آرا شاوردیان، نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران در مجلس:

ایران به سبب موقعیت استراتژیک و جغرافیایی خود «قلب منطقه» است

آرا شاوردیان، نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح سفر به ارمنستان پرداخت و با اشاره به حضور وزیر امور خارجه عنوان کرد: درجریان این سفر ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه قفقاز جنوبی بررسی شد و پیرامون کریدورهای شمال، جنوب، شرق و غرب بحث و  تبیین نظر صورت گرفت. این سفر در روز چهارشنبه  ۶ دی انجام شد و درراستای سیاست‌های شکل‌گرفته و لزوم استمرارشان بحث شد. 
وی افزود: خوشبختانه با شکل‌گیری دولت سیزدهم، ارتباط با کشورهای منطقه توسعه پیدا کرد و ارتباط با همسایگان  بیش از‌ پیش تقویت گشت. اینک بحث توازن ارتباط با همسایگان مطرح است و موضوعاتی همچون تحریم نکردن مرزها، عدم تغییر ژئوپلیتیک  درمنطقه و استمرار  سیاست‌های شکل‌گرفته مدنظر می‌باشد. 
شاوردیان تصریح کرد: سفر وزیر امورخارجه به ایروان در آستانه سال نو  میلادی درراستای انتقال پیام رییس جمهور و همچنین توسعه ارتباطات همسایگی براساس روابط فرهنگی بود. خوشبختانه کشور ارمنستان روابط فرهنگی دیرینه‌ای با ایران دارد و در حوزه استراتژیک نیز مشترکات فراوانی دارد و مقرر شده تا این موضوعات را بیش از پیش تقویتس کنند. نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه قفقاز با مشکلاتی مواجه هستیم اما باورمان این است که مشکلات موجود می‌بایست از سوی کشورهای منطقه مرتفع گردد نه اینکه کشورهای غربی و شرقی ورود کنند. شایان ذکر است تا بگوییم که رژیم جعلی صهیونیستی می‌کوشد تا در قفقاز و آذربایجان حضور یابد. او متذکر شد: در ارمنستان اما موضوع کریدور جنوب به شمال مطرح می‌باشد و همواره کوشش برای توسعه زیرساخت‌ها است. گفتنی ا‌ست که کریدور جنوب به شمال از جمهوری اسلامی ایران به سمت ارمنستان و از ارمنستان به سمت دریای سیاه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و اروپا می‌گذرد. براین اساس این کریدور راه ارتباطی تا اروپا خواهد داشت و قابل تقویت خواهد بود. 
او یادآور شد:  به منظور تقویت کریدور می‌بایست در گام نخست زیرساخت‌های موردنیاز را فراهم سازیم. خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی اقدامات خوبی انجام داده که علی‌رغم اثرات و مزایای فراوان معتقدیم کافی نیست و می‌بایست بیش از پیش در دستورکار قرار گیرد. حال در آستانه تصویب بودجه قرار دادیم می‌بایست به حوزه‌های عمرانی توجه شایانی کنیم و گسترش، تربیت و تقویت راه‌های ارتباطی را مدنظر قرار دهیم. افزون براین ضرورت دارد تا توسعه خطوط ریلی را مدنظر قراردهیم حال‌که هاب منطقه‌ای از منظر کریدورها می‌باشیم. 
دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: را‌ه‌های ارتباطی و ارتباط با کشور‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل برای هر کشور است. ایران با توجه به موقعیت استراتژیک و جغرافیایی خود در منطقه، هارتلند(قلب زمین) است. کریدورهای موجود غرب به شرق، جنوب به شمال، شمال غرب و شمال شرق است. کشورما با ۱۵ کشور همسایه است و یکی از بزرگترین کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی محسوب شده و راه‌های ارتباطی زیادی از راه دریا و زمینی با سایر کشورها دارد.اگر زیرساخت‌های مناسبی در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای و هوایی قرار داده و زیرساخت‌های موجود را تقویت کنیم، پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل می‌شود.
شاوردیان گفت: با کشور ارمنستان موضوع تقویت کریدور جنوب به شمال مطرح شد.گفتنی ا‌ست که در کشور ارمنستان جاده‌ای که از مرز به سمت پایتخت ارمنستان وجود دارد که متشکل از ۴ فاز می‌باشد. خوشبختانه پیمانکاران ایرانی یکی از ۴ فاز را در  دست گرفته و ملزومات توسعه عمرانی آن را شروع کرده‌اند. بی‌شک دیدار‌ها و توسعه روابط به تقویت اقدامات عمرانی کمک خواهد کرد و حضور نیروهای ایرانی در بخش دانش فنی و مهندسی را تقویت کرد. 
وی بیان کرد: اگر پروژه‌های‌عمرانی، راه سازی و انبوه سازی
 بیش از‌پیش تقویت شود، شاهد رقم خوردن اتفاقات خوب و تقویت روابط همسایگی خواهیم بود. طی ماه گذشته  با وزیر راه و شهرسازی سفری به ارمنستان داشتیم و تفاهم نامه‌ای درخصوص توسعه ارتباطات و راه‌های عمرانی داشتیم. شایان ذکر است تا بگوییم که اهمیت استراتژیک کریدور جنوب به شمال بالا است به ویژه که از طریق مرز ارمنستان با اوراسیا و اروپا ارتباط برقرار کند. ارمنستان کشور بی حاشیه ای است که همیشه در مجامع بین‌المللی در کنار ایران بوده است. 
شاوردیان در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: به موجب اتخاذ سیاست‌های درست دولت و مجلس توانستیم در سازمان همکاری شانگهای و پیمان بریکس عضو شویم. اکنون ایران عضو ناظر اوراسیا بوده و کمتر از یک سال آینده با نظر مثبت دیگر اعضای اوراسیا، عضو دائم اوراسیا شده و بدین ترتیب مرز اوراسیا تا خلیج‌فارس و دریای عمان گسترش می‌یابد.
  ایران به سبب موقعیت استراتژیک  و جغرافیایی خود «قلب منطقه» است