محمد رزاقی، کارشناس امورمالیاتی مطرح کرد:
ضرورت به‌کارگیری ضمانت‌های اجرایی در حوزه مالیات‌ستانی و خوداظهاری مؤدیان

محمد رزاقی،عضو سابق شورای عالی مالیاتی و کارشناس امورمالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با تأکید بر ضرورت به حداقل رساندن فرارمالیاتی و لزوم به‌کارگیری ضمانت‌های اجرایی در حوزه مالیات ستانی و خوداظهاری مؤدیان در کشور بیان کرد: تمامی اقدامات در حوزه مالیاتی باهدف تحقق مالیاتی است و بنابراین این نگاه همواره و مستمر وجود دارد تنها ممکن است که در برخی نقاط و حوزه‌ها کاهش پیدا کند. 
وی افزود: عدالت مالیاتی سرلوحه و محور هر قانون مالیاتی در کشور است و نویسندگان قوانین مالیاتی همواره نسبت به این مهم توجه ویژه دارند اما به‌موجب آنکه بخش مهمی از روند وصول مالیات‌ها به اظهارات  مالیاتی برمی‌گردد، ممکن است در این حوزه کاستی یا فرارمالیاتی شکل گیرد و عدالت مالیاتی دچار شکاف شود. 
رزاقی با تأکید بر لزوم نظارت دقیق بر فضای خوداظهاری مالیاتی تصریح کرد: پیشگیری و چه‌بسا سخت‌گیری درفضای خوداظهاری اهمیت فراوانی دارد تا فرارهای مالیاتی به حداقل برسد و عدالت مالیاتی بیش‌ازپیش محقق گردد. 
کارشناس امورمالیاتی با تأکید بر ضرورت به حداقل رسیدن فرارهای مالیاتی و شناسایی افراد با گردش مالی بالا همچنین خاطرنشان کرد: قوانین مالیاتی باهدف عدالت مالیاتی تدوین و مصوب می‌گردد و این امر موضوع جدیدی نیست که موردبحث و بررسی قرارگیرد. همواره وجود داشته و باگذشت زمان دچار تغییرات شده است. لذا باید درصدد رفع موانع و خوداظهاری‌های دقیق بود تا این عدالت به نحوه مطلوب رقم بخورد و فرارهای مالیاتی به حداقل ممکن برسد. 
او در پایان این گفت‌وگو بابیان اینکه نقطه مقابل عدالت مالیاتی، فرارمالیاتی است، بیان کرد: ضمانت‌های اجرایی در حوزه مالیات ستانی و خوداظهاری می‌بایست محکم و استوار باشد تا آن دسته از افرادی که گردش مالی بالا دارند و از پرداخت مالیات امتناع می‌کنند، قادر به فرار از پرداخت مالیات نشوند.