بحرانی که سانسور می‌شود !

مخفی‌کاری به سبک دبیر کل ناتو

فخرالدین اسدی
 اعضای ارشد پیمان آتلانتیک شمالی همچنان نسبت به بازگشت ترامپ به کاخ سفید نگران هستند. اظهارات اخیر ترامپ در قبال برخی اعضای ناتو که تعهدات مالی خود را در تأمین هزینه‌های دفاعی مشترک این پیمان آماده نساخته‌اند، مولد منازعه‌ای جدید در دو سوی آتلانتیک بوده است. در مقابل، ینس استولتنبرگ ، دبیر کل ناتو به‌مانند همیشه یک تاکتیک را در پیش‌گرفته است.طبیعی و آرام جلوه دادن اوضاع! استولتنبرگ در دوران حضور ترامپ در مسند قدرت ( در بین سال‌های 2016 تا 2020 میلادی) نیز تلاش کرد تا اختلافات شدید ماهوی و ساختاری شکل‌گرفته میان کاخ سفید و ناتو را لاپوشانی کند اما مواضع افرادی مانند ماکرون و مرکل، جایی برای استمرار این بازی تبلیغاتی باقی نگذاشت! اکنون بار دیگر دبیر کل ناتو همان دستورالعمل منسوخ را تبدیل به یک مدل رفتاری ساخته ، غافل از اینکه اینک دیگر اختلاف میان اعضای ناتو تبدیل به  شکاف شده و قطعا حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید نقش به سزایی درتبلور عینی‌تر آن ایفا خواهد کرد. 
 ادعای دبیر کل ناتو
ناتو می‌گوید که ۱۸ کشور عضو این سازمان دفاعی امسال به هدف تعیین‌شده برای هزینه کردن 2 درصد تولید اقتصادی خود برای امور دفاعی دست خواهند یافت.ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت که این جهش قابل‌توجهی نسبت به سال قبل است که ۱۱ عضو از ۳۱ عضو ناتو به این مقصود رسیدند.آلمان قرار است برای اولین بار پس از چند دهه به این هدف برسد.اعلامیه ناتو پس‌ازآن بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، گفت که روسیه را تشویق می‌کند تا به آن دسته از اعضای ناتو که به‌اندازه کافی هزینه نمی‌کنند، حمله کند.رهبران ناتو در سال ۲۰۱۴ توافق کردند که حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) خود را به امور دفاعی اختصاص دهند که بعدازآن بود که روسیه به رهبری ولادیمیر پوتین کریمه را از اوکراین گرفت و نیروهای نیابتی روسیه مناطق وسیعی از شرق اوکراین را اشغال کردند.بااین‌حال ترامپ روایتگری استولتنبرگ را از این ماجرا قبول ندارد! رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید در قبال آنچه میان اعضای ناتو می‌گذرد( در قبال تعهدات مالی آن‌ها ) ، اساسا اغماضی صورت نخواهد گرفت و دفاع واشنگتن از اعضا، بر اساس انجام تعهدات مالی آن‌ها صورت می‌گیرد! بسیاری از اعضای ناتو این باج‌خواهی ترامپ را محکوم کرده و تأکید نموده‌اند که بر اساس ماده 5 پیمان آتلانتیک شمالی، حمله به هر یک از 29 عضو ناتو ( فارغ از آنکه به تعهد مالی جمعی خود عمل کرده باشد یا خیر) مصداق حمله علیه همه کشورهای مذکور محسوب می‌شود.به عبارت بهتر، اعضای اروپایی ناتو می‌گویند بر اساس قواعد و ملزومات مندرج در متن پیمان ناتو، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نمی‌تواند از تعهدات کشورش در دفاع از اروپائیان( اعضای اروپایی ناتو) طفره برود اما ترامپ نشان داده است که حتی تابع صریح‌ترین قوانین و قواعد حقوقی و امنیتی نیست. 
 عقب‌نشینی ژرمن‌ها 
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که کشورش «بالاترین بودجه دفاعی» را در اروپا خواهد داشت و هدف 2درصدی را «در دهه‌های آینده... برای ایمنی و قابلیت اطمینان» حفظ خواهد کرد.
استونی قبلا گفته بود که بودجه دفاعی این کشور از 3 درصد تولید اقتصادی‌اش در سال جاری فراتر خواهد رفت و ربع درصد از تولید ناخالص داخلی خود را هم به‌صورت کمک نظامی به اوکراین خواهد داد.استولتنبرگ به خبرنگاران گفت كه تعداد کشورهایی که انتظار می‌رود در سال جاری 2 درصد از تولید اقتصادی خود را صرف امور دفاعی کنند، «یک رکورد تازه به‌حساب می‌آید که 6 برابر سال ۲۰۱۴ است که فقط سه عضو پیمان به این هدف رسیدند».
او گفت که از10 سال پیش که هدف 2درصدی تعیین شد، کشورهای اروپایی و کانادا درمجموع ۶۰۰ میلیارد دلار اضافی صرف امور دفاعی کرده‌اند. بااین‌حال او اضافه کرد :هرچند «پیشرفت واقعی» صورت گرفته «برخی از متحدان هنوز راه درازی» برای رسیدن به این هدف‌دارند.دبیرکل ناتو گفت: این روند نشان می‌دهد که اعضا متعهد به‌صرف هزینه بیشتر برای امور دفاعی هستند، که به نظر می‌رسد در رد سخنان هفته پیش دونالد ترامپ باشد که تلویحا اشاره کرد برخی از اعضای ناتو به‌اندازه کافی برای دفاع خرج نمی‌کنند.
 پس‌لرزه‌های مواضع ترامپ
ترامپ در سخنانی در روز شنبه در یک گردهمایی گفت که یک‌بار به یک رهبر ناتو گفته بود که از کشوری که از پرداخت‌هایش عقب باشد محافظت نمی‌کند و مهاجمان را تشویق می‌کند تا «هر کاری که دلشان می‌خواهند انجام دهند».
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، بعدا این سخنان را «خطرناک» خواند. دبیرکل ناتو و صدراعظم آلمان هم آن را محکوم کردند. استولتنبرگ در پاسخ به سؤال بی‌بی‌سی درباره اظهارات ترامپ، گفت: هرگونه اشاره‌ای مبنی بر اینکه ناتو قرار نیست از همه اعضای خود محافظت کند، «امنیت همه ما را تضعیف می‌کند.»
او افزود که از زمان الحاق کریمه به روسیه، ناتو «قوی‌ترین تدابیر» در زمینه دفاع جمعی را در دهه‌های اخیر اعمال کرده است.دبیرکل ناتو در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا از اهمیت ناتو برای خود آمریکایی‌ها آگاه است، افزود: «ایالات‌متحده هرگز به‌تنهایی وارد جنگ نشده است.»
حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ به‌شدت بر میزان هزینه‌های دفاعی غرب در سال گذشته تأثیر گذاشت و انتظار می‌رفت که ۱۱ کشور در سال ۲۰۲۳ به هدف ۲ درصدی دست پیدا کنند.به گزارش خبرگزاری «دی پی اِی» در آلمان احتمالا هفت‌کشور دیگر در سال ۲۰۲۴ از این روند پیروی خواهند کرد و مخارج دفاعی پیش‌بینی‌شده آلمان هم به بیش از ۷۳ میلیارد دلار خواهد رسید.به‌این‌ترتیب برای اولین بار از اوایل دهه ۱۹۹۰ این کشور ۲ درصد تولید اقتصادی خود را صرف امور دفاعی می‌کند که رشدی قابل‌توجه برای کشوری است که پیش از عملیات  روسیه  در اوکراین عمدتا بر دیپلماسی و گفت‌وگو متمرکز بود.بر اساس آمار ناتو، در سال ۲۰۲۳، ایالات‌متحده و کشورهای هم‌مرز با روسیه مانند لهستان، بیشترین کسر درآمد ملی خود را صرف امور دفاعی کردند.بااین‌حال، قطعا این روند، آن چیزی نیست که منجر به رضایت ترامپ شده باشد....
مخفی‌کاری به سبک دبیر کل ناتو