سیدعباس عراقچی در دیدار با السیسی مطرح کرد:
ضرورت تداوم فشار بر اسرائیل برای توقف جنایات

سیدعباس عراقچی که در ادامه رایزنی‌ها درمورد تحولات منطقه و با هدف بسیج ظرفیت‌های دیپلماتیک کشورهای منطقه جهت جلوگیری از تشدید ناامنی‌های ناشی از ادامه نسل کشی و جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی‌ به مصر سفر کرده است، صبح روز پنج شنبه - ۲۶ مهر - با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار، ضمن مرور آخرین وضعیت منطقه و ابراز نگرانی و تاسف شدید نسبت به استمرار تجاوزات و جنایات رژیم اشغالگر در فلسطین اشغالی و لبنان، اهمیت استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید اوضاع امنیتی منطقه و کاهش درد و رنج مردم در فلسطین و لبنان مورد تاکید قرار گرفت.
به گزارش ایرنا عراقچی در این دیدار ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهوری کشورمان، دیدگاه‌های ایران در خصوص وضعیت خطرناک امنیتی در منطقه و رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه و برخی بازیگران فرامنطقه‌ای در دو هفته گذشته را تشریح کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی‌ ضرورت بسیج تمامی ظرفیت‌های دیپلماتیک کشورهای منطقه برای افزایش فشارها جهت توقف جنایات و همچنین امدادرسانی فوری به آوارگان فلسطینی و لبنانی را خاطرنشان کرد.
 السیسی: وضعیت امنیتی موجود در منطقه هشدارآمیز است
رئیس جمهور مصر نیز در این دیدار با ابلاغ متقابل سلام به دکتر پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران، دیدگاه مصر و نگرانی‌های این کشور در مورد تحولات منطقه را بیان کرد.
السیسی، وضعیت امنیتی موجود در منطقه را هشدارآمیز توصیف کرد و بر ضرورت جلوگیری از تشدید بیشتر اوضاع، استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توقف تجاوزات و جنایات در غزه و لبنان، جلوگیری از افتادن منطقه در دام یک جنگ مصیبت بار، حفظ تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی همه کشورهای منطقه و حراست از ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد.
طرفین همچنین با توجه به تحرکات مثبت در روابط دوجانبه، بر تداوم رایزنی ها و ادامه روند مشورت ها برای توسعه متقابل روابط دوجانبه توافق کردند.
 بقایی: گفت‌وگوهای عراقچی با السیسی مفید بود
در همین زمینه بقایی هامانه سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز در پیامی که در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشت، عنوان داشت: عراقچی گفت وگوی بسیار مفیدی با رئیس جمهور مصر عبد الفتاح السیسی راجع به تحولات منطقه داشتند.
وی افزود: ضرورت و فوریت توقف تجاوزات و جنایات در غزه و لبنان، جلوگیری از گسترش خطرناک ناامنی که می‌تواند کل منطقه را درگیر جنگ کند و تبعات مخربی برای همه کشورهای منطقه داشته باشد و نیز ضرورت ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به آوارگان مورد تأکید قرار گرفت.
عراقچی همچنین با بدر عبدالعاطی همتای مصری خود دیدار و در خصوص مهمترین مسائل و تحولات منطقه‌ای تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت پایان اشغالگری به عنوان ریشه اصلی ناامنی در منطقه، خواستار تلاش همه‌جانبه و مضاعف کشورهای منطقه برای توقف کشتار و تجاوز در فلسطین اشغالی به ویژه غزه و کرانه باختری و نیز در لبنان شد.
وی همچنین بر ضرورت اقدام عملی جامعه جهانی برای جلوگیری از ادامه تهدید امنیت و ثبات منطقه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی و همکاری بین‌المللی برای امدادرسانی فوری به آوارگان فلسطینی و لبنانی تاکید کرد. وزیر خارجه مصر نیز با تشریح دیدگاه مصر و اقدامات و تحرکات دیپلماتیک این کشور برای کاهش تنش‌ها در منطقه، بر ضرورت تلاش مشترک کشورهای منطقه و جامعه جهانی جهت حراست از صلح، ثبات و امنیت در منطقه و تسریع و تسهیل کمک‌های بشردوستانه به مردم مظلوم غزه و لبنان تاکید کرد.
وزرای خارجه ایران و مصر موضع مشترک دو کشور مبنی بر ضرورت توقف تجاوز و جنگ علیه غزه و لبنان، جلوگیری از تشدید ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه، احترام به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی همه کشورهای منطقه و ضرورت ارائه کمک‌های فوری بشردوستانه به آوارگان در غزه و لبنان را مورد تاکید قرار دادند.
طرفین همچنین با اشاره به تحولات مثبت و رو به جلو در تعاملات فیمابین دو کشور، برای ادامه روندهای جاری و تداوم رایزنی‌های متقابل به منظور گسترش روابط دوجانبه تفاهم کردند.
عراقچی همچنین در بدو ورود به استانبول برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه «۳+۳» با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی عنوان کرد: با توجه به تهاجمات رژیم صهیونیستی و شرایط خطرناک منطقه، سفرهایی به منطقه داشتم؛ در دور اخیر نیز پس از اردن و مصر اکنون به ترکیه آمده ام که این سفر با دومین اجلاس وزرای خارجه «۳+۳» مصادف شده است.
وی خاطرنشان کرد: در منطقه اکنون درک مشترکی نسبت به خطر درگیری ها در غزه و لبنان و وضعیت آوارگان و احتمال گسترش جنگ وجود دارد. همیشه با ترکیه روابط خوبی داشتیم و در دیدار با وزیر خارجه و رئیس جمهور این کشور نیز مشورت و رایزنی های منطقه ای صورت خواهد گرفت. عراقچی ادامه داد: اجلاس «۳+۳» نیز البته بدون حضور گرجستان برگزار خواهد شد، ولی بقیه کشورهای منطقه این عزم و اراده را نشان داده اند که در خصوص مسائل منطقه قفقاز گفت‌وگوها کرده و هماهنگی هایی صورت گیرد.وی همچنین اظهار داشت: باید مراقبت کنیم موضوعات منطقه ای به طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود و ترتیبات امنیتی و سیاسی منطقه باعث صلح و ثبات  شود.
عراقچی در پیامی در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: سرنوشت او (یحیی سنوار) - که به زیبایی در آخرین تصویر به نمایش درآمده است- کسی را از ادامه نبرد منصرف نمی‌کند، بلکه منبعی الهام‌بخش خواهد شد برای تمامی رزمندگان مقاومت در منطقه، اعم از فلسطینی و غیرفلسطینی.
وی افزود: ما و بی‌شماری از دیگر انسان‌ها در اطراف جهان، به نبرد بی‌ادعای او برای آزادی مردم فلسطین سلام می‌کنیم. شهدا تا ابد زنده‌اند، و امروز آرمان آزادسازی سرزمین‌های اشغالی فلسطین از هر زمانی زنده‌تر است.