اهمیت عملیات استشهادی در نزدیکی مقر موساد
تبلور مقاومت ترکیبی در قلب تل آویو

سعید سبحانی
تحلیلگر حوزه روابط بین الملل 

 عملیات استشهادی با خودرو در نزدیکی مقر موساد در تل‌آویو به هلاکت دستکم ۶ صهیونیست و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر منجر شد.یک کامیون در تقاطع گلیلوت اقدام به زیرگیری افراد کرده است.این حادثه در نزدیکی مقر موساد روی داده است.یدیعوت آحارونوت گزارش داده است که  در پی این عملیات بزرگ و کم سابقه ،  حداقل 50 نفر  زخمی شدند که حال تعدادی از آنها وخیم است. حال ۱۵ نفر از زخمی ها وخیم بوده و احتمال افزایش کشته ها وجود دارد.   عامل  عملیات استشهادی که از ساکنان قدس بود، بر اثر شلیک گلوله به شهادت رسید.اکثر کشته شدگان و زخمی ها  نظامیان صهیونیست هستند که در حال حرکت به سمت پایگاه‌های نظامی خود بودند.پایگاه اسرائیل‌الیوم گزارش داده است که  پس از زیرگیری افراد، راننده با حمل چاقو از کامیون پیاده شد.عملیات زیرگیری با خودرو در اراضی اشغالی در نزدیکی مقر واحد اطلاعات نظامی ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی روی داده است.رژیم صهیونیستی از انتشار جزئیات مربوط به این عملیات جلوگیری می‌کند و رسانه ها حق پرس و جو از شهود حادثه یا دسترسی به اطلاعات تکمیلی در این خصوص را ندارند. 
 تبلور عملیات ترکیبی در اراضی اشغالی
در حالی که رژیم اشغالگر قدس در نبرد موشکی با اضلاع گوناگون جبهه مقاومت و همچنین نبرد زمینی در غزه و لبنان روز به روز و بلکه ساعت به ساعت متحمل تلفات بیشتری می شود، وقوع رخداد اخیر در نزدیکی امن ترین پایگاه امنیتی این رژیم اشغالگر در تل آویو، شوک سخت تری را به نتانیاهو و همراهانش وارد ساخته است. پس از عملیات پهپادی حیرت آور حزب الله در عکا که منجر به هلاکت و زخمی شدن بیش از یکصد افسر تیپ گولانی شد، ساکنان اراضی اشغالی به وضوح دریافتند که حتی مقر نظامیان ویژه این رژیم نیز از تیرخشم مقاومت در امان نیست ، چه رسد به شهرکها و منازل غصبی و اشغال شده ای که نتانیاهو وعده بازگشت آوارگان صهیونیست به آنها را داده است! رسانه ها و مقامات رژیم اشغالگر قدس، پس از وقوع حادثه عکا، در حال گفتاردرمانی و القای آرامشی کاذب در اراضی اشغالی بودند تا غیرمحتمل بودن تکرار چنین حوادثی را به ساکنان این اراضی القا کنند اما عملیات استشهادی اخیر، کلیه پازل های اطلاعاتی و  تبلیغاتی کاذب صهیونیستها را بر هم ریخته است. امروز شاهد تبلور مقاومت ترکیبی اضلاع جبهه حق علیه باطل در ابعاد گوناگون هستیم:از قدرت موشکی، قدرت رزم زمینی و قدرت و سرعت عمل در انجام عملیات های استشهادی در یک قدمی نهادهای اطلاعاتی و نظامی در تل آویو! 
 انگاره ای که  ابطال شده است 
در این میان، شاهد ابطال رسمی و آشکار انگاره و گزینه ای القایی مبنی بر استحکام امنیتی-نظامی صهیونیستها هستیم. زمانی که تل آویو بر روی هوا و زمین متمرکز است
( و در آن جبهه ها نیز روز به روز آسیب پذیرتر جلوه می کند)، ناگهان مقاومت از زاویه با ابزاری دیگر رژیم اشغالگر قدس را غافلگیر می کند. این همان ترکیب "تسلط بر میدان نبرد با دشمن"و " تکیه بر اصل غافلگیری"در مواجهه ترکیبی با رژیم اشغالگر قدس است. درست در آستانه برگزاری مذاکرات قاهره، جایی که دشمن صهیونیستی با حمایت آمریکا و برخی بازیگران غربی و عربی تلاش وقیحانه ای را در خصوص دیکته کردن  شروط غیرقابل پذیرش خود به حماس و مقاومت دنبال می کند، معادلات میدانی کاملا به ضرر صهیونیستها پیش می رود. صورت مسئله کاملا شفاف است: معادله قدرت به گونه ای ترسیم شده که نه تنها بر وفق مراد تل آویو ، 
حامیان و مهره های آن نیست، بلکه این گروه‌های مقاومت هستند که خواسته‌های خود را به صهیونیستها دیکته می کنند. این همان اصل و قاعده ایست که دشمن صهیونیستها و آمریکا در نهایت چاره ای جز تن دادن به آن نخواهند داشت. 
 مانور مقاومت در عمق استراتژیک اراضی اشغالی 
در یک سوی این معادله، جبهه‌ای قرار دارد که برای جلوگیری از اضمحلال رژیم صهیونیستی به آب‌و‌آتش می‌زند اما در مقابل، گفتمان مقاومت در منطقه کمترین سنخیتی با سکون و تسلیم در برابر دشمنان ندارد.این گفتمان، نه تنها در ذهن و ضمیر دلدادگان مکتب و گفتمان مقاومت ظهور و بروز دارد، بلکه مصادیق خود را در بطن میدان نبرد نیز نشان داده است. این میدان ، محدود به غزه و جنوب لبنان نبوده و عمق استراتژیک اراضی اشغالی را در برگرفته است. روند پژوهی جنگ غزه نشان می دهد که دشمن با "روش های متنوع "و در "عمق استراتژیک اراضی اشغالی" و "میادین اصلی نبرد"غافلگیر شده و به قول ژنرال های باسابقه ارتش رژیم صهیونیستی، استراتژی مشخصی در مواجهه با این حجم از خسارت و تباهی ندارد. مقاومت ترکیبی شکل گرفته در منطقه ،جنس و ماهیتی دارد که اساسا اتاق های فکر و محاسبه دشمن صهونیستی و آمریکا، قادر به ترسیم مختصات ، آینده پژوهی و حتی توصیف آن نبوده و در آینده نیز نخواهند بود. این همان رمز پیروزی نهایی مقاومت بر دشمن اشغالگر در نبرد تاریخ ساز اخیر محسوب می شود. بدون شک هر اندازه زمان سپری می شود، بر مصادیق این پیروزی و نمادهای آن افزوده می شود. مولفه زمان ( فرسایشی کردن جنگ و گسترش دامنه نبرد از سوی صهیونیستها) نه تنها به عاملی برای نجات تل آویو و واشنگتن از شکست در جنگ غزه و لبنان تبدیل نشده، بلکه بر ضریب و شدت آسیب پذیری آنها در این میادین افزوده است. 
 ضربات سخت بعدی در راه است 
قدرت مقاومت، صهیونیستها را در عرصه فرامتنی و میدانی جنگ زمین گیر ساخته و اکنون، حرکت و اقدام آتی گروه های مقاومت و مکان وقوع آن برای تل آویو قابل پیش بینی نیست. تمرکززدایی از دشمن و برهم ریختن پیش فرضها و محاسبات آن در میدان جنگ، تاکتیک موفقیت آمیزی بوده که مقاومت فلسطین و حزب الله به خوبی آن را در صحنه نبرد با جبهه باطل پیاده ساخته اند.صهیونیستها از یک سو قدرت سانسور و ساده انگاری وقایع مسلمی که در برابر دیدگان وحشتزده ژنرالها و ساکنان اراضی اشغالی رخ می دهد را از دست داده و از سوی دیگر، تضمین های ارائه شده از سوی آنها مبنی بر تغییر موازنه وحشت در آینده ، دیگر کمترین ارزش و اعتباری برای مخاطبان آنها در تل آویو، حیفا، شهرک های اشغالی و دیگر نقاط اراضی غصب شده ندارد. ضربات مهلک بعدی بر پیکره صهیونیستها در راه است.