عوامل پایداری تولید گندم در سال آینده بررسی شد:
خودکفایی گندم با حمایت از کشاورزان

گروه اقتصادی
به تازگی معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم در تولید گندم نان به خودکفایی رسیده‌ایم، گفت: ارتقای گندم تا آرد کامل نان که به دست مصرف کنندگان برسد، در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. وی در این باره اظهارکرده است: با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت خودکفایی محصولات اساسی به ویژه گندم، وزارت جهاد کشاورزی در هیئت دولت و هیئت حاکمه نظام در کنار کشاورزان برای خودکفایی در محصول اساسی گندم شرایطی را ایجاد کرد که با وجود خشکسالی های اخیر، کشور در گندم نان به خودکفایی برسد که این مهم محقق شده است. باور کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی این است که توام با سیاست‌گذاری‌های‌وزارت جهادکشاورزی و مجلس شورای اسلامی، در تولید گندم سالم، شاخص‌هایی همچون استفاده از کودهای شیمیایی، سموم و آفت‌کش‌ها، علفکش‌ها، آرایش کشت و چگونگی آبیاری وجود دارد. بنابراین درگام نخست ضرورت دارد تا سیاست‌های ابلاغی به درستی اجرا‌ و عملیاتی شود و همراه با‌آن ارکان مهم تولید در نظر‌گرفته شود. گفتنی ا‌ست که برآوردها حاکی از آن است که با استمرار شرایط مساعد بارش، میزان خرید تضمینی گندم در سال آینده حداقل به ۱۰/۵ میلیون تن و تولید بالای ۱۳ میلیون تن برسد. مسئولان فعال در این حوزه می‌گویند که در حال حاضر در تأمین کود مورد نیاز کشاورزان برای مزارع گندم مشکلی نداریم که این موضوع در افزایش بهره وری تولید تأثیر بسزایی دارد. همچنین بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن ذرت در سامانه بازارگاه تأمین شده است. پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی دراین باره عنوان کرده است:۲۰۰ هزارتن کنجاله تأمین و در بازار عرضه شده است که این محصول نیز در انتظار خریدار است و نگرانی روی کنجاله سویا هم نداریم. همچنین در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزارتن جو در کشور داریم که در سامانه بازارگاه بارگذاری شده است و دامداران در حال خرید هستند. پیمان پاک با تأکید براینکه نهاده های دام و طیور مورد نیاز کشور به وفور در سامانه بازارگاه تأمین شده تا در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد. وی اظهارداشت: یکی از نشانه های وفور این کالاها در کشور، کاهش قیمت این محصولات است زیرا قیمت مصوب هر کیلوگرم ذرت ۱۱ هزارو ۲۰۰ تومان است اما اکنون با قیمت هایی بین ۸۳۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان یعنی زیرقیمت مصوب در سامانه بازارگاه به صورت اعتباری به فروش می رسد، البته در زمینه جو نیز همین وضعیت را داریم. قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: در زمینه کنجاله سویا نیز وضعیت به تثبیت رسیده و عرضه ها مازاد بر تقاضای داخلی است. مطابق با آمارهای موجود با احتساب ۸۰ میلیون نفر جمعیت،   10/5میلیون تن گندم مورد نیاز واحدهای خبازی و ۱/۵ میلیون تن صنف و صنعت است، براین اساس با ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم خودکفا می‌شویم. حال در صورت کاهش یک میلیون تنی مصرف آرد خبازی‌ها در پی هوشمندسازی آرد و نان، با ۱۱ میلیون تن نیز خودکفا خواهیم شد. در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌‌وگو با عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران و علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران:
 پایداری تولید از مسیر تحقیقات و بازار مناسب محقق می‌شود
عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح عوامل پایداری تولید و رغبت کشاورزان به تحویل گندم برای رسیدن به خودکفایی درسال ۱۴۰۳‌ پرداخت و دراین باره عنوان کرد: پایداری تولید نیازمند برنامه ریزی بلندمدت می‌باشد؛ دراین راستا ضرورت دارد تا هدف گذاری‌هایمان را از برنامه‌های یک ساله به برنامه‌های چندین ساله تغییر دهیم و برای سال‌های آینده نیز برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم.
وی افزود: پیش‌تر یکی از نکات ضعف خودکفایی و پایداری تولید، قیمت‌گذاری نامناسب بود که خوشبختانه اکنون مرتفع و حل شده است. به موجب شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های درست، روند قیمتی و خرید اصلاح شده و در مقایسه با گذشته بهبود پیدا کرده است.
هاشمی تصریح کرد: انتظارمان این است که جایزه تحویل برای سال جاری از طرف دولت اعلام گردد. چنانچه این روند اعلام نگردد و  قیمت تحویل ۳ هزار و پانصد تومان باقی بماند، رغبت کشاورزان کاهش پیدا خواهد کرد و انحراف در گندم تولید شده به سمت و سوی خوراک دام و‌طیور شکل‌خواهد گرفت.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه وضعیت حال حاضر تولید خوب است؛ بارش‌های قابل توجهی داشتیم و مزارع نیز سبزینگی خوبی دارند. با توجه به پیش‌‌بینی بارش‌ها در اوایل فصل بهار، انتظار تولید خوب وجود دارد و امیدواریم به خودکفایی در تولید گندم دست پیدا کنیم.
او متذکر شد: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به ویژه در حوزه تولید محصولات اساسی امری اساسی است و می‌بایست بکوشیم تا سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه افزایشی باشد. به سبب آنکه بخش عظیم کشاورزی از سوی بخش خصوصی اداره می‌گردد و بخش خصوصی نیز توان مالی کافی برای نوسازی تجهیزات و اراضی را ندارد، می‌بایست اعتبارات و تسهیلات کافی درنظر‌گرفته شود.
وی یادآور شد: سرمایه‌گذاری با ارائه تسهیلات حداکثر ۳ درصد یکی از نکات مهم پایداری تولید می‌باشد و می‌تواند موجب حمایت بیش از پیش کشاورزان شود. بدین ترتیب کشاورز‌ از منظر مکانیزاسیون، نهاده‌ها، تجهیزات و نوسازی تأمین خواهد شد و تولید نیز تقویت خواهد شد. تقویت تولید طی فرآیند بلندمدت خودکفایی را رقم خواهد زد و موجب تأمین امنیت غذایی و محصولات اساسی خواهد شد.
او همچنین ادامه داد: ورود تحقیقات به بخش کشاورزی اهمیت فراوانی دارد و متأسفانه طی سالیان گذشته تا به امروز، این حوزه مغفول مانده و توجه کمی به آن شده است. این درحالی‌ست که محققان بسیار خوبی را دارا می‌باشیم و ظرفیت تحقیقاتی قابل توجهی نیز وجود دارد که می‌تواند زمینه رشد و رونق کشاورزی را رقم بزند.
هاشمی گفت: توسعه تحقیقات و رشد کشاورزی، مستلزم رفع مشکلات مالی و تخصیص اعتبارات است. چنانچه به حوزه تحقیقات بیش از گذشته اعتبار تخصیص داده شود، گام خوبی در راستای رونق روزافزون کشاورزی برداشته خواهد شد. همانگونه که هواشناسی مستلزم سرمایه‌گذاری برای پیش‌بینی درست شرایط جوی است، کشاورزی نیز مستلزم تحقیقات کافی است تا میزان تجهیزات و سایر نیازها برآورد شود.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: تحقیقات باید از زیرساخت‌های موردنیاز برخوردار باشد تا نتایج کافی رقم بخورد. توامان با این موضوعات نیاز است تا در برخی قوانین تجدید نظر کنیم و حضور خود در دنیا را بیش از پیش کنیم. حضور گسترده موجب بهره‌گیری از دانش روز دنیا خواهد شد و به پایداری تولید جامه عمل‌ خواهد پوشاند.

علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران:
 خودکفایی در ۱۴۰۳ دور از ذهن نیست
علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: خوشبختانه سطح کشت موردانتظار وزارت جهادکشاورزی تحقق یافته است و شرایط خوبی در حوزه تولید رقم خور‌ده است. بخش اعظمی از اراضی کشور سبز می‌باشند و در برخی نقاط نیز به دلیل عدم بارش مناسب همچون بوشهر، وضعیت نامناسب و خشکی وجود دارد. با وجود خشکی برخی شهرها، در بسیاری از نقاط بارش بیش از میزان مورد انتظار بوده و براین اساس وضعیت کلی تولید مثبت ارزیابی می‌گردد و انتظار می‌رود خلأهای ناشی از خشکسالی، مرتفع گردد.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی برنامه تدوین کرده و گام‌های مثبتی نیز برداشته است. آنچه که در این فرآیند اهمیت دارد، اجرای درست سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوطه است. براین اساس دستگاه‌های اجرایی می‌بایست بکوشند و سیاست‌ها را به درستی اجرا کنند تا‌ تأمین نقدینگی برای کشاورزی نیز به درستی صورت گیرد. افزون براین آموزش بهره‌برداران و استفاده از روش‌های نوین آبیاری از جمله موضوعات مهم پایداری تولید می‌باشد.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران تصریح کرد: عدم حضور دستگاه‌های تصمیم‌گیر که منابع نیز در اختیار دارند، می‌تواند موجب فاصله از خودکفایی شود. براین اساس حضور دائمی سازمان امور برنامه ریزی و وزارت اقتصاد و اموردارایی اهمیت فراوانی دارد و می‌بایست همراه وزارت جها‌د کشاورزی قرار گیرند تا ملزومات تولید، پایداری تولید و خودکفایی گندم فراهم گردد.
ایمانی همچنین خاطرنشان کرد: وزارت جهادکشاورزی گام‌های خوبی برداشته و از نظر فنی نیز وظایف خود را به درستی انجام داده است. خوشبختانه در این فرآیند اصول فنی و کشاورزی نیز بسیار رعایت شده و نتایج خوبی نیز کسب شده است. استمرار این نتایج نیازمند منابع کافی است و چنانچه در‌این فرآیند کمبود منابع رقم بخورد، مشکل ایجاد خواهد شد. به همین خاطر‌است که بر همراهی و حضور دیگر دستگاه‌ها نیز تأکید داریم تا در حوزه پرداختی‌ها کمبود منابع مالی رقم نخورد.
او ادامه داد: قیمت‌‌گذاری، نکته مهم تولید و پایداری آن می‌باشد. براین اساس مطالبه‌مان است که روند قیمت‌گذاری درست استمرار یابد و شرایط اقتصادی و معیشت کشاورز در نظر‌گرفته شود. تولید همواره باید برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد. متأسفانه نگاه برخی از دستگاه‌های وار‌دکننده گندم در‌کشور‌این است که چرا‌ باید به دنبال تولید و خودکفایی داخل بود؟ در پاسخ به چنین دیدگاهی باید عنوان کرد اگر بخواهیم گندم را به قیمت جهانی و نرخ حقیقی ارز که در کانال ۵۵ هزار تومان تهیه کنیم، عدد بزرگی رقم خواهد خورد و کیفیت نیز پایین تر‌خواهد بود. بی‌شک گندم وار‌داتی از کیفیت کمتری برخوردار است و از نظر پروتئین و گلوتن نیز نامرغوب خواهد بود. افزون براین معیشت کشاورز را خدشه دار‌خواهد کرد و موجب ضرر اشتغال کشاورزی خواهد شد. درست برهمین است که مقام معظم رهبری فرمودند از تولید داخل حمایت شود حتی اگر تولید داخل از قیمت جهانی برای کشور گران تر تمام شود.  وی در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: اگر ملزومات موردنیاز کشاورزی برای سال آینده فراهم گردد و سیاست‌های حال حاضر استمرار یابد، ثابت خواهیم کرد که قابلیت خودکفایی وجود دارد.