عدم اطمینان بایدن از برگزاری مسالمت‌آمیز انتخابات در آمریکا
زمزمه‌های شورش در آمریکا

سعید سبحانی
تحلیلگر حوزه روابط بین‌الملل 

 حدود یک ماه دیگر در آمریکا انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. جو بایدن می‌گوید این انتخابات آزاد و عادلانه خواهد بود، اما مطمئن نیست که همه‌چیز به‌آرامی پیش رود چون ممکن است ترامپ در صورت شکست، نتیجه انتخابات را نپذیرد.این مواضع بایدن، با رویکرد حاکم بر کمپین انتخاباتی رئیس‌جمهور سابق آمریکا مطابقت دارد. در سال 2020 نیز ترامپ نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و شکست از بایدن را نپذیرفت اما این بار، شکست وی دیگر راه جبرانی را برای حضور سه‌باره وی در انتخابات ریاست جمهوری باقی نمی‌گذارد.پیروزی یا شکست در انتخابات ریاست جمهوری کنونی برای ترامپ حکم مرگ و زندگی را دارد.ازاین‌رو برخلاف سال 2020، ترامپ همه توان و طرفداران خود راد ر صورت شکست راهی خیابان‌ها خواهد کرد. به عبارت بهتر، امکان دارد این بار شورش طرفداران ترامپ محدود به منطقه کاپیتال هیل و کنگره آمریکا نباشد ! 
 رمزگشایی از سخنان معاون ترامپ 
هواداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد فعلی جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش رو، در 6  ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن یورش بردند تا شکست ترامپ از جو بایدن، رئيس‌جمهور فعلی آمریکا در کنگره رسمیت نیابد. به‌زودی انتخابات دیگری در ایالات‌متحده برگزار خواهد شد و جو بایدن نگران است که صحنه‌های مشابهی رخ دهد.بایدن روز جمعه ۱۳ مهر در کنفرانس خبری کاخ سفید به خبرنگاران گفت که "اطمینان دارد" که انتخابات "آزاد و عادلانه" خواهد بود اما نمی‌داند "آیا صلح‌آمیز هم خواهد بود"؟بایدن در این رابطه به مناظره انتخاباتی معاونان دو نامزد انتخابات اشاره کرد. جی.‌دی.‌ونس معاون ترامپ در جریان مناظره تلویزیونی هفته گذشته در پاسخ به این سؤال که آیا او و ترامپ این بار نتایج انتخابات را خواهند پذیرفت، موضع روشنی اتخاذ نکرد.
ونس در این مناظره گفت: «من و دونالد ترامپ معتقدیم در سال ۲۰۲۰ مشکلاتی وجود داشت.» او از پاسخ واضح به تیم والز، معاون کامالا هریس، نامزد دموکرا‌ت‌ها به این سوال که آیا ترامپ در صورت شکست رأی امسال را به چالش می‌کشد یا خیر طفره رفت. ونس گفت که او و ترامپ "روی آینده متمرکز شده‌اند."
هواداران متعصب ترامپ درست زمانی که قرار بود پیروزی بایدن در انتخابات به‌طور رسمی در کنگره تایید شود، به ساختمان آنجا یورش بردند. ترامپ پیشاپیش در یک سخنرانی حامیان خود را تحریک کرده بود که "پیروزی بایدن در انتخابات از طریق تقلب حاصل شده است" و به آن‌ها فرمان داده بود: «مثل شیطان بجنگید».
 پرونده‌ای که همچنان مفتوح است 
رفتار ترامپ در رابطه با شکست او در انتخابات پیشین موضوع یک پرونده جنایی است. او از سوی نهادهای قضایی آمریکا به توطئه برای فریب و محدود کردن حقوق اساسی آمریکا متهم شده است.بااین‌حال دیوان عالی آمریکا که متشکل از 6 قاضی جمهوری‌خواه ( طرفدار ترامپ) و سه قاضی دموکرات می‌باشد، اجازه صدور حکم نهایی دادگاه موسوم به "شورش ششم ژانویه"را تا قبل از انتخابات ماه نوامبر نداده‌اند. هدف از این اقدام ، زمینه‌سازی برای پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 بوده است. اما اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، اوضاع داخلی و امنیتی آمریکا مجددا ( و این بار بدتر از سال 2020 میلادی) بر هم خواهد ریخت. 
بدون شک در شرایطی که یک گره کور سیاسی در کشوری ایجاد می‌شود، نهادهای نظارتی و قضایی بی‌طرف نقش مهمی در پایان دادن به بحران به وجود آمده دارند. بااین‌حال در ایالات‌متحده آمریکا چنین قانونی صادق نیست. اصلی‌ترین و آخرین مرجعی که باید رأی نهایی در خصوص نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و اعتراضات نامزدها را صادر کند دیوان عالی این کشور است. این دیوان اکنون متشکل از ۹ قاضی است که 6 نفر از آن‌ها، رسما طرفدار ترامپ و حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو هستند. به عبارت بهتر، سه قاضی دموکراتی که در این دیوان حاضر هستند، قدرت قابل‌توجهی به‌منظور جلوگیری از تقلب نظام‌مند قضات عالی‌ترین دادگاه آمریکا به سود ترامپ ندارند. بنابراین، شهروندان آمریکایی اطمینانی نسبت به دیوان‌عالی آمریکا و رأی صادره از سوی آن نیز از ابتدا نداشته و نخواهند داشت. دیوان‌عالی آمریکا در سال ۲۰۰۰ میلادی نیز دارای اکثریت جمهوری‌خواهان ( پنج قاضی به چهار قاضی) بود. در آن زمان، با وجود اسناد محکمی که دلالت بر تقلب گسترده جمهوری‌خواهان و جورج واکر بوش در ایالت حساس و سرنوشت‌ساز فلوریدا داشت، قضات جمهوری‌خواه درنهایت با رأی خود به سود بوش پسر، به این منازعه خاتمه دادند و دموکرات‌ها نیز نتوانستند اعتراضی به این رأی داشته‌باشند.
 کلید شورش سال 2024 کیست؟
کلید شورش احتمالی داخلی در آمریکا  دونالد ترامپ است. کسی که صراحتا اعلام کرده شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو را نمی‌پذیرد. ترامپ قصد دارد از طرق مختلف، پیروزی خود را در این رقابت تضمین کند و در این میان، اساسا اهمیتی برای آرای ایالتی (خصوصا در ایالاتی که رقابت را به رقیب خود باخته‌است) قائل نیست. ترامپ خود نیز بارها تأکید کرده‌است انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، متقلبانه‌ترین انتخابات تاریخ بوده‌است. در مقابل دموکرات‌ها نیز بر این عقیده هستند که رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با مانور روی کلیدواژه تقلب در انتخابات، زمینه را برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات و درنهایت ابطال آن‌ها در برخی ایالات حساس و کلیدی  فراهم کند. دقیقا مشابه تلاشی که ترامپ در سال 2020 صورت داد و البته موفقیت‌آمیز نبود. نتایج بسیار نزدیک دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری امسال ( هریس و ترامپ) نیز این روند را به‌صورت خودکار تقویت خواهد کرد. نتایج نظرسنجی‌های گوناگون در ایالات موسوم به خاکستری، در تعارض مطلق با یکدیگر قرار دارد. این  تناقض، در روزها و ساعات منتهی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ماه  نوامبر به نقطه اوج خود خواهد  رسید. در ایالات جورجیا، ویسکانسین، میشیگان، نوادا،  آریزونا، اوهایو و کارولینای شمالی ، میان نظرسنجی‌های گوناگون و نتایج آن‌ها تعارضاتی آشکار وجود دارد که  خود مقدمه‌ای بر اثبات پیروزی هر یک از نامزدها نزد طرفدارانشان و درنتیجه، نپذیرفتن شکست در انتخابات است.این قاعده در خصوص ترامپ و جمهوری‌خواهان پررنگ‌تر است.