آوار نظرسنجی‌ها بر سر نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و کابینه ائتلافی وی، روزهای بسیار وحشتناکی را سپری می‌کنند،از یکسو شکست در جنگ غزه و از سوی دیگر، تشدید نارضایتی عمومی در اراضی اشغالی نسبت به عملکرد آن‌ها، به‌ پیش‌درآمدی برای در هم شکستن کابینه کنونی در تل‌آویو تبدیل شده است. نتایج  نظرسنجی روزنامه معاریو نشان می‌دهد که محبوبیت بنیامین نتانیاهو در میان ساکنان اراضی اشغالی کاهش چشمگیری داشته و تنها ۲۷ درصد از آنان وی را بهترین گزینه برای نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی می‌دانند.در مقابل ۴۹ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی باور دارند که «بنی گانتس»رهبر ائتلاف اپوزیسیون «آبی و سفید» برای نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی گزینه‌ای بهتر از نتانیاهو است.هرچند که اکثر صهیونیست‌ها اطمینان دارند جایگزینی گانتس نیز نمی‌تواند منجر به خروج آن‌ها از بحران‌های پیچیده کنونی شود. بااین‌حال سقوط نتانیاهو از قدرت تبدیل به یک موضوع بدیهی در تل‌آویو شده است. 
نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که در پی حمله رژیم صهیونیستی به غزه و همچنین شکست این رژیم در مقابله با عملیات طوفان الاقصی، محبوبیت حزب حاکم لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو سقوط فاحشی داشته است.حماس در ۱۵ مهر حمله گسترده‌ای را علیه مواضع رژیم صهیونیستی در غلاف غزه آغاز کرد. تل‌آویو در پاسخ به این عملیات - که به دلیل حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، «طوفان الاقصی» نام گرفته - قتل‌عام مردم بی‌گناه فلسطین را آغاز کرده و از رسیدن غذا، دارو، سوخت و دیگر اقلام ضروری به ساکنان غزه جلوگیری می‌کند.حمله ناگهانی نیروهای مقاومت فلسطین در پانزدهم مهرماه به سرزمین‌های اشغالی موجب کاهش محبوبیت بنیامین نتانیاهو و کابینه تحت امرش شد. علاوه بر این ممانعت، این چهره از پذیرش هرگونه مسئولیت برای شکست در عملیات طوفان الاقصی موجب شد تا محبوبیت او کاهش مضاعفی داشته باشد.نکته مهم‌تر این‌که اقدام دولت نتانیاهو در متوجه کردن مسئولیت شکست در جنگ غزه بر دوش دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس نیز تأثیری در روند سقوط روزافزون وی از قدرت نداشته و نخواهد داشت. یکی از پدیده‌های نادری که در اراضی اشغالی رخ‌داده، وقوع تظاهرات گسترده داخلی علیه نتانیاهو آن‌هم در بحبوحه جنگ غزه می‌باشد. پلیس اخیرا  معترضان را در مقابل اقامتگاه بنیامین نتانیاهو در بحبوحه خشم گسترده نسبت به شکست در عملیات طوفان الاقصی مهار کرد. صدها نفر با تکان دادن پرچم‌های آبی و سفید اسرائیل و سردادن شعار «زندان کن!» از موانع پلیس در اطراف محل اقامت نتانیاهو عبور کردند. این اعتراض که همزمان با یک نظرسنجی انجام شد که نشان داد بیش از سه‌چهارم اسرائیلی‌ها معتقدند نتانیاهو باید استعفا دهد، بر خشم فزاینده عمومی نسبت به رهبران سیاسی و امنیتی آن‌ها تأکید کرد.با محو شدن شوک اولیه ناشی از عملیات طوفان الاقصی، خشم عمومی افزایش‌یافته و بسیاری از خانواده‌های گروگان‌هایی که در غزه نگهداری می‌شوند به‌شدت از واکنش کابینه انتقاد کرده و خواستار بازگرداندن بستگان خود شده‌اند. در چنین شرایطی قدرت مانور نتانیاهو در برابر حماس و دیگر اضلاع جبهه مقاومت روزبه‌روز کاهش می‌یابد. 
او به پایان عمر سیاسی خود رسیده و بقای وی با تنفس مصنوعی کاخ سفید نیز نمی‌تواند تضمین شود. در چنین شرایطی واشنگتن و تل‌آویو باید شکست رسمی خود را در برابر حماس و ملت فلسطین بپذیرند. نظرسنجی کانال 13 تلویزیون اسرائیل نشان داد که 76 درصد از صهیونیست‌ها  معتقدند  نتانیاهو، که اکنون برای ششمین دوره نخست‌وزیری رکورددار است، باید استعفا دهد و 64 درصد معتقدند که رژیم اشغالگر قدس  باید بلافاصله پس از جنگ انتخابات برگزار کند.بر اساس این نظرسنجی، در پاسخ به این سؤال که چه کسی بیش از همه مقصر این حمله است، 44 درصد از صهیونیست‌ها مستقیما  نتانیاهو را مقصر قلمداد کردند ، درحالی‌که 33 درصد رئیس ستاد ارتش و مقامات ارشد ارتش رژیم صهیونیستی  و 5 درصد نیز وزیر جنگ را مقصر دانستند.