سعید اشتیاقی، کارشناس اقتصادی:

تنوع بخشی به سبد صادراتی و ایجاد ارزش افزوده اولویت کشور است

سعید اشتیاقی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح افزایش حجم روابط تجارت غیرنفتی با همسایگان پر‌داخت و درخصوص اثرات این روند اظهارکرد: خوشبختانه روابط‌مان با کشورهای همسایه توسعه پیداکرده و بی‌شک این امر‌ در تقویت صادرات کشور موثر بوده است. به طورکل کسبه و افراد حاضر در بازار می‌گویند که روزی در قدم است؛ این امر به معنای آن است که اگر حرکت کنی، اتفاقات خوبی رقم می‌خورد. رویکرد دولت سیزدهم مصداق بارز این امر می‌باشد و بدیهی‌ست که تحرک سیاست خارجی کشور در مقایسه با دولت گذشته بسیار تقویت شده است. 
وی افزود: دولت سیزدهم در حوزه سیاست‌ خارجی موفق‌تر‌ از دولت‌های گذشته عمل‌ کرده و این امری غیر قابل انکار است. طی دوسال اخیر روابط‌‌مان با کشور چین تقویت شده و در روابط با کشور عربستان نیز تحول ایجاد شده است. افزون براین طی سال جاری در پیمان‌های بین المللی عضو شده‌ایم که هریک نتایج خوبی دارند و اثرات مثبتی را اعمال می کنند. بی‌شک توسعه روابط با همسایگان و عضویت در پیمان‌های بین المللی زمینه توسعه روزافزون صادرات را رقم می‌زند. 
اشتیاقی تصریح کرد: در مسیر توسعه صادراتی می‌بایست از ظرفیت‌های موجود بهره‌ بگیریم و از عضویت در سازمان همکاری شانگهای و پیمان بریکس استفا‌ده کنیم چراکه این عضویت‌ها، ظرفیت‌های قابل توجهی در دست دارند و پتانسیل ایران نیز بسیار زیاد می‌باشد. بنابراین می‌توان فراتر از اعداد و ارقامی که در حال حاضر عنوان می‌گردد، حرکت کرد. 
کارشناس اقتصا‌دی با اشاره به لزوم تنوع بخشی به سبد صادراتی کشور همچنین خاطرنشان کرد: تنوع بخشی اهمیت فراوانی دارد و می‌بایست از ظرفیت‌های جدید صادراتی استفا‌ده کنیم. در‌این راستا باید از تک محصولی بودن دوری کنیم و به سمت چندمحصولی شدن حرکت کنیم تا مزیت رقابتی رقم بخورد. 
او متذکر شد: صا‌درات محصولات ‌دانش بنیان امری موردنیاز است و می‌بایست بیش از پیش به آن توجه کنیم. صادرات دانش‌بنیان‌ها ارزش افزوده بسیار بالایی دارند و می‌توانند فرصت‌های ارزنده‌‌ای را برای کشور رقم بزنند. 
وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: مقام معظم رهبری در بیانات خود فرموده‌ و توصیه کرده‌اند که باید در چاه‌های نفت را ببندیم. توصیه ایشان نقشه راه را مبرهن می‌سازد و ضرورت این مهم را آشکار می‌سازد. توسعه صادرات ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و چنانچه بیش از پیش و با محوریت دانش‌بنیان‌ها در دستورکار قرار گیرد، ارز آوری قابل توجهی رقم خواهد خورد. 
  تنوع بخشی به سبد صادراتی و ایجاد ارزش افزوده اولویت کشور است