راهکارهای مدیریت واردات برنج و حمایت از کشاورزان بررسی شد

لزوم مشوق‌های حمایتی کشاورزان برای استمرار تولید

گروه اقتصادی 
به تازگی وزارت جهادکشاورز‌ی اعلام داشته که به منظور کنترل واردات برنج، برای وارد‌کنندگان سقفی تعیین کرده است تا بیش از آن وارد نکنند.معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرده که صدور مجوز با توجه به شاخص‌های سقف کارت بازرگانی و سابقه واردات، از سوی سامانه به شکل سیستمی انجام می‌شود.مطابق با اعلام وزارت جهاد کشاورزی وارد‌کنندگان در دی‌ماه تا سقف معینی برنج وارد می‌کنند و کسانی که پیش‌تر رقم بیشتری وارد کرده‌اند امکان ثبت سفارش جدید نخواهند داشت. وزارت جهاد کشاورزی همچنین اعلام کرده که امسال واردات متنوع می‌شود، هر وارد کننده سقفی برای واردات خواهد داشت‌ و برخی شرکت‌ها که ثبت سفارش بالاتری داشتند تا اطلاع ثانوی امکان ثبت سفارش جدید نخواهند داشت، همچنین با پیش بینی برداشت ۲/۵ میلیون تن برنج واردات امسال  به یک میلیون تن کاهش خواهد یافت. مطابق با آمارهای رسمی؛ سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد در حالی که بیشترین نیاز به واردات برنج یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن می‌باشد. به گفته مسئولان وزارت جهادکشاورزی مهم‌ترین عامل واردات بی رویه در سال گذشته، کنترل قیمت بالای بازار برنج ، افزایش ذخایر استراتژیک و جبران کمبود تولید داخل که به دلیل خشکسالی بوده است. کارشناسان این حوزه براین باورند که مهم‌ترین عامل ضرر کشاورزان در سال گذشته دو عامل مهم واردات بیش از نیاز و عدم درنظرگیری بازه مناسب برای واردات بوده است. متاسفانه در سال گذشته واردات برنج همزمان با برداشت کشاورزان داخلی انجام شد و فرصت فروش محصول را از آن‌ها سلب کرد. اینک که سیاست‌های وزارت جها‌دکشاورزی هم راستا با حمایت از تولیدکنندگان مطرح و در دستورکار می‌باشد، ضرورت دارد تا مشوق‌های حمایتی اعمال شود و زمینه انگیزه بیش از پیش برای کشاورزان فراهم گردد چراکه نبود انگیزه در کشاورزان به معنای کاهش تولید و نیاز جدی به واردات و در نتیجه ارز بری خواهد شد. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با محمد رشیدی،عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و علی‌اکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

محمد رشیدی،عضو هیئت رئیسه مجلس: 
امنیت و سلامت غذایی  توأمان اهمیت دارد 
محمد رشیدی،نماینده مردم کرمانشاه و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت»اظهارکرد:  درحال‌حاضر‌ واردات محصولات کشاورزی همچون برنج، چای، شکر، حبوبات در ابتدا ثبت سفارش می‌شوند و سپس وزارت جها‌دکشاورزی درخصوص ورودشان تصمیم‌گیری‌می‌کند. پس از بررسی وزارت جهادکشاورزی و چنانچه میزان واردات درخواستی مغایرتی با قانون نداشته باشد، ثبت سفارش تایید خواهد شد. با تایید وزارت جهادکشاورزی، درخواست واردکننده به سامانه جامع تجارت منتقل خواهد شد و این سامانه واردکننده را به بانک مرکزی معرفی خواهدکرد تا ارز ترجیحی لازم را دریافت کند. به موجب این فرآیند یکایک ثبت سفارش‌ها‌ مبرهن خواهد بود. مبادی وارداتی نیز از سامانه گمرک، سامانه بانک مرکزی و سامانه وزارت اقتصاد انجام خواهد شد. 
وی افزود: به موجب مشخص بودن آمارهای وارداتی به نظر می‌رسد احتیاج به راه اندازی سامانه مجزا برای مدیریت  واردات برنج نباشد. آنچه که اکنون اهمیت دارد ، حفظ انگیزه کشاورزان می‌باشد؛ نباید کاری کنیم که کشاورزان داخلی ناامید و متضرر شوند. 
رشیدی تصریح کرد: مادامی که کشاورز ناامید و متضرر شود، کاهش تولید رقم خواهد خورد و نیاز به واردات برنج افزایش پیدا خواهد کرد.  ضرورت دارد تا همواره واردات برنج در یک چارچوب مشخص انجام شود و وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی امر سیاست‌های مربوط به کشت برنج و الگوی کشت را حفظ کند.   
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا شرایط تولیدکنندگان و کشاورزان همواره در نظر گرفته شود و زمینه حمایت بیش از پیش آن‌ها را رقم زد.
او متذکر شد: در موضوع برنج با‌ مسئله بحران آب مواجه می‌باشیم چراکه برنج محصولی  آب براست و ضرورت دارد تا در مناطقی که‌منابع‌ آبی کافی وجود دارد، صورت گیرد. افزون براین واردات برنج نیز می‌بایست با توازن و دقت نظر انجام شود.
وی یادآور شد: محصولات اساسی موردنیاز مردم، تامین کننده امنیت غذایی کشور می‌باشند و امروز این موضوع در تمامی نقاط دنیا مطرح است. همواره تلاش می‌گردد تا با واردات و تولید داخل زمینه تامین امنیت غذایی تحقق یابد و کمبودی در حوزه محصولات اساسی شکل‌نگیرد. 
رشیدی گقت: توام با امنیت غذایی مسئله سلامت غذایی نیز جدی و مهم می‌باشد. باید توجه داشته باشیم که برنج داخلی عالی است و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد در مقابل اما برنج‌های وارداتی کیفیت خوبی ندارند و برخی‌شان مشکلات بهداشتی دارند. 
نماینده مردم کرمانشاه تاکید کرد: واردات برنج باید به گونه باشد که تولید داخل تحت تاثیر قرار نگیرد. اگر میزان واردات به گونه‌ای باشد که قیمت برنج داخلی افت پیدا کند، کشاورز متضرر خواهد شد و ناچار به انبار برنج و توقف کشت در سال‌های آینده خواهد شد. 
او همچنین ادامه ‌داد: در برنامه هفتم توسعه این مهم تحت عنوان تنظیم رابطه الگوی کشت و کشاورز مطرح شده است؛ براین اساس وزارت جها‌دکشاورزی مکلف و موظف است تا الگوی کشت را به گونه‌ای تنظیم کند که‌منابع آبی حفظ شود و از طرفی دیگر تولیدکنندگان متضرر نشوند. متاسفانه اکنون می‌بینیم که کشاورزان تولیدکننده سیب زمینی با مشکل‌مواجه‌اند و تولیدکنندگان برنج نیز برخی‌شان خسارت دیده‌اند. 
وی در پایان این گفت‌‌وگو بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه مدیریت الگوی کشت بر عهده وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته و عنوان کرده‌ایم تا سایر وزارتخانه‌ها همچون بهداشت و نیرو نیز همکاری‌های لازم را به عمل آورند. چنانچه مدیریت خوب شکل‌گیرد، کشاورزان متضرر نخواهد شد و وار‌دات نیز به میزان نیاز انجام خواهد شد. 

علی‌اکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
واردات مدیریت نشده موجب هدررفت سرمایه کشور‌خواهد شد
علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس  در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح سلام وقت بخیر راه‌اندازی سامانه ‌کنترل میزان واردات برنج ‌از سوی وزارت جهادکشاورزی به منظور مدیریت واردات و جلوگیری از افزایش قیمت پرداخت و دراین باره عنوان کرد:  درحال حاضر جمعیت کل کشور مبرهن است و آمار سرانه مصرف برنج نیز مشخص می‌باشد. دراین راستا آمارهای دقیقی از تولید داخلی وجود دارد و میزان نیاز به واردات نیز سنجیده و ارزیابی شده است. 
وی افزود: طی سال‌های گذشته به ویژه در برخی موارد شاهد واردات بی رویه برنج بوده‌ایم چراکه واردات برنج برای واردکنندگان دردسری نداردو بلافاصله پس از واردات نیز با سود مشخص شده، محصول آورده شده را به فروش می‌رسانند. در این میان تولیدکنندگان داخلی که حدود یک سال زحمت کشیده بود، متضرر می‌شدند و قادر به فروش محصول خود نبودند. به موجب واردات با حجم بالا محصول کشاورزان داخلی خریداری نمی‌شد و بدین ترتیب ناچار به انبارکردن برنج و رهاکردن شغل خود می‌شدند. 
علیزاده تصریح کرد: شرایط سخت برنجکاران موجب می‌شد تا دیگر برای کاشت برنج هزینه نکنند و سرمایه خود را به تولید دیگر محصولات اختصاص دهند. بنابراین مادامی که واردات کنترل نشود، تولید داخل از دست خواهد رفت و ناچار به واردات روز افزون خواهیم بود. واردات برنج نیز تنها عایدی برای واردکنندگان خواهد داشت و ارزبری را رقم خواهد زد. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: واردات کنترل نشده به معنای اختصاص ارز کشور برای تامین مایحتاج مردم می‌باشد و موجب هدررفت سرمایه کشور‌می‌شود. براین اساس است که می‌گوییم مدیریت واردات امری اساسی است و ضرورت دارد تا همواره موردتوجه قرار گیرد. نماینده مردم دامغان همچنین ادامه داد: همانطور که در ابتدای گفت‌وگو عنوان شد؛ تمامی آمارها مبرهن و میزان تولید داخل و نیاز به واردات نیز مشخص می‌باشد. دراین راستا طی نشست با مسئولان وزارت جهادکشاورزی مطالبه شد تا یکایک فاکتورهای مبرهن در سامانه مشخص درج گردد. به منظور این مطالبه ، وزارت کشاورزی از راه اندازی سامانه کنترل میزان واردات برنج خبر داد و  وعده ‌داد که تمامی واردات و میزان تولید داخلی تحت پوشش قرار‌گیرد. 
او متذکر شد: سامانه کنترل میزان واردات برنج درست همانند سامانه‌ای کنترل نهاده‌های کشاورزی عمل خواهد کرد و بر میزان واردات مدیریت خواهد داشت. براین اساس تولید داخلی تقویت خواهد شد و واردات نیز مطابق با برنامه‌ ریزی‌ها انجام خواهد شد. وی یادآور شد: کوشش این است تا وضعیت کشاورزان ‌‌داخلی بهبود یابد و حمایت از آنان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. به طورحتم اصل تولید، کشاورزی داخلی است و پس از کشاورزی داخلی ا‌ست که می‌بایست به واردات توجه کنیم. 
علیزاده در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: واردات بی رویه امنیت غذایی را به خطر‌خواهد انداخت و در شرایط حال حاضر مولفه امنیت غذایی، مهم‌ترین مسئله در تمامی نقاط دنیاست. همواره باید بکوشیم تا امنیت غذایی کشور به خطر نیوفتد و کشاورزان داخلی متضرر نشوند. 

 لزوم مشوق‌های حمایتی کشاورزان  برای استمرار تولید