ضرورت بسیج ظرفیت‌های دیپلماتیک کشورهای منطقه برای توقف جنایات صهیونیست‌ها:
تحرکات دیپلماتیک برای توقف جنایات

گر‌وه سیاسی
سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه که در ادامه رایزنی‌ها در مورد تحولات منطقه و با هدف بسیج ظرفیت‌های دیپلماتیک کشور‌های منطقه جهت جلوگیری از تشدید ناامنی‌های ناشی از ادامه نسل کشی و جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی به مصر سفر کرده بود، در دیدار باعبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر ضمن مرور آخرین وضعیت منطقه و ابراز نگرانی و تاسف شدید نسبت به استمرار تجاوزات و جنایات رژیم اشغالگر در فلسطین اشغالی و لبنان، اهمیت استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید اوضاع امنیتی منطقه و کاهش درد و رنج مردم در فلسطین و لبنان را موردتاکید قرارداد.عراقچی در این دیدار ضرورت بسیج کلیه ظرفیت‌های دیپلماتیک کشور‌های منطقه برای افزایش فشار‌ها جهت توقف جنایات و همچنین امدادرسانی فوری به آوارگان فلسطینی و لبنانی را خاطرنشان کرد و رئیس جمهور مصر نیز وضعیت امنیتی موجود در منطقه را هشدارآمیز توصیف نمود و بر ضرورت جلوگیری از تشدید بیشتر اوضاع، استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توقف تجاوزات و جنایات در غزه و لبنان، جلوگیری از افتادن منطقه در دام یک جنگ مصیبت بار، حفظ تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی همه کشور‌های منطقه و حراست از ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد.سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان همچنین صبح روز جمعه مورخ ۲۷ مهر به منظور شرکت در سومین دور از نشست‌های قفقاز جنوبی وارد استانبول ترکیه محل برگزاری این نشست شد. گفتنی‌ است که استانبول نهمین مقصد از تور منطقه‌ای وزیر امور خارجه به حساب می‌آید که در راستای رایزنی‌های منطقه‌ای و تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران درباره آخرین تحولات غزه و لبنان و تلاش برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی می‌باشد. شایان ذکر است که وزیرامورخارجه پیش‌تر به لبنان،‌ سوریه،‌ عربستان، قطر، عراق، عمان، اردن و مصر سفر کرد و با مقامات ارشد آن کشورها به بحث و تبادل نظر پرداخت.سید عباس عراقچی در هنگام ورود به ترکیه در ادامه سفر منطقه‌ای خود در جمع خبرنگاران بیان داشت که در دوره اخیر سفرهای منطقه‌ای به اردن و مصر سفر کردیم و اکنون برای ادامه رایزنی‌ها به ترکیه آمده‌ایم.عراقچی با بیان اینکه در ترکیه دومین اجلاس وزیران امور خارجه روند ۳+۳ در ارتباط با موضوع قفقاز نیز برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر درک مشترک نسبت به خطر درگیری‌ها در لبنان، آوارگان و بحث احتمال گسترش جنگ در منطقه وجود دارد و در واقع یک نگرانی غالب است و مجموعه فعالیت‌های دیپلماتیک در جهت مقابله با این وضعیت و جلوگیری از افزایش تنش و کنترل وضعیت است. کارشناسان و فعالان سیاسی براین باورند که رویکرد وزارت امورخارجه کشور، گامی صحیح در راستای بسیج ظرفیت‌های دیپلماتیک کشورهای منطقه برای توقف جنایات صهیونیستها است و دولت‌های اسلامی نیز می‌بایست این رویکرد را با قوت هرچه تمام‌تر در دستورکار خودقرار دهند و بستر نابودی هرچه تما‌م‌تر این رژیم را رقم بزنند. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با ولی الله بیاتی،سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و محمد بیات، دبیر اول کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

ولی الله بیاتی،سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها:
 تحریم و قطع همکاری با رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانشان یک ضرورت است
ولی الله بیاتی،سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان کرد: رژیم صهیونیستی به دنبال نسل کشی است و اهداف‌شان تنها در فلسطین و لبنان خلاصه نمی‌گردد. این جرثومه فساد مادامی که فرصت پیدا کند،به سراغ دیگر کشورهای اسلامی خواهد رفت و به جنایات خود ادامه خواهد داد. حضور و وجود رژیم صهیونیستی یک خطر است و بنابراین کشورهای اسلامی می‌بایست از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای توقف جنایات این رژیم و تسریع نابودی‌شان بهره گیرند.
وی افزود: جنایات رژیم صهیونیستی برگرفته از تفکرات ‌وحشیانه‌شان است. آن‌ها به دنبال نسل‌کشی می‌باشند و دراین راستا می‌بایست متوقف ‌شان کرد. خوشبختانه مسیر دیپلماسی کشور جمهوری اسلامی در توقف و نابودی این رژیم  بسیار خوب است و همواره می‌بایست اقداماتی که سبب تسریع نابودی رژیم صهیونیستی می‌شود را مبنای عمل قرارداد.
بیاتی با اشاره به عدم تحرک برخی از دولت‌ها برای توقف جنایات صهیونیست‌‌ها تصریح کرد: مسلمانان فلسطین و لبنان اینک به دست رژیم صهیونیستی بی گناه شهید می‌شوند. جامعه اسلامی‌ می‌بایست از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود بهره گیرد. عدم تحرک و اقدام کشورهای مختلف، به منزله همکاری با رژیم سفاک صهیونیستی خواهد بود و مادامی که کشوری موافق با اقدامات رژیم صهیونیستی باشد، دشمن جمهوری اسلامی ایران شناخته خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران اختیار خواهد داشت که پاسخ همکار‌ی‌شان با رژیم سفاک صهیونیستی را بدهد.
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با تاکید بر افزایش فشارها به منظور توقف جنایات صهیونیست‌ها همچنین خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه می‌بایست دو محور را در دستورکار خود قرار دهند، نخست اینکه درصدد افزایش فشارها به منظور توقف جنایات صهیونیست‌ها باشند و  سپس اینکه اجازه ندهند که  رژیم صهیونیستی و آمریکا از امکانات کشورشان برای جنایات بیش‌تر بهره گیرند.  
نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد وزارت امورخارجه کشور متذکر شد: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدامات دیپلماسی را در دستورکار قرار داده است و در محور مذکور را بیش از پیش عملیاتی کرده است.
وی با اشاره به وحدت کشورهای اسلامی یادآور شد: کشورهای اسلامی می‌بایست وحدت هرچه تمام‌تر بدارند و از همکاری با این رژیم جلوگیری کنند. ضرورت دارد تا هرگونه همکاری اعم از همکاری اقتصادی را با این رژیم سفاک قطع کرده  و  اجازه ندهند که این رژیم از امکانات کشورهای اسلامی  علیه مسلمانان استفاده کند.
وی با تاکید بر لزوم تحریم رژیم صهیونیستی بیان کرد:  تحریم رژیم صهیونیستی اعم از سفارتخانه‌ها‌ و کلیه مراکزی که در سایر کشورها دارند، گامی ضروری است و می‌بایست در دستورکار قرارگیرد.
او در پایان این گفت‌وگو بیان کرد:  کشورهای اسلامی همواره باید به خاطر داشته باشند که رژیم صهیونیستی یک دشمن است و هیچ‌گاه برای مسلمانان دوست نمی‌شود. آمریکا نیز حیات خود را  درحیات  اسرائیل می‌بیند و به منظور بقای خود از این رژیم حمایت  و پشتیبانی می‌دارد. مادامی که آمریکا از این رژیم سفاک حمایت نکند، دیگر دوامی برای صهیونیست‌ها نخواهد بود . دراین راستا نیز ضرورت دارد تا کشورهای اسلامی در مقابل آمریکا نیز متحد شوند و از ظرفیت‌های خود برای افزایش فشارها به منظور توقف جنایات و کمک به مظلومان جهان بهره گیرند.


محمد بیات، دبیر اول کمیسیون امور داخلی کشور  و شوراهای مجلس:
ایستادن در کنار فلسطین و لبنان بر مسلمانان واجب است
محمد بیات، دبیر اول کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس و نماینده مردم خمین در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان کرد: پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فرمودند که به من ایمان نیاورده‏است آن که شب را با شکم سیر بخوابد و همسایه‏اش گرسنه باشد.  در راستای  بیانات ایشان و مطابق با موازین اسلامی ضرورت دارد تا به هم‌نوع خود خدمت کنیم و در شرایطی که مردمان مظلوم فلسطین و لبنان در آوارگی و گرسنگی قرارگرفته اند، بکوشیم تا به آن‌ها کمک و امداد رسانی فوری کنیم.
وی با بیان اینکه  پشتیبانی از مظلومان جهان یک تکلیف است، افزود: مردمان مسلمان فلسطین و لبنان مورد تهاجم رژیم سفاک صهیونیستی قرارگرفته‌اند و بر تمامی مسلمانان فرض است که کنارشان بایستند. حمایت و پشتیبانی از مظلومان جهان یک تکلیف است و جامعه اسلامی می‌بایست پیشتاز این امر خداپسندانه باشند تا سایرکشورهای اسلامی نیز ترغیب و تشویق به این امر مهم و ضروری شوند.
بیات با تاکید بر ضرورت افزایش حمایت دولت‌های اسلامی و امدادرسانی به آوارگان تصریح کرد: حمایت دولت‌های اسلامی از مردمان فلسطین و لبنان بیانگر  اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی خواهد بود و  روحیه خدامحوری را تبیین خواهد کرد. لذا می‌بایست این مهم بیش از پیش و با قوت دردستورکار قرارگیرد.
دبیر اول کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: سازمان ملل و شورای امنیت اثبات کرده‌اند که هم‌پیمانان آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌باشند. در حقیقت سازمان ملل کارکردی ندارد و ماهیت دفاع از حقوق بین الملل را از دست داده است. بنابراین وظیفه امت اسلامی است که در مسیر دفاع از حقوق   مردمان بی دفاع فلسطین و لبنان ورود کنند و اتحاد بیش از پیش بدارند.
نماینده مردم خمین متذکر شد:  سازمان بین الملل و حقوق بشر اقدامی برای توقف جنایت صهیونیست‌ها نخواهند داشت و این را اثبات کرده‌اند. نگاه سازمان بین الملل تنها معطوف به ارائه گزارش و  صدور پیام است که کافی نیست و نمی‌تواند  جنایات رژیم صهیونیستی را متوقف سازد.
وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: مجامع بین المللی می‌کوشند تا جنایات رژیم صهیونیستی را عادی جلوه دهند. بنابراین دولت‌های اسلامی می‌بایست همراه و یکدل باشند؛ همانطور که مسلمانان در شادی کنار یکدیگرند، در این غم بزرگ می‌بایست یار و یاور یک‌دیگر باشند تا وحدت ‌شان هراس هرچه تمام‌‌تر به دل دشمن بیندازد.