مشارکت گسترده لازمه تحول

سارا هوشمندی
رهبر معظم انقلاب اخیرا  در دیدار جمعی از مردم استان‌های کرمان و خوزستان نکات مهمی درباره انتخابات ۱۱ اسفند مجلس فرمودند که مهم‌ترین آن‌ها «تلاش برای مشارکت قوی و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» بود. در واقع نظر معظم‌له در یک جمله، این است: «اگر مشارکت در انتخابات بالا باشد، هر نتیجه‌ای در آن حاصل شود، کشور، انقلاب و مردم پیروز خواهند شد».
۱ ـ یکی از کلیدواژه‌های مهم بیانات رهبر انقلاب، ایجاد «تحول» با حضور حداکثری مردم در انتخابات بود. ایشان ۳ سال قبل در سی و یکمین سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی فرمودند: «امام ما، امام تحول بودند و با همین روحیه بود که انقلاب پیروز شد و در این مسیر حرکت کرد لذا باید همان مسیر را با همان روحیه پیش برویم».
به عقیده ایشان ، هدف اصلی از تحول، ساخت ایران قوی است؛ هدفی که محقق نمی‌شود مگر با حضور مردم در تعیین سرنوشت خود و کشور. در واقع وقتی ایران قوی می‌شود که مردم حضور حداکثری در امور داشته باشند. آن وقت نظام نیز با قدرت افزون‌تر می‌تواند کار‌ها را پیش ببرد. اما منظور از قوی شدن چیست؟ چگونه باید قوی شد؟ قوی شدن این است که دولت، مجلس و قوه قضائیه قوی شوند؟ این هست؛ اما قوی شدن پایه‌ای و قوی شدن آحاد مردم مدنظر است. اساسا راه قوی شدن دستگاه‌های کشور این است که ابتدا مردم قوی شوند. اگر می‌خواهیم اقتصاد متحول شود، باید مردم قوی شوند. اگر می‌خواهیم مشکلات فرهنگی ـ اجتماعی برطرف شود، باید مردم قوی شوند. اساس نظام جمهوری اسلامی مردمند و بارزترین نقطه تاریخ ۴۵ ساله که مردم، ایران را بر تمام کشور‌های دنیا پیروز کردند، دفاع مقدس بود. امروز نیز که دچار رخوت شده‌ایم باز مردمند که می‌توانند وضعیت را متحول و دگرگون کنند. وقتی از نقش مردم حرف می‌زنیم یعنی باید بین کارگزاران و مردم تعامل باشد.
۲ ـ راهبرد‌های ۴گانه مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت که رهبر انقلاب برای انتخابات مطرح فرمودند، باید با برنامه‌ریزی دقیق عملی شود؛ اگر مشارکت بالا بود، امنیت انتخابات به طور کامل برقرار شود، انتخاباتی سالم و بی‌حرف و حدیث برگزار شود و رقابت پرشور باشد، هر نتیجه‌ای حاصل شود و هر جناحی مجلس را در اختیار بگیرد، مردم پیروزند. اما چگونه باید مردم را به صحنه تعیین سرنوشت ۴ سال آینده‌شان دعوت کرد؟
راهکار کوتاه‌مدت امیدوار شدن مردم است. یعنی امیدواری به ایجاد تحول. برای ایجاد رقابت پرشور در انتخابات، یکی از مهم‌ترین راهکارها، احراز صلاحیت هر آن کسی است که شایستگی، تبحر، خوش‌فکری و توانمندی‌اش اثبات شده و به انقلاب، نظام اسلامی و ولایت فقیه معتقد است؛ حالا این فرد وابسته به هر جناحی باشد.
۳- رهبر بزرگوار انقلاب فرمودند: ملت ایران باید برای این ۲ انتخابات (مجلسین خبرگان و شورای اسلامی) به بهترین شکل آماده باشند. واقعیت آن است که تبعات کاهش یا افزایش مشارکت به خود مردم برمی‌گردد؛ هر چه مشارکت گسترده‌تر و البته انتخاب‌ها دقیق‌تر باشد، با تشکیل مجلس حداکثری با نمایندگان نخبه، متخصص، متعهد و کاربلد، مشکلات در مسیر رفع قرار می‌گیرد و این به سود مردم است. اگر اقبال به انتخابات کم باشد و مجلسی حداقلی با نمایندگان ضعیف تشکیل شود هم باز تداوم مشکلات برای مردم است؛ از این رو قهر با صندوق‌ها اشتباه محض است.
۴- جناح‌ها، لیست‌ها و افراد مستقل با ارائه نظرات، ایده‌ها و راهکارهای‌شان برای حل مشکلات موجود، می‌توانند به گرمای انتخابات کمک کنند و مردم را به دیدن مسابقه ارائه دیدگاه‌ها دعوت و آن‌ها را جذب مشارکت کنند. به هر حال افراد نخبه و قانون‌دان زیادی کاندیدای انتخابات شده‌اند و با ایده‌های کاربردی‌ای که دارند، می‌توانند توجه مردم را به خود جلب کنند.
۵- اینکه انتخابات حداکثری منشأ تحول می‌تواند باشد، از موارد اثبات‌شده بوده  که قبلاً تجربه شده و نتایج خوبی به بار آورده است. انتخابات ریاست جمهوری سال ۶۸ که مشارکت خوبی در آن وجود داشت، منجر به این شد که پس از جنگ، ایران به کارگاهی برای ساخت و ساز تبدیل شود و کشوری که در جنگ تحمیلی برخی شهرهایش کاملا ویران شده بود، مجدد ساخته شد. انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ منجر به تغییر ریل از سیاست‌بازی افراطی به خدمت به مردم شد که تا قبل از انحراف رئیس‌جمهور وقت، نتایج درخشانی برجا گذاشت. انتخابات مجالس چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم نیز با حضور مناسب مردم برگزار شد و قوانین خوب تصویب‌شده در این مجالس، منجر به شرایط مناسبی برای مردم شد. در واقع هر چه مشارکت گسترده‌تر، دقیق‌تر و با پویایی بیشتری همراه باشد، نتایج آن به سود خود مردم است و بهره اصلی را خود ملت می‌برد؛ آن هم نه برای فقط ۴ سال؛ برای ده‌ها سال.
مشارکت گسترده  لازمه تحول