جوابیه سازمان برنامه و بودجه کشور

تخصیص 58800 میلیارد تومان به طرح دارویار در سال 1401

 اختصاص اعتبارات مورد نیاز طرح به‌صورت مستمر و منظم و متناسب با عملکرد بیمه‌ها ادامه خواهد یافت.  ضمن قدردانی از طرح دیدگاه‌های آن روزنامه درباره مسائل اجتماعی و اقتصادی کشور، موارد زیر را درخصوص طرح دارویار به آگاهی می‌رساند:1- طرح دارویار در تاریخ 23‏/04‏/1401 مطابق جزء یک‌ بند «س» تبصره (۱) قانون بودجه که به دولت اجازه می‌داد تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) قانون را به مابه‌التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد، اجرایی شد. از مجموع ۱۶۱ همت اعتبار ردیف یاد شده، ۶۹ همت مربوط به حوزه دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی بود که مطابق تفاهم صورت‌گرفته، مقرر شد از مجموع ۳ میلیارد دلار ارز مورد نیاز حوزه سلامت، مابه‌التفاوت ریالی ۲ میلیارد دلار نرخ ارز ترجیحی تا نرخ ETS به بانک مرکزی جهت واردات ملزومات و تجهیزات مصرفی پزشکی و همچنین برخی داروهای خاص پرداخت شود و مابه‌التفاوت یک میلیارد دلار نیز مطابق قانون از طریق سازمان‌های بیمه‌گر به مصرف‌کننده نهایی اختصاص یابد. در این راستا 13400 میلیارد تومان براساس عملکرد اسناد بیمه‌ای رسیدگی‌شده سازمان‌های بیمه‌گر طی تقریباً 8 ماه اجرای برنامه در سال 1401 توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص داده شد و حدود 3600 میلیارد تومان از مطالبات سازمان‌های بیمه‌گر پایه در سال 1402 پرداخت شد. همچنین میزان یارانه مابه‌التفاوت نرخ ارز سهم بانک مرکزی بابت عملکرد سال 1401 معادل 41800 میلیارد تومان بوده‌ است. بنابراین در سال 1401 در مجموع 58800 میلیارد تومان معادل 85 درصد از منابع پیش‌بینی شده بابت این طرح تخصیص یافت.
2- با توجه به نیاز حدود سه میلیارد دلاری ارز ترجیحی کالاهای سلامت‌محور در سال‌های گذشته و با پیش‌بینی کاهش نیاز ارزی به‌دلیل افزایش تولیدات داخلی دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی، اعتبار پیش‌بینی شده در ردیف (16) جدول مصارف تبصره (14) قانون بودجه بابت یارانه مابه‌التفاوت دارو در سال جاری مبلغ 69 هزار میلیارد تومان است. مطابق تفاهم‌نامه‌ منعقده بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور، سقف ارز اختصاص یافته به واردکنندگان اقلام تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، شیرخشک و همچنین داروهای بیماری‌های صعب‌العلاج تا 1.5 میلیارد دلار تعیین شده و این سازمان موظف است با اعلام رسمی بانک مرکزی در خصوص میزان ارز تأمین شده بابت اقلام موضوع این تفاهم‌نامه، نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز تامین شده تا نرخ ETS از محل منابع تبصره (14) قانون بودجه به صورت تدریجی و مرحله‌ای تا پایان سال اقدام نماید. مابقی اعتبار ردیف یادشده نیز در راستای اجرای سیاست اصلاح نرخ ارز دارو از طریق سازمان‌های بیمه گر پایه و براساس عملکرد‌ آنها، در قالب یارانه‌ مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی به مصرف‌کننده‌ نهایی تخصیص می‌یابد. بنابراین با اجرای طرح دارویار، صرفا یارانه مابه‌التفاوت نرخ ارز اقلام دارویی از شرکت‌های تولید کننده به مصرف‌کننده نهایی با تخصیص به سازمان‌های بیمه‌گر انتقال یافته است و هزینه‌های دارویی (غیر از مابه‌التفاوت نرخ ارز) همچنان تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر بوده و ارتباطی با طرح دارویار ندارد. با توجه به عملکرد ارائه شده توسط سازمان‌های بیمه‌گر پایه بابت عملکرد این طرح تا پایان مهرماه، مبلغ 23890 میلیارد تومان تخصیص داده شده است و در ادامه نیز در جهت جلوگیری از افزایش قیمت دارو برای مصرف‌ کننده، به‌صورت مستمر و منظم و متناسب با عملکرد بیمه‌ها پرداخت خواهد شد.
3- بر اساس گزارش‌های دریافتی، کمبود اقلام دارویی که در دی‌ماه سال گذشته به حدود 400 قلم رسیده بود، با پرداخت مستقیم توسط این سازمان در سال جاری به طرح دارویار، در پایان آبان‌ماه به حدود 100 مورد کاهش یافته است. قطعاً با استمرار رویکرد سازمان در پرداخت طرح دارویار، شاهد کاهش قابل ملاحظه کمبود اقلام دارویی در ماه‌های آتی خواهیم بود.
4- مسئولیت تامین ارز مورد نیاز واردات دارو و ملزومات مصرفی پزشکی به عهده بانک مرکزی است که بر اساس گزارش بانک یادشده تا پایان آبان‌ماه سال جاری از 3800 میلیون دلار ارز تخصیصی به کالاهای سلامت‌محور، 2900 میلیون دلار تامین شده است. بدیهی است موضوعات مربوط به تأمین و حواله ارز مربوط به آن مرجع می باشد. 
5‏- برای کمک به تأمین اقلام پرهزینه دارویی بیماران سرطانی، بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نیز از سال 1401 صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب العلاج ایجاد شده که در قالب آن تمام هزینه‌های مربوطه شامل ارائه خدمات درمانی و هزینه داروهای تعریف شده در فارماکوپه دارویی ایران علاوه بر پوشش سازمان‌های بیمه‌گر از محل این صندوق پرداخت می‌شود. اعتبار صندوق مذکور در سال جاری حدود 7 هزار میلیارد تومان است.
6‏- قیمت‌گذاری در حوزه دارو در حال حاضر بر پایه مفاد تبصره (3) ذیل ماده (20) قانون مواد پزشکی ، دارویی، خوراکی، آشامیدنی و... بر عهده کمیسیون قانونی قیمت‌گذاری نزد سازمان غذا و دارو است که سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده نیز عضو آن بوده و در جلسات مذکور حضور می‌یابد. لذا چنانچه مسائل و مشکلاتی از این بابت برای مصرف کننده و یا تولید کننده وجود دارد، مقتضی است مراتب از سازمان غذا دارو پیگیری شود.
7‏- تأمین نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده دارو از مهم‌ترین چالش‌های حوزه تولید دارو پس از آزادسازی نرخ ارز و اختصاص یارانه مابه‌التفاوت آن از تولید کننده به مصرف‌کننده نهایی است. بر اساس گزارش‌های دریافتی، در سال گذشته با تفاهم صورت گرفته بین بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو، 15 هزار میلیارد تومان و در 
6 ماهه اول سال جاری نیز 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات مالی از طریق بانک‌های عامل در اختیار شبکه تولید دارو قرار گرفته است.
تخصیص 58800 میلیارد تومان به طرح دارویار در سال 1401