کشوری که تبدیل به مهره بازی صهیونیست‌ها شده است

خیانت دولت اردن به ساکنان غزه

گروه بین‌الملل
 دولت اردن در طول جنگ کنونی غزه، با اتخاذ تصمیمات متعدد بار دیگر در مقابل راهبرد وحدت میادین جنبش‌های مقاومت در منطقه قرار گرفت تا در کنار متحدان اسرائیلی و آمریکایی، باقی بماند. مقامات اردن طی دهه‌های گذشته چیزی جز «شیپور آمریکا» در منطقه نبوده‌اند.درحالی‌که می‌توانستند به‌جای اهانت به اسرائیل در ظاهر و حمایت نامحدود از آن در خفا، دستکم موضعی بی‌طرف اتخاذ کنند. 
 خیانت اردنی‌ها به فلسطینیان 
وبگاه تحلیلی «الخنادق» در یادداشتی با اشاره به این امر نوشت که اردن در بحبوحه جنگ غزه که امروز ۸۱ روز از آن می‌گذرد، به واشنگتن و تل‌آویو در هدف قرار دادن پهپادهایی که از سوریه، عراق یا حتی یمن برای هدف قرار دادن تأسیسات اسرائیل روانه شده بودند، کمک می‌کند. امری که به باور تحلیلگران و ناظران سیاسی یک «خیانت و همدستی در جنایت علیه غزه» محسوب می‌شود.اما خطرناک‌تر از همه این موارد، احتمال استفاده تل‌آویو از مسیر زمینی در مقابل راهبرد «محاصره در مقابل محاصره» نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ است، امری که به رژیم صهیونیستی این امکان را می‌دهد در عرض یک هفته محموله‌های موردنیاز را از طریق دبی، عربستان و درنهایت اردن دریافت کند.
از همان روزهای نخست‌ جنگ غزه، ایالات‌متحده آمریکا تصمیم گرفت یک پل هوایی برای تأمین انواع موشک‌ها و مهمات موردنیاز اسرائیل ایجاد کند و از اردن به‌عنوان کشور اصلی برای فرود هواپیماهایش استفاده کند. هواپیماهایی که شمار آن‌ها تا به امروز به حدود ۲۳۰ فروند رسیده است (هرچند که همه آن‌ها در اردن فرود نیامده‌اند).
  موضع متفاوت حکومت و ملت اردن 
این در حالی است که مردم اردن از نخستین حامیان مقاومت غزه در همان روزهای نخست جنگ غزه بودند و  ده‌ها هزار نفر از آن‌ها با برپایی تظاهرات خواستار تعطیلی سفارت اسرائیل و پایان دادن به معاهده صلح با تل‌آویو شدند. اما شاه اردن به لغو دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن که به منطقه سفر کرده بود، بسنده کرد و نیروی هوایی ارتش آن برای مهار اعتراضات داخلی، اعلام کرد که طی هفته‌های اخیر، در هفت نوبت با انجام عملیات هلی‌برن بر فراز غزه، محموله‌های غذایی و دارویی متعددی را به دست آوارگان فلسطینی رسانده است.  
 اقدامات اردن علیه مقاومت 
اقدامات امان علیه مقاومت، از سال‌ها پیش آغاز شده است که برخی موارد آن در ادامه می‌آید:
      پس از تشدید عملیات‌های مقاومت در کرانه باختری، نیروهای امنیتی و نظامی اردن شروع به خنثی کردن هرگونه تلاش برای قاچاق سلاح و قابلیت‌های نظامی خاص از سوریه به رزمندگان مقاومت در کرانه باختری به بهانه مبارزه با قاچاق مواد مخدر کردند.
  حکومت اردن به دلیل ترس از محبوبیت فزاینده حماس در میان مردمش، مدت‌هاست که از آن دوری می‌کند و از سال ۱۹۹۹ نمایندگان سیاسی این جنبش را از کشور اخراج کرده و به قطر فرستاده است.
   در دهه ۱۹۸۰، مقامات اردن نقش مؤثری در متقاعد کردن یاسر عرفات، رئیس فقید سازمان آزادی‌بخش فلسطین، ایفا کردند تا از مبارزه مسلحانه به نفع انجام مذاکرات با رژیم اشغالگر دست بردارد، امری که حاصل آن توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ شد. حکام اردن از معاهده اسلو بهره بردند تا درنهایت در سال ۱۹۹۴ یک «قرارداد صلح» با اسرائیل امضا کردند که نخستین معاهده در نوع خود بین رژیم اشغالگر و یک کشور عربی از زمان توافق کمپ دیوید بین اسرائیل و مصر در سال ۱۹۷۹ بود.
   در سال ۱۹۹۶ دولت آمریکا، اردن را متحد اصلی خود در خارج از ناتو دانست که راه را برای مقامات امان برای همکاری امنیتی، اطلاعاتی و نظامی بزرگ با آمریکا، که در آن جنبش‌های مقاومت هدف اصلی بود، باز کرد.
  همکاری قاهره و تل‌آویو علیه حماس
در این میان، نمی‌توان از همکاری قاهره و تل‌آویو علیه مقاومت فلسطین نیز به‌سادگی گذشت. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جلسه‌ای محرمانه خبر داد که اسرائیل در حال همکاری با مصر برای جلوگیری از انتقال سلاح به غزه است. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد که «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم در جلسه‌ای محرمانه خبر داده که اسرائیل در حال همکاری با مصر برای ایجاد مانعی پیشرفته در مرز غزه است تا مانع از انتقال سلاح به این باریکه شوند.
اردن و مصر دو کشور عربی هم‌مرز با فلسطین اشغالی هستند که با رژیم صهیونیستی نیز رابطه دیپلماتیک دارند. این دو کشور عربی از ابتدای تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه باوجودآنکه در ظاهر مواضعی در حمایت از مردم فلسطین اتخاذ کردند اما عملا، اقدام ملموسی برای جلوگیری از تجاوز همه‌جانبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه اتخاذ نکردند .
 اعتراف دشمن صهیونیستی به شکست 
هم‌پیمانی پنهان و آشکار اردن و مصر با صهیونیست‌ها در جنگ غزه در حالی صورت می‌گیرد که نشانه‌های شکست رژیم اشغالگر قدس در جنگ اخیر بیش‌ازپیش عیان شده‌اند. «هرزی هالوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی  اذعان کرد که دستیابی به اهداف جنگ غزه آسان نیست. هالوی گفته ارتش اسرائیل عملیات‌های خودش را به جنوب و مرکز غزه گسترش داده است. او باوجوداین هشدار داد که جنگ «چندین و چند ماه دیگر» ادامه خواهد داشت.رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل گفت: «ما الان تمرکزمان را روی جنوب نوار غزه، یعنی خان یونس، اردوگاه‌های مرکزی و فراتر از آن قرار داده‌ایم و دستاوردها در شمال نوار غزه را حفظ کرده و به آن‌ها عمق خواهیم بخشید.»
رژیم اسرائیل هدف خود از عملیات جنگی‌اش در غزه را نابودی حماس قرار داده است. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران حتی در فلسطین اشغالی نیز تحقق این هدف را غیرممکن و دست‌نیافتنی می‌دانند. اظهارات «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه اسرائیل نمی‌تواند حماس را شکست دهد جدیدترین اظهارنظر در همین راستا است.  
اولمرت در مقاله‌ای که هفته گذشته در «هاآراتص» چاپ شد نوشته بود ادعاهای نتانیاهو و کابینه او درباره اینکه می‌توان حماس را با عملیات‌ نظامی ریشه‌کن کرد، غیرواقعی است.نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی تصریح کرده بود که نتانیاهو خودش هم باور ندارد که می‌توان این هدف را محقق کرد. او نوشته بود نتانیاهو مانند هنرپیشه‌ها رفتار می‌کند و تنها چیزی که برای او اهمیت دارد گریز از تبعات شکست هفتم اکتبر است. 
خیانت  دولت اردن به ساکنان غزه