هشدار امیرعبداللهیان به آمریکا از ایروان:

دست از حمایت نظامی از رژیم اسرائیل بردارید

وزیر امور خارجه بعدازظهردیروز در ایروان و با بیان اینکه رسیدن به صلح پایدار بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ماه‌های آغازین سال جدید میلادی دست یافتنی است، خطاب به دولتمردان کاخ سفید گفت که دست از حمایت نظامی گسترده از رژیم اسرائیل برداشته و بگذارند مردم غزه و فلسطین خود برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان که در رأس هیئتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد ارمنستان و در دومین سفرش به ایروان بعد از تصدی وزارت خارجه در پایتخت جمهوری ارمنستان حضور دارد، بعدازظهر ديروز (چهارشنبه) ششم دی ماه در ایروان و در نشست خبری مشترک با همتای ارمنستانی به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.
رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایروان و تبریک سال نو میلادی و میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) عنوان کرد که گفت‌وگوهای خوبی با همتای ارمنستانی داشته و به ملاقاتش با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان اشاره کرد و این ملاقات را مهم خواند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه در این ملاقات‌ها روند همکاری‌های دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت، افزود: در خصوص صلح و ثبات در قفقاز جنوبی گفت‌وگو و بر نقش جمهوری اسلامی ایران در برقراری ثبات تأکید شد.
وی با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی ارمنستان و حاکمیت آن، به روابط تاریخی و مهم ایران با این کشور اشاره کرد و گفت: روابط با ارمنستان را هر روز نیرومندتر از روز قبل حفظ خواهیم کرد و ارتقا خواهیم داد. و در خصوص تعمیق بر ابعاد متنوع مناسبات دو کشور اتفاق نظر داشتیم.
وزیر خارجه که اواخر مهر ماه سال گذشته به همراه آرارات میرزویان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان را افتتاح کرد، از موافقت و همکاری دولت ارمنستان برای تأسیس این سرکنسولگری تشکر کرد و افزود:  اكنون در دیدار با وزیر خارجه موافقت ایران را با افتتاح سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در شهر تبریز اعلام کردیم و امیدواریم که در هفته‌های آغازین سال جدید میلادی با حضور همتایم در تبریز شاهد گشایش رسمی سرکنسولگری این کشور باشیم.
امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که در خصوص ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه اتفاق نظر داریم، اظهار داشت: ارزیابی هر دو ما همانطور که همتایم نیز اعلام کرد از توسعه و پیشرفت روابط، ارزیابی کاملا مثبت است. رئیس جمهور کشورم آقای دکتر رئیسی و آقای پاشینیان در تماس تلفنی اخیر و در دیدارهایی که در دو سال گذشته با یکدیگر داشتند، توافقات مهمی را در راستای منافع دو ملت و دو کشور انجام دادند.
وی افزود: ما در دولت و وزارت خارجه و بخش‌های خصوصی و پارلمان‌های دو کشور متعهد هستیم که همکاری‌ها و توافقات به عمل آمده توسط رهبران دو کشور را با دقت و با سرعت و به خوبی عملیاتی کنیم، به گونه‌ای که آثار آن را مردم دو کشور در اجزای زندگی خود در تجارت، اقتصاد، همکاری‌های عملی و دانشگاهی و فرهنگی و سایر حوزه‌های مورد توافق به خوبی مشاهده کنند. 
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تأکید کرد: از صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی قویا حمایت می‌کنیم.
این دیپلمات عالیرتبه ایرانی از ابتکار عمل مطرح شده توسط نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان مبنی بر چهارراه صلح نیز استقبال کرد و گفت: ایران آمادگی دارد در این مسیر رویکرد تقویت خط ترانزیتی شمال - جنوب را با سرعت بیشتر پیگیری کند.
وی گفت: صلح، ثبات و امنیت ارمنستان همان چیزی است که ایران می‌‌خواهد.
امیرعبداللهیان بیان کرد: تحقق صلح پایدار در قفقاز جنوبی بدون مداخله قدرت‌های خارجی و از طریق ضامن‌های منطقه‌ای می‌تواند منافعی سرشار برای همه طرف‌‌ها به همراه داشته باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: در گفت‌وگوها با همتای ارمنستان کاملا درک کردیم ارمنستان برای رسیدن به صلح پایدار جدی است و صادقانه حرکت می‌کند. سه‌شنبه شب   در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آذربایجانی به این نکته رسیدم که اظهارات ایشان ناظر بر تداوم تلاش‌ها برای رسیدن به صلح پایدار با ارمنستان است. با لاوروف طی هفته گذشته دو بار گفت‌وگو کردیم.
امیرعبداللهیان اضافه کرد: فکر می‌کنم رسیدن به یک صلح پایدار در ماه‌های آغازین سال جدید میلادی دست یافتنی است و خوشبین هستیم با رویکرد مثبتی که در منطقه و بین دو کشور وجود دارد و بدون مداخله و تحریکات خارجی و با نوعی ضمانت منطقه‌ای که ایران، ترکیه و روسیه می‌توانند نقش ضامن را در ایجاد صلح ایفا کنند می‌توانیم با نگاه خوشبینانه و واقع بینانه به تحقق صلح پایدار در قفقاز جنوبی بین ارمنستان و آذربایجان امیدوار باشیم.
 هشدار به آمریکا از ایروان
وی در پایان از همتای ارمنستانی به خاطر مواضع سازنده وی در نشست اخیر ۳+۳ در تهران در مخالفت با جنگ و کشتار زنان و کودکان در غزه و کرانه باختری تشکر کرد و گفت: در اين ديدار درباره موضوع فلسطین نیز با همتای خود گفت‌وگو کردیم و با استفاده از این فرصت مایلم تأکید کنم و به آمریکا هشدار دهم که اگر دنبال خروج آبرومندانه از نسل کشی در غزه هستند، فورا دست از حمایت نظامی گسترده خود از رژیم اسرائیل بردارند و تردید نکنند که پیروزی برای رژیم اسرائیل در غزه نخواهد بود.
وزیر امور خارجه بیان کرد: هشتاد روز نسل‌کشی تکرار همان شکست هفت اکتبر رژیم اشغالگر اسرائیل است و به آمریکا با صدای بلند می‌گویم تجربه شکست را ادامه ندهید و به خانه برگردید و بگذارید مردم فلسطین و غزه خود برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.
دست از حمایت نظامی از رژیم اسرائیل بردارید
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو