مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران آغاز شد

محفل قرآن به وسعت جهان

نخستین روز مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با اجرای ۱۳ شرکت‌کننده در دو گروه دانش‌آموزی و بزرگسالان برگزار شد، در این روز دو نماینده کشورمان به روی جایگاه رفتند. پس از برگزاری مراسم افتتاحیه و نیز قرعه‌کشی نوبت اجرای شرکت‌کنندگان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در دو گروه بزرگسالان و دانش‌آموزی، نام افرادی که در روز اول این مسابقات به اجرای تلاوت می‌پردازند، تعیین شد. بر همین اساس در این روز ۱۳ شرکت‌کننده به روی جایگاه رفتند و از این بین چهار نفر در بخش دانش‌آموزی و
 ۹ نفر در بخش بزرگسالان بود. مسابقات روز اول با تلاوت مهدی عادلی، قاری بین‌المللی کشورمان به عنوان قاری افتخاری آغاز شد. این رویداد در اولین روز خود با اجرای شرکت‌کنندگان بخش دانش‌آموزی شروع شد. در این بخش و در روز اول دو شرکت‌کننده رشته حفظ کل و دو شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق به رقابت با رقبای خود پرداختند.
به گزارش مهر، شروع مسابقات با اجرای محمدصادق حسینی، نوجوان حافظ کل قرآن و نماینده کشورمان بود. صادق انور العیبی از کشور عراق در رشته قرائت تحقیق، مرتضی حسن الدربندی از کشور عراق در رشته حفظ کل قرآن و سیدمحمدعباس هاشمی از کشور انگلستان در رشته قرائت تحقیق از دانش آموزانی بودند که در این رویداد بین‌المللی به ارائه محفوظات خود پرداختند. در ادامه برنامه‌های این روز شاهد اجرای گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی حبل المتین زنجان بود. سایر شرکت‌کننده‌های روز نخست مسابقات از کشورهای عراق، انگلستان، الجزایر، روسیه، اندونزی، مصر، هندوستان و آلمان بودند که بر اساس اظهارات برخی کارشناسان در حاشیه مسابقات، برخی از شرکت‌کنندگان این روز دارای ایرادات صوت و لحنی و به خصوص وقف و ابتدایی بودند.
در ادامه امین پویا، قاری بین‌المللی کشورمان به عنوان قاری افتخاری لحظاتی قبل از اذان مغرب به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت. نوبت دوم این مسابقات از ساعت ۱۹ و با اجرای قدراسمادی راشید از کشور اندونزی در رشته قرائت تحقیق شروع شد. در ادامه نوبت به اجرای محمد پورسینا، نماینده کشورمان در رشته قرائت ترتیل این دوره از مسابقات رسید که شاهد تلاوت زیبایی نماینده جمهوری اسلامی ایران بودیم. محمد پورسینا، نماینده کشورمان در رشته قرائت ترتیلِ بزرگسالان به روی جایگاه رفت و اجرایی مسلط از خود به نمایش گذاشت.
در ادامه این مسابقات یوسف صبح علی السیدعوض از کشور مصر در رشته حفظ کل قرآن کریم به سوالات هیئت داوران پاسخ داد و پس از آن گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی نوجوانان سبیل‌الرشاد به اجرای برنامه پرداخت. اجرای منظور احمد از کشور هندوستان در رشته قرائت تحقیق و احمد الیاس مهرزاد از کشور آلمان در رشته قرائت تحقیق بخش دیگری از برنامه‌های روز اول مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بود. مهمان ویژه نخستین روز از برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن حسن قنبر، رئیس دارالسلام حبیب بن مظاهرالاسدی کشور کویت بود به ایران آمده تا از نزدیک با یکی از معتبرترین رویدادهای رقابتی در حوزه قرآن آشنا شوند. در همین راستا و در اقدامی متفاوت شبکه پویا به مدت دو ساعت پخش از این رویداد قرآنی را بر روی آنتن سیما دارد در حالی که شبکه قرآن و معارف سیما این مسابقات را در روز نخست پوشش زنده نداد.
رقابت بانوان ۸ کشور جهان اسلام
همچنین از ابتدای صبح شنبه رقابت‌های روز نخست بخش بانوان چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در سالن اجلاس سران اسلامی برگزار شد. براساس جدول زمانبندی این بخش که از سوی ستاد برگزاری مسابقات اعلام شده است، در روز نخست رقابت بخش بانوان این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، نمایندگانی از ۸ کشور جهان شامل عراق، تایلند، ترکیه، سوریه، بنگلادش، موریتانی، آلمان و جمهوری اسلامی ایران با یکدیگر در دو مرحله دانش‌آموزی و بزرگسال به رقابت خواهند پرداخت. در مسابقات دانش آموزی به ترتیب مهنا قنبری شیرذیلی به عنوان اولین نفر در بخش حفظ کل از کشور ایران، زهرا تاغی الملطاشی در بخش ترتیل از کشور عراق، حنیفه آلارا ایارا به عنوان نفر دوم در بخش حفظ کل از کشور ترکیه و همچنین اسماً فلکی به عنوان نفر دوم در بخش ترتیل از کشور ایران در روز اول این دوره از مسابقات به رقابت با هم می‌پردازند.
در مسابقات اوقاف نیز نرجس جواد طعمه به عنوان نفر اول در بخش حفظ کل از کشور عراق، کنوکوان سوکتاوون به عنوان نفر اول در بخش ترتیل از کشور تایلند، تسنیم عریان به عنوان نفر دوم در بخش حفظ کل از کشور سوریه، صدیقه ایشا به عنوان نفر دوم در بخش ترتیل از کشور بنگلادش، خدیجه سید المختار به عنوان در نفر سوم بخش حفظ کل از کشور موریتانی حضور داشتند.
در مسابقات اوقاف همچنین کوثر لطیفی از کشور آلمان و مبشرهٔ سلطان از کشور ترکیه به عنوان نفر سوم و چهارم در بخش ترتیل به رقابت با هم می‌پردازند.
قرائت قاری افتخاری «غزاله سهیلی‌زاده» برای آغاز مراسم و اجرای گروه تواشیح اهل‌الکسا از جمله برنامه‌های جانبی اولین روز مسابقات است. چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران تا دوم اسفندماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برپا خواهد بود.
محفل قرآن به وسعت جهان