معادله مبهم مصونیت در آمریکا

دونالد ترامپ از دادگاه استیناف فدرال خواستار مصونیت خود از تعقیب کیفری در پرونده اخلال در انتخابات ۲۰۲۰ شده است. وی از این دادگاه  خواست تا اتهامات او را در پرونده اخلال در انتخابات فدرال در واشنگتن دی‌سی و شورش در کنگره رد کند، و در ساعات پایانی شنبه،
 ۲۳ دسامبر (دوم دی‌ماه امسال )، بار دیگر استدلال کرد که او طبق اصل «مصونیت رئیس‌جمهوری» محافظت، و از اتهامات مبرا می‌شود.به عبارت بهتر، ترامپ می‌گوید فارغ از مقصر بودن یا نبودن وی، هیچ نهادی نمی‌تواند بابت حمله ششم ژانویه 2021 به کنگره از وی بازخواست کند. او در آن زمان ( ششم ژانویه 2021) هنوز رئیس‌جمهور بوده و از مصونیتی قانونی و ذاتی برخوردار بوده و اکنون ، نمی‌توان در کسوت یک «رئیس‌جمهور سابق»وی را محاکمه کرد! ترامپ از دادگاه استیناف دی‌سی می‌خواهد که حکم دادگاه بدوی را مبنی بر رد ادعای مصونیت او در پرونده براندازی انتخاباتی که با هدایت بازرس ویژه جک اسمیت علیه او در جریان است، لغو کند. هیئت قضات دادگاه استیناف نیز اینک در حال بررسی درخواست دوباره ترامپ است. این درخواست، نکاتی را تکرار می‌کند که وکلای ترامپ بارها تأکید کرده‌اند. وکلای او معتقدند که زمانی که گفته می‌شود دونالد ترامپ کوشیده است نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را دستکاری و تضعیف کند، او در مقام رسمی خود در جایگاه رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، در تلاش برای «تضمین یکپارچگی انتخابات» !بوده است و بنابراین، دارای مصونیت قضائی است. بر این اساس، وکلای ترامپ کیفرخواست علیه او را خلاف قانون اساسی می‌دانند. به گفته وکلای ترامپ، او در صورتی می‌تواند به دلیل «اقدامات رسمی» مورد تحت پیگرد قضائی قرار گیرد، که پیش‌تر در سنا استیضاح و محکوم شده باشد.
وکلای ترامپ مدعی شده‌اند : «قانون اساسی مبنای ساختاری قدرتمندی برای جلوگیری از سوء‌استفاده جناح‌های سیاسی از تهدید وحشتناک تعقیب کیفری برای بی‌اثر کردن رئیس‌جمهوری و حمله به دشمنان سیاسی خود ایجاد می‌کند.»
قبل از اینکه هر دادستانی بتواند از دادگاه بخواهد در مورد رفتار رئیس‌جمهوری قضاوت کند، کنگره باید با استیضاح و محکوم کردن رئیس‌جمهوری، آن [اتهام‌های احتمالی] را تأیید کرده باشد. این وضعیت در اینجا رخ نداده است و درنتیجه، ترامپ از مصونیت مطلق برخوردار است.»
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، شانزدهم دسامبر در جریان یک رویداد تبلیغاتی در دورهام، نیوهمپشایر، ظاهر شد. او کوشیده است دادگاه چهارم مارس خود را در این پرونده [تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده در نوامبر ۲۰۲۴] به تأخیر اندازد و با مبارزه بر سر ادعای مصونیت، برای دستیابی به این هدف تلاش می‌کند. دادگاه تجدیدنظر، رسیدگی به درخواست او را تسریع کرده و قرار است در نهم ژانویه به استدلال شفاهی دراین‌باره رسیدگی کند. تانیا چاتکین، قاضی منطقه‌ای در دادگاه منطقه‌ای ایالات‌متحده در ناحیه کلمبیا، که بر پرونده اتهامات او نظارت می‌کند، موقتا تمام مهلت‌های دادرسی پرونده را تا پایان استیناف متوقف کرده است.
شورای عالی قضائی ایالات‌متحده جمعه گذشته درخواست بازرس ویژه، جک اسمیت، را برای مداخله زودهنگام [پیش از بررسی دادگاه عالی ایالتی] رد کرد و بر این مبنا، نخست باید دادگاه عالی ایالتی به این پرونده رسیدگی کند. تیم حقوقی دونالد ترامپ اوایل ماه جاری از دادگاه استیناف خواست که حکم قاضی چاتکین را که ادعای مصونیت ترامپ را رد می‌کند، بازبینی کند. چاتکین در حکم خود ادعای مصونیت ترامپ را رد کرد و در ادامه گفت که «خدمت چهارساله [رئیس‌جمهوری] در مسند فرمانده کل قوا، به او حق نمی‌دهد که از مسئولیت[های قضائی و کیفری] که بر همه شهروندان حاکم است، شانه خالی کند.»قاضی چاتکین همچنین استدلال وکلای ترامپ را برای لغو کیفرخواست، مبنی بر اینکه او به‌مثابه بخشی از ظرفیت رسمی خود در مسند رئیس‌جمهوری، برای «تضمین یکپارچگی انتخابات»  کوشیده است،
 رد کرد، زیرا  بنا به‌حکم چاتکین، «او نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را تضعیف کرده است».
معادله مبهم مصونیت در آمریکا
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو