ترس ترامپ از متمم 14

رئیس جمهورسابق آمریکا دیگر کمترین تردیدی نسبت به پیروزی در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان ندارد. نیکی هیلی یا نامزدهای دیگر، قدرت سبقت از وی را در نظرسنجی ها و رقابت‌های مستقیم انتخاباتی نداشته و تا کنون نیزنتایچ انتخابات درون حزبی یکی پس از دیگری به سود او رقم خورده است. در این میان، تنها یک احتمال است که می تواند در مسیر پیشروی انتخاباتی ترامپ سکته ایجاد کند و آن ، محرومیت وی از انتخابات به دلیل تشویق شهروندان به شورش در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 میلادی می باشد. به عبارت بهتر، ترامپ نگران آن است که فرامتنی به نام  حادثه ششم ژانویه 2021 ، تبدیل به پاشنه آشیل انتخاباتی وی در سال 2024 شود. این نگرانی زمانی ( برای ترامپ) بیشتر شده که کمپین جمهوریخواهان نشانه هایی را از خیز دموکرات‌های سنا برای محرومیت ترامپ از انتخابات ریاست جمهوری مشاهده کرده اند. 
 چندین ایالت آمریکا شاهد کارزار حقوقی پرریسکی برای رد کردن صلاحیت دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ بوده‌اند، کارزاری که در دو ایالت کلرادو و مین با موفقیت نیز همراه شد.هسته اصلی این استراتژی تلاش برای جلوگیری از شرکت ترامپ در انتخابات مقدماتی با استناد به یکی از تمهیدات بسیار کم‌استفاده قانون اساسی است.
ماده سوم متمم چهاردهم هر کسی را که «در شورش یا غائله» علیه کشور شرکت کرده باشد از کسب مناصب فدرال منع می‌کند.
ارائه‌کنندگان این طرح فعالان لیبرال بودند، اما این تئوری که ترامپ پس از شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ فاقد شرایط لازم برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری است در ماه‌های اخیر برجسته‌تر شد و حالا بعضی از محافظه‌کاران هم از آن استقبال کرده‌اند.دادگاه عالی کلرادو اولین مرجع قضائی بود که از این ایده حمایت حقوقی کرد و روز ۱۹ دسامبر سال گذشته دستور داد که نام  ترامپ از انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه حذف شود.این نخستین بار بود که از ماده سوم متمم چهاردهم برای رد صلاحیت یک نامزد ریاست‌جمهوری استفاده می‌شد.سپس بلندپایه‌ترین مسئول انتخابات در ایالت مین - شینا بلوز دموکرات که وزیر داخله این ایالت است - روز ۲۸ دسامبر با ارجاع به متمم چهاردهم دستور داد که ترامپ نمی‌تواند در این ایالت نامزد ریاست‌جمهوری شود. 
حالا دادگاه عالی ایالات متحده که خود  ترامپ به شکل گیری ترکیب فعلی آن کمک کرده است در جایگاه داور نهایی قرار دارد و باید در هفته‌های آتی نظر خود را راجع به این که آیا می‌شود او را از انتخابات کنار گذاشت یا نه اعلام کند.
متمم چهاردهم پس از جنگ داخلی آمریکا تصویب شد، و هدف از ماده سوم جلوگیری از بازگشت جدایی‌طلبان به مناصب دولتی گذشته خود بعد از پیوستن دوباره ایالت‌های جنوبی به ایالات متحده بود.از آن علیه کسانی چون جفرسون دیویس، رئیس‌جمهور ایالات مؤتلفه آمریکا، و معاونش الکساندر استفنز استفاده شد که هر دو پیش از آن عضو کنگره بودند، ولی بعد از آن استفاده چندانی نداشته است.در پی تلاش‌های ترامپ برای باطل کردن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ که به شورش در ساختمان کنگره منجر شد، این متمم هم دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.پس از آن شورش، مجلس نمایندگان آمریکا رئیس‌جمهور وقت را به اتهام «تحریک به شورش» استیضاح کرد.اگر مجلس سنا او را محکوم کرده بود، می‌توانست در ادامه رأی دیگری بگیرد و با تنها اکثریت نسبی او را برای همیشه از حضور در مناصب دولتی منع کند.اما آن اتفاق نیفتاد: برای محکوم کردن آقای ترامپ در مجلس سنا به دو سوم نمایندگان احتیاج بود که حاصل نشد، لذا رأی دوم هم گرفته نشد.
ترس ترامپ از متمم 14
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو