در پی حادثه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان ایشان، طیف‌های مختلف سیاسی و فرهنگی در بین مردم و مسئولان واکنش همدلانه نشان دادند
رئیس‌جمهور در عمق دل‌ها و صدر اخبار

اتفاق مهم و غیرمنتظره عصر یک شنبه، از سویی تلخ و از سوی دیگر وحدت‌آفرین بود و مانند همیشه یگانگی و یکپارچگی جمهوری اسلامی ایران در برهه‌های حساس را به رخ کشید. حادثه‌ای که بار دیگر تمام سلایق سیاسی و فرهنگی مختلف که برای موجودیت ایران دلسوزند را گرد هم آورد و دست آن‌ها را به جانب آسمان بلند کرد. این البته سزا و مزد خدمتگزاری مستمر و مجدانه و بی‌تکلف رئیس‌جمهوری بود که وجودش به بیان رهبر فرزانه انقلاب، مغتنم شمارده می‌شود. سادگی و خلوص نیت این خاصیت را دارد که یک فرد محبوب دل همگان می‌کند. 
شرح حادثه
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور عصر روز یک شنبه ۳۰ اردیبهشت پس از افتتاح «سد قیز قلعه سی» به منظور افتتاح «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» به این شهر عازم شد و بالگرد وی در این مسیر در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شد. رئیسی صبح یک شنبه برای افتتاح سد مشترک قیزقلعه‌سی بر روی رودخانه مرزی ارس به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود. آیت‌الله رئیسی، حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی، خلبان، کمک خلبان، کروچیف (یعنی دستیار خدمه پرواز) سر تیم حفاظت و یکی از محافظین و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بودند. بلافاصله بعد از حادثه  بیش از ۲۰ تیم امداد و نجات با تجهیزات کامل از جمله پهپاد و سگ‌های زنده‌یاب به منطقه اعزام شدند و در کنار آنها گروه‌هایی از تکاوران و نیروهای مخصوص نیروهای مسلح نیز برای کمک به عملیات جستجو در منطقه حضور پیدا کردند. به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و همچنین شرایط جوی نامساعد به ویژه مه غلیظ در منطقه عملیات جستجو و نجات زمانبر شد. سخنگوی اورژانس کشور نیز از اعزام ۸ دستگاه آمبولانس به منطقه وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور خبر داد و گفت:  به دلیل مه شدید امکان امداد هوایی وجود ندارد. همچنین دبیر مرکز کنترل و هماهنگی اضطراری جمعیت هلال احمر گفت : به دستور رئیس جمعیت هلال احمر همان لحظات اول سانحه بالگرد رئیس‌جمهور، ستاد اضطراری تشکیل شد. هر خبری از طریق این ستاد یا رئیس جمعیت هلال احمر منتشر خواهد شد و بقیه اخبار تأیید نمی‌شود. اخبار مبنی بر مفقود شدن تیم عملیاتی هلال احمر واقعیت ندارد و تکذیب می‌کنیم. متأسفانه شرایط جوی به گونه‌ای است که مه و بارندگی وجود دارد و رصد هوایی از طریق پهپاد امکان پذیر نیست. در ابتدای شامگاه روز یک شنبه اطلاعیه شماره یک ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال احمر به شرح زیر منتشر شد:
۱. به محض اطلاع از وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهوری و همراهان، ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر تشکیل و در اولین گام، ۴۶ تیم واکنش سریع هلال‌احمر از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، البرز، اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی به محل حادثه اعزام شد‌.
۲. کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر از لحظه وقوع حادثه، فرماندهی عملیات جست‌وجو و امداد و نجات را شخصا عهده‌دار و عازم منطقه وقوع حادثه شده است. 
۳. ۲۳۰ امدادگر واکنش سریع و تخصصی کوهستان هلال‌احمر از ساعات اولیه در محل حادثه حاضر و در مسیر رسیدن به نقطه احتمالی حادثه هستند. 
۴. گزارش‌های اولیه حاکی است محل احتمالی حادثه شناسایی شده و امدادگران در این مسیر در حال حرکت هستند.   
۵. در حال حاضر جهت تقویت تیم‌های امدادی و به‌کارگیری تمامی امکانات، ۱۵ تیم آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب) در حال جست‌وجوی منطقه هستند. 
۶. شرایط جوی نامساعد و مه گرفتگی شدید در منطقه کوهستانی و صعب العبور، سرعت عملیات جست‌وجو را با کندی روبه رو کرده است.
 همدردی چهره‌های مختلف سیاسی و اجتماعی به دنبال این حادثه
در پی بروز حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان ایشان، عصر یک شنبه در کلاس درس تفسیر نهج البلاغه یادگار امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، دعای توسل قرائت شد. سید محمد خاتمی نیز گفت: «با نگرانی در این شرایط خاص کشور، اخبار نگران‌کننده در مورد سقوط بالگرد رئیس جمهور محترم و همراهان را پیگیری و برای سلامت ایشان و همراهان دعا می‌کنم». همچنین حسن روحانی نوشت: «در شب میلاد امام هشتم، از درگاه پروردگار متعال برای رئیس جمهور محترم و همراهانشان، سلامتی آرزومندم و صمیمانه امید دارم ایشان هر چه زودتر به آغوش ملت بازگردند». إسحاق جهانگیری نیز پست اینستاگرامی صفحه رسمی سیدابراهیم رئیسی که در آن نوشته شده بود: «ختم صلوات؛ از هم‌میهنان عزیز درخواست می‌شود برای سلامتی رئیس جمهور و همراهان نذر ختم صلوات کنند.»، در استوری اینستاگرام خود بازنشر کرد. محمد باقر قالیباف با اشاره به سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت: «برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند به برکت دعای مؤمنین ایشان را از گزند بلایا حفظ کند. در شب میلاد امام رئوف (ع) از صمیم قلب منتظر خبر صحت و سلامت کامل ایشان هستیم. إن‌شاءالله.»
 واکنش‌های بین‌المللی به حادثه بالگرد رئیس‌جمهور ایران
عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق نسبت به حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران و همراهان او ابراز نگرانی بسیار کرد.
«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان به شدت درباره اخباری که حاکی از  فرود اضطراری بالگرد رئیس‌جمهور ایران است، نگران هستیم و آماده ارائه تمامی کمک‌ها در این زمینه هستیم. وزارت خارجه آمریکا غروب یک شنبه اعلام کرد که از نزدیک گزارش‌های مربوط به سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه  ایران را دنبال می‌کنند.
میشل، رئیس شورای اروپا در واکنش به سانحه هوایی برای بالگرد رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران: ما همراه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شرکا، وضعیت را از نزدیک زیر نظر داریم.
نخست‌وزیر پاکستان در واکنش به سانحه بالگرد رئیس‎جمهور ایران: خبر ناراحت کننده‌ای از ایران در مورد بالگرد سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور این کشور شنیدم. با نگرانی زیادی منتظر خبرهای خوب هستیم. دعا و آرزوی ما سلامتی رئیس جمهور محترم و همه ملت ایران است.
«نارندرا مودی» نخست وزیر هند: عمیقا از گزارش‌های مربوط به سانحه بالگرد رئیس‌جمهور ایران متأسفم. ما در این ساعات سخت با مردم ایران اعلام همبستگی  کرده و برای رئیس‌جمهور و هیئت همرا دعا می‌کنیم.
وزارت خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با نگرانی خبرهای مربوط به فرود سخت بالگرد حامل آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی را دنبال می‌کنند. ریاض همچنین تأکید کرد که در این شرایط سخت، در کنار کشور برادر، جمهوری اسلامی ایران هستیم.
وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد این کشور آماده ارائه تمام حمایت‌های لازم درباره سانحه روی داده برای بالگرد رئیس‌جمهور ایران است.
سخنگوی وزارت خارجه قطر در واکنش به سانحۀ بالگرد رئیس‎جمهور: قطر آماده ارائه هرگونه پشتیبانی در عملیات جستجوی بالگرد رئیس جمهور ایران است.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: کشورمان آماده ارائه کمک برای یافتن بالگرد حادثه دیده رئیس جمهور ایران است.
مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن: با نگرانی شدید حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران و تعدادی از مقامات ایرانی را دنبال می‌کنیم. رهبری و مردم یمن در شرایط سختی که دارند در کنار مردم ایران و رهبری آنها ایستاده‌اند. از خداوند می خواهیم که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و همراهانش را به سلامت بازگرداند.
  شرح ماجرا از زبان معاون اجرایی رئیس‌جمهور
«محسن منصوری» معاون اجرایی رئیس‌جمهور در تشریح حادثه بالگرد رئیس‌جمهور و هیئت همراه، گفت: امروز از ساعت ۸ صبح رئیس جمهور در آذربایجان شرقی برای افتتاح سد قیز قلعه‌سی حضور داشت و با توجه به حضور رئیس جمهور آذربایجان برنامه‌ها تا ساعت ۱۳ به طول انجامید.
وی افزود: آیت‌الله رئیسی پس از افتتاح سد، عازم تبریز شدند که متاسفانه بالگرد حامل وی، وزیر امور خارجه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.
منصوری با اشاره به اینکه سه هلی کوپتر در این مسیر بوده‌اند،گفت: ارتباط بالگرد حامل رئیس جمهور با دو هلی کوپتر دیگر قطع می‌شود.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور تصریح کرد: با یکی از سرنشینان هلی کوپتر و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می ‍‌دهد سانحه سختی نبوده است. بلافاصله مجموعه‌های امدادی هلال احمر فراجا، ارتش و سپاه در محل حاضر شده و تقسیم کار صورت می‌گیرد.
وی افزود: در وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌های امنیتی محدوده حادثه تا شعاع ۲ کیلومتر مشخص شده است. به دلیل شرایط آب و هوایی، متاسفانه کار به کندی پیش می‌رود و دسترسی به منطقه مشکل است؛ از طرفی دیگر برودت هوا و بارندگی هم کار را مشکل کرده است. امیدواریم شاهد خبرهای خوبی باشیم.
منصوری از همه مردم ایران خواست که در شب میلاد امام رضا برای خادم الرضا آیت الله رئیسی دعا کنند و افزود: در این حوادث اخبار ضد و نقیض زیاد منتشر می شود و از مبادی رسمی اخبار را دنبال کنید تا در کمال آرامش کار جستجو و نجات را پیگیری کنیم. وی گفت: بیشترین کمک در حال حاضر دعا و نذر و نیاز و توسل است و عنایت امام رضا شامل حال رئیس جمههور و هیئت همراه شود.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی صبح دیروز به منظور افتتاح سد مشترک «قیز قلعه‌سی» در نقطه صفر مرزی و بر روی سد رودخانه ارس حاضر شد و با همراهی «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان از بخش‌های مختلف این سد دیدن و این سد را به صورت رسمی افتتاح کرد.
رئیس‌ دولت مردمی سپس برای افتتاح پروژه ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز عازم این شهر شد اما متاسفانه بالگرد وی و همراهانش در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شد.
حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، خلبان، کمک خلبان، کروچیف (یعنی دستیار خدمه پرواز) سر تیم حفاظت و یکی از محافظان، از جمله همراهان آیت‌الله رئیسی خادم‌الرضا در این بالگرد بودند.