تصمیم جدید دولت و بانک مرکزی برای تأمین اعتبار واردات خودرو بررسی شد؛
اختصاص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو در سال جاری

گروه اقتصادی 
به‌تازگی محمدرضا فرزین از تصمیم جدید دولت و بانک مرکزی برای تأمین اعتبار واردات خودرو خبر داد و اعلام داشت: یک میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص دادیم.
 فرزین با تأکید بر اینکه این‌یک سیاست مستمر است و تا پایان سال آن را ادامه خواهیم داد، گفت: تخصیص ارز برای واردات خودرو در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت. همچنین عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد نیز بیان داشت که بالاخره گره کور واردات خودرو را باتدبیر رئیس محترم جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم. همتی با تأکید بر اینکه همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم، تصریح کرد: همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند، منافع ملت ایران در رقابت است. به گزارش فارس؛ پیش‌از  اعلام این تصمیم، نامه‌ای از بانک مرکزی به سازمان توسعه تجارت رسانه‌ای شده بود مبنی بر اینکه واردات خودروی برقی با سپرده ارزی اشخاص بلامانع است. ارز اشخاص به معنای ارزی است که در خارج از کشور وجود دارد و منشأ آن داخلی و حاصل صادرات نیست. 
همچنین این ارز می‌تواند مربوط به یک شخص خارجی و یا سرمایه‌گذاری خارجی باشد که قصد داشته باشد در کشور سرمایه‌گذاری کند. باور کارشناسان و فعالان حوزه صنعت خودرو این است که در شرایط حال حاضر که عدم تناسب عرضه و تقاضا در صنعت خودرو بیش‌ازپیش به چشم می‌خورد، تسریع امر واردات یک ضرورت است و می‌بایست با اتخاذ سیاست‌های صحیح همچون بسترسازی برای رونق سرمایه‌گذاری کوشید تا مهم وار‌دات خودرو به یک رویکرد بلندمدت تبدیل شود و فضای رقابتی مستمر شکل‌گیرد. به‌زعم آگاهان این حوزه افزایش سرمایه‌گذاری برای شکل‌گیری‌ وار‌دات بلندمدت می‌تواند در ارتقای کیفیت محصولات داخلی نقش به سزایی  داشته باشد و با رفع انحصار از بازار خودرو، عرضه و تقاضا را در بستر رونق و ارتقای محصولات داخلی و افزایش قدرت انتخاب مردم عملیاتی کند. در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقروکلیایی و نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مصطفی پوردهقان، نماینده مردم اردکان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد: 
لزوم تسریع واردات خودرو برای حذف انحصار

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقروکلیایی و نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح تصمیم جدید دولت و بانک مرکزی برای تأمین اعتبار واردات خودرو پرداخت و با اشاره به اثرات رفع انحصار در صنایع کشور ازجمله صنعت خودرو بیان کرد: در شرایط کنونی به‌موجب ناترازی بازار خودرو و عدم تناسب عرضه و تقاضا، دلالی در بازار رقم خورده و ناهمگونی پدید آمده است. بنابراین باید کوشید تا دلالی موجود رفع گردد و عرضه و تقاضا نیز به‌تناسب برسد. 
وی با اشاره به اثرات تأمین اعتبار واردات خودرو و همگونی عرضه و تقاضا افزود: به‌منظور برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا می‌بایست مهم واردات خودرو صورت گیرد و ارز لازم نیز تخصیص داده شود. نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر برچیده شدن فضای سوداگری در بازار خودرو و لزوم شکل‌گیری فضای رقابتی تصریح کرد: تأمین اعتبار واردات خودرو موجب می‌گردد تا مسیر واردات هموار گردد و نیاز بازار پاسخ داده شود. شایان‌ذکر است تا بگوییم که با تحقق این مسیر، دلالی نیز برچیده خواهد شد و عرصه رقابتی در بازار کشور فعال خواهد گشت. 
نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس دوازدهم ضمن بیان اینکه واردات خودرو موجب رفع انحصار خواهد شد، همچنین خاطرنشان کرد: با شکل‌گیری فضای رقابتی، خودروسازان داخلی بدون رقیب نخواهند ماند و بنابراین انحصار صنعت خودرو رفع خواهدشد. 
وی ضمن اشاره به اثرات واردات خودرو در افزایش قدرت تصمیم‌گیری برای خرید خودرو متذکر شد: ‌بی‌شک با گره‌گشایی از واردات خودرو، قدرت انتخاب برای مردم افزایش پیدا خواهد کرد. مادامی‌که قدرت انتخاب وجود داشته باشد و افراد به میل خود تصمیم‌گیری کنند، شاهد افزایش رضایت‌مندی مردم خواهیم بود. 
او بابیان اینکه واردات خودرو سبب افزایش کیفیت تولید و تلاش برای مشتری مداری و ارائه خدمات بهتر خواهد شد، یادآوری کرد: با شکل‌گیری بازار رقابتی و رفع انحصار، هرشرکتی که مشتری مداری بهتری بدارد، برنده بازار خواهد بود و اقبال بیشتری میان مردم پیدا خواهد کرد. 
حجت‌الاسلام حسینی کیا در پایان این گفت‌وگو اقدام بانک مرکزی برای تأمین اعتبار واردات خودرو را امری مثمرثمر دانست و همچنین ادامه داد: تصمیم‌ جدید دولت و بانک مرکزی برای تأمین اعتبار واردات خودرو گامی حائزاهمیت است و به طورحتم به نفع کشور خواهد بود.

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: 
بسترسازی رونق حضور سرمایه‌گذاران، گامی مؤثر در پیشبرد واردات خودرو

مصطفی پوردهقان، نماینده مردم اردکان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اثرات واردات خودرو پرداخت و با تأکید بر ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری و فراهم‌سازی بسترمناسب برای رونق حضور سرمایه‌گذاران بیان کرد: در فرآیند وار‌دات خودرو می‌بایست به اقدامات علمی و عملی صحیح پرداخت و از تصمیماتی که تنها وجه رسانه‌ای دارند، دوری کرد. وی با تأکید بر اتخاذ سیاست‌های بلندمدت و واردات خودروهای برخوردار از تکنولوژی روز دنیا افزود: سیاست‌های مرتبط با صنعت خودرو به‌ویژه واردات خودرو باید بلندمدت باشد. بنابراین در این فضا باید از اقدامات و تصمیم‌‌گیری‌های کوتاه‌مدت و آنی پرهیز داشت. فرآیند واردات خودرو نیازمند یک زنجیره صحیح برخوردار از سیاست‌های مناسب است. به طورمثال در دهه ۷۰، خودرو پژو، سیتروئن و رنو وارد کشور شد و فعالیت اقتصادی رقم خورد. همچنین به‌موجب‌ واردات این خودرو، تکنولوژی وارد کشور شد و حرکت به سمت توسعه خودروهای داخلی نیز رقم خورد. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بی‌شک سیاست‌ واردات خودرو، سیاستی صحیح است و بنده نیز همچون تمامی مردم مخالف  این امر نمی‌باشم، اما در فرآیند عملیاتی شدن این مهم می‌بایست تحرکات علمی داشت و سیاست‌های صحیح اتخاذ کرد. به‌عنوان‌مثال اگر اختصاص ارز مبنای عمل قرار می‌گیرد، باید اطمینان داشت که تکانه ارزی اتفاق نمی‌افتد چراکه اگر تکانه ارزی صورت گیرد، تورم هزینه رقم خواهد خورد. 
او ضمن بیان اینکه باید برای افزایش سرمایه‌گذاری برای واردات خودرو بسترسازی کرد، متذکر شد: در فرآیند تحقق واردات خو‌درو باید به سمت افزایش سرمایه‌گذاری حرکت کنیم و بسترمناسب رونق حضور سرمایه‌گذاران را فراهم‌سازیم تا ارز و تکنولوژی روز دنیا وارد کشور شود. 
وی یادآور شد: باید تکنولوژی‌های روز دنیا وارد کشور شود و تعامل و مشارکت‌های اقتصادی میان خودروسازان برتر دنیا و منطقه با تولیدکنندگان داخلی شکل‌گیرد. بی‌شک با تحقق این مهم می‌توانیم به رقم خوردن اتفاقات خوب امیدوار باشیم. 
نماینده مردم اردکان در مجلس دوازدهم همچنین ادامه داد: مهم‌ترین چالش‌های صنعت خودرو، قیمت بالای محصولات و کیفیت پایین است. متأسفانه ایمنی و تنوع پایین محصولات نیز به چشم می‌خورد که قدرت انتخاب را از مردم سلب کرده است. یکایک این چالش‌ها به‌واسطه انحصار در صنعت خودرو پدید آمده و بی‌شک ضرورت دارد تا رفع انحصار از مسیر وار‌دات خودرو عملیاتی شود. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان این گفت‌وگو بيان داشت: مادامی‌که بازار خودرو رقابتی شود و خودروهای متنوع برخوردار از تکنولوژی روز دنیا وارد کشور شوند، چالش‌هایی همچون بالای محصولات و کیفیت پایین، ایمنی و تنوع بسیار کم محصولات نیز رفع خواهد شد و تولیدکنندگان در مسیر توسعه و ارتقای کیفیت حرکت خواهند کرد.