سیگنال های هشدار دهنده برای اقتصاد هند

تاثیرگذاری منازعات بین المللی بر معادلات اقتصادی برخی بازیگرانی که مستقیما در منازعات مشارکت ندارند، امری طبیعی و متداول در حوزه اقتصاد بین الملل محسوب می شود. به عبارت بهتر، نمی توان تاثیر منازعات بین المللی در خلق دغدغه های اقتصادی تازه برای بازیگران سیاسی در یک منطقه را نادیده انگاشت. یکی از کشورهای  تاثیرپذیر از بحران های مزمن سیاسی در جهان، هند می باشد. کشوری که اگرچه دارای جمعیتی زیاد و موقعیت ژئو پلیتیک منحصر به فرد در نظام بین الملل محسوب می شود، اما تشدید دامنه منازعات واشنگتن-پکن در شرق آسیا بر روی آن تاثیری مستقیم و البته سلبی گذاشته است. نرخ برابری روپیه هند در مقابل هر دلار آمریکا در پایان مبادلات آخرین روز کاری هفته به ۸۳/۵۹ رسید. بدین ترتیب، رکوردی تاریخی ثبت شد و نرخ برابری هر روپیه هند در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد تاریخی رسید.روپیه هند طی یک ماه گذشته بیش از ۰/۸ درصد در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده است. نرخ برابری روپیه هند در مقابل هر دلار آمریکا در سال ۲۰۰۷ کمتر از ۴۰ بود.به گفته معامله‌گران بازار ارز، کاهش ورود دلار به بازار هند، افت یوآن چین در بازار جهانی ارز و نیز تقویت دلار آمریکا از دلایل اصلی سقوط روپیه هند به شمار می‌رود. به عبارت بهتر، شاهد تاثیرگذاری منفی کاهش ارزش یوآن بر روی روپیه هند هستیم.همین مسئله به خودی خود نشان می دهد که چرا دهلی نو باید به جای بازی در زمین واشنگتن ، روی به ارتقای سطح همکاری های و هم افزایی های راهبردی خود با پکن بیاورد. طی سال های
 گذشته و اخیر ، بسیاری از تحلیلگران و استراتژیست های هندی به دولت راماندرا مودی تاکید کرده اند که سیاست های وی در تقابل با پکن و فراتر از آن، بازی مستقیم در زمین واشنگتن و رژیم اشغالگر قدس، علاوه بر خلق مخاطرات راهبردی و منطقه ای، منجر به تضعیف پول هند و ایجاد بحران های اقتصادی در این کشور پرجمعیت خواهد شد. با این حال چنین گزاره منطقی و مسلمی از سوی دولت هند مورد توجه قرار نگرفته است. 
پس از آن که یوآن چین روز جمعه به پایین‌ترین حد خود از نوامبر گذشته رسید، بانک سنگاپوری دی‌بی‌اس (DBS) اعلام کرد که تضعیف یوآن بیش از همه نشان‌دهنده افزایش نگرانی‌ها در مورد ریسک تحولات ژئوپلیتیکی است که همچنان روندی فزاینده دارد.اشاره غیرمستقیم این بانک به افزایش خطر وقوع جنگ میان آمریکا و چین، بالا رفتن احتمال مداخله نظامی چین در تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین و نیز بروز تنش‌های مرزی تازه میان هند و چین است. همان گونه که مشاهده می شود، آنچه منجر به کنترل ریسک های پیرامونی و بین المللی هند و در نتیجه، ارتقای ارزش پول این کشور خواهد شد، تنش زدایی با پکن می باشد. هند طی سال های متمادی، تحت تاثیر بسیاری از القائات و تاکتیک های ضد چینی واشنگتن قرار گرفته و همین مسئله، روابط دو کشور هند و چین را تحت تاثیر سوء خود قرار داده است.آیا این روند در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد یا شاهد حاکمیت نوعی رویکر عقلانی و منطقی در سیاست خارجی دهلی نو خواهیم بود؟