عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس:
باید الگوی دفاع مقدس را بیش‌ازپیش به جامعه تزریق کرد

سردار عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس بیان کرد: ملت‌ باهوش و دلیر آن ملتی‌ است که فرصت‌ها و ارزش‌های تاریخی خود را غنیمت بشمارد. در این مسیر تهدیداتی که طی تاریخ تحمیل گشته است نیز به‌عنوان یک تجربه تاریخی برای اصلاح وضع موجود می‌بایست در دستورکار و اولویت قرارگیرد. بنابراین به طورکل باید از تجربیات، تهدیدات و ارزش‌های تاریخی درس گرفت و از آن‌ها برای بهبود شرایط کنونی بهره برد.  
وی افزود: دفاع ۸ ساله ملت بزرگ ایران در مقابل همه قدرت‌های جهانی ازجمله آمریکا، بلوک غرب و بلوک شرق امری فراموش‌نشدنی و قابل‌تقدیر است. در آن دوران ملت شریف با اتحاد و تمسک به خداوند، ائمه اطهار و همچنین پیروی از امام راحل توانستند مقابل تهدیدات جهانی ایستادگی کنند وبر آن فائق آیند. دراین راستا نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دفاع مقدس را برهه‌ای مهم و برجسته از تاریخ ایران خواندند و افزودند که ملت در چنین نبرد نابرابری، بر سکوی پیروزی ایستاد و عظمت و شکوه خود را نشان داد. به طورحتم این پیروزی فراز و نشیب‌های بسیاری داشته و رنج‌ بسیار نیز برای مردم آفریده چراکه هیچ جنگی به‌خودی‌خود خوب نیست و خرابی‌ها، تلفات و مشکلات متعددی را برای مردم جامعه رقم می‌زند اما جنگی‌به واسطه دفاع و در مقابل هجوم دشمنان بیگانه صورت می‌گیرد، همواره مقدس و موفق است. بنابراین مادامی‌که از ۸ سال دفاع مقدس صحبت می‌گردد، هدف گرامی داشت بی‌بدیل مردم شریف جمهوری اسلامی ایران است نه جنگی که درآن تحمیل زور صورت می‌گیرد. بارها گفته و بازمی‌گوییم که ۸ سال دفاع مقدس، دفاع مغتنم بود و همواره می‌بایست از این تجربه بزرگ تاریخی بهره کسب کرد. 
سردار بایرامی تصریح کرد: دفاع مقدس ابعاد مختلفی داشته و عوامل متعددی در رقم خوردن پیروزی آن مؤثر بوده‌اند که در رأس آن‌ها پیروی و اعتماد مردم به حاکمیت انقلاب اسلامی قرار دارد. مردم در آن دوران با پیروی و رهبری امام خمینی (ره) و انسجام ملی توانستند بر مشکلات فائق آیند. در دوران دفاع مقدس تمامی صنوف و قشرهای مختلف جامعه، مذاهب مختلف، مجموعه‌های کوچک و بزرگ جامعه در کنار یکدیگر قرار گرفتند و با وحدتی بی‌بدیل، موفقیتی بزرگ رقم زدند. 
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس همچنین خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس خودخواهی و خودپسندی معنا و مفهوم نداشت و به طورکل کنار گذاشته‌شده بود و همین عامل سبب افزایش رضایت‌مندی در جامعه و همبستگی هرچه‌تمام‌تر بود.
او متذکر شد: باید از تجربیات دوران دفاع مقدس در حوزه‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی، عمل و اجرایی، میدانی و جهادی و  دوستی‌ با مردم بهره گرفت و امروز نیز همچون دوران تاریخی دفاع مقدس، درصدد افزایش رضایت‌مندی در سطح جامعه بود. 
وی یادآور شد: دفاع مقدس پس از پیروزی انقلاب اسلامی، درخشان‌ترین مقطع تاریخی جمهوری اسلامی ایران است و به طورحتم ملت‌ عزیز می‌توانند با بهره‌گیری از ارزش‌های والای آن دوران، بهبود امروز و چشم‌انداز روشن آینده خود را تبیین و عملیاتی سازند. 
سردار بایرامی همچنین ادامه داد: باید بپذیریم که ازلحاظ منابع طبیعی بسیار غنی و در زمره چندین کشور نخست دنیا می‌باشیم. همچنین بهترین نیروی انسانی را دارا می‌باشیم و از منظر دانش فنی و تخصصی نیز پیشتاز در سطح دنیا هستیم. جمهوری اسلامی ایران از ابزار و امکانات  بسیاری برخوردار می‌باشد که تنها نیاز است به‌درستی به کارگرفته شود. بی‌شک با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، اتفاقات بزرگی رقم خواهد خورد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که  در دوران دفاع مقدس چنین امکاناتی وجود نداشت و تنها مردم پای قصه دفاع مقدس حضور داشتند و نیروهای رشید و رزمندگان شجاع در میدان عمل بودند. بنابراین با بهره‌گیری از امکانات امروز و تجربیات دیروز ازجمله تاریخ درخشان دفاع مقدس می‌توانیم تمامی مشکلات را مرتفع سازیم. 
وی گفت: سبک مدیریتی دوران دفاع مقدس، الهی بود و اینک نیز می‌بایست با الهام از آن دوران، در لایه‌های مدیریتی این سبک‌ را اعمال و تعریف کرد. رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس همچنین بیان کرد: باید تربیت دفاع مقدس را سرلوحه اقدامات مدیریتی قرارداد و حفظ و نگهداری از بیت‌المال را مهم‌ترین خط قرمز و اولویت دانست. بارها طی روایت‌های دوران دفاع مقدس شنیده‌ایم که رزمندگان وصیت می‌کردند تا پس از شهادتشان، بخشی از اموال یا حقوق چندماه‌شان صرف بیت‌المال شود. این وصیت به معنای صرف بیت‌المال از سوی آن رزمنده یا شهید گران‌قدر نبود بلکه به معنای ارزش والای بیت‌المال بود. هدف و مقصود رزمندگان از وصیت این بود که شاید طی یک مقطعی کوتاهی سهوی رقم خورده و بیت‌المال به گردنشان باشد. به طورحتم اگر امروز نیز چنین رویکردی در جامعه جاری و ساری شود، دیگر نارضایتی در جامعه وجود نخواهد داشت و مشکلات بسیاری رفع خواهد شد. بدیهی است که بخشی از نارضایتی‌های امروز به سبب تفاوت‌ها و فاصله‌های طبقاتی است. بنابراین ‌رویکرد و شیوه دوران دفاع مقدس می‌تواند امری کمک‌کننده باشد و رضایت‌مندی در جامعه را افزایش دهد.
او بیان داشت: مردم همواره اثبات کرده‌اند که پای ارزش‌های و آرمان‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌اند و در این راستا باید کوشید تا حق مردم حفظ و رضایت‌مندی افزایش یابد. 
سردار بایرامی عنوان داشت: در دوران دفاع مقدس فرماندهان با تمامی اعضای خانواده خویش ازجمله فرزند، بردار، فرزند بردار و ... به دل خطر می‌زدند و نمی‌هراسیدند. امروز نیز می‌بایست این الگوهای مقدس را به‌عنوان یک تجربه ارزشمند تاریخی سرلوحه کار قرار دهیم و با وحدت کنار یکدیگر بایستیم. 
او همچنین بیان کرد: باید بر اساس الگوی دفاع مقدس پیش‌رفت و با وحدت و انسجام مثال‌زدنی آن دوران حرکت کرد. امروز یکی از تهدیدات مطرح جامعه، تهدیدات اجتماعی است. درصد بالای طلاق، درصد پایین ازدواج از شایع‌ترین مشکلات است که بی‌شک برای آینده اقتصادی و فرهنگی کشور خطر تلقی خواهد شد. درصد فرزند آوری پایین و حرکت جامعه جوان به‌سوی کهنسالی تهدید اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است چراکه نشاط جامعه و نیروی کار آینده را کاهش می‌دهد. اگر امروز هراس از تحریم‌ها وجود دارد، باید گفت که در دوران دفاع مقدس تحریم‌های شدیدتر و مشکلات بیش‌تری وجود داشته است اما اهمیت تشکیل خانواده و فرزندآوری نادیده گرفته نمی‌شد. 
او بابیان اینکه کمترین میزان طلاق در سال‌های دفاع مقدس ثبت‌شده است، اظهارداشت: بهره‌گیری از الگوی دفاع مقدس امری اساسی در حل  مشکلات اقتصادی آینده و معضلات اجتماعی امروز است. در روزگار جنگ رزمندگان تشکیل خانواده می‌دادند و زنان نیز با قبول این ازدواج و فرزندآوری همچون رزمندگان ایثار می‌کردند. 
سردار بایرامی همچنین خاطرنشان کرد: باید الگوی دفاع مقدس را بیش‌ازپیش به جامعه تزریق کرد و ایثارگری‌ها و ارزش‌های تاریخی آن دوران را  هرچه‌تمام‌تر تبیین کرد.  او در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: نباید تغییر الگو‌ها را بپذیریم و می‌بایست از تجربیات دفاع مقدس بهره بگیریم تا رضایت‌مندی‌ها در سطح جامعه افزایش باید و مشکلات اجتماعی و اقتصادی مرتفع گردد. بی‌شک الگوهای متعددی از دوران دفاع مقدس به یادگار مانده که باید در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی، سیاسی و امنیتی آن را به کارگرفت.