کابوس هریس

محمد مهرعلی
اگرچه هفته گذشته کامالا هریس ،معاون رئیس‌جمهور آمریکا جهت حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 اعلام آمادگی کرده است، اما این اعلام آمادگی، چندان به مذاق رأی‌دهندگان حزب دموکرات و مستقل خوش نیامده است. بر اساس یک نظرسنجی جدید، همچنان  بایدن در بین چندین دموکرات برجسته در رقابت  فرضی با رئیس‌جمهور سابق ترامپ بهترین عملکرد را دارد.به عبارت بهتر، اکثر دموکرات‌ها و بخش مهمی از رأی‌دهندگان مستقل، حاضر به حمایت از هریس در برابر ترامپ نیستند. در این میان، هریس تبدیل به نماد ناکارآمدی در کاخ سفید شده و جایگزینی بایدن با او، یک خطای محاسباتی از سوی دموکرات‌هاست.
نظرسنجی کالج امرسون نشان داد بایدن کماکان در رقابت با ترامپ، با اختلاف یک درصد عقب است. در این نظرسنجی، بایدن 44 درصد و ترامپ 45 درصد آرا را کسب کرده‌اند .تنها نقطه قوت رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در نظرسنجی صورت گرفته، موقعیت برتر وی نسبت به هریس ( معاونش) بوده است. در این نظرسنجی، مشخص‌شده که در صورت برگزاری رقابت نهایی میان هریس و ترامپ، معاون بایدن 43 درصد و ترامپ 46 درصد آرا را کسب خواهند کرد.همچنین حدود 40 درصد از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی اعلام کرده‌اند که اساسا تکرار دوگانه«بایدن-ترامپ»در انتخابات ریاست جمهوری آتی را نمی‌پسندند و خواستار تغییر هر دونامزد احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه هستند. بااین‌حال فعلا بعید است ترامپ از موضع خود مبنی بر شرکت در انتخابات عقب‌نشینی کند، مگر آنکه به‌واسطه پرونده ششم ژانویه 2021( حمله به کنگره)، دیوان عالی آمریکا رأی به عدم شرکت وی در انتخابات دهد. 
پس از انتشار گزارش رابرت هور، بازپرس ویژه در پرونده نگهداری اسناد محرمانه توسط  بایدن ، زمزمه‌ها برای لزوم کناره‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا از قدرت تبدیل به مطالبه‌ای آشکار ( در میان دموکرات‌ها ) شده است. برخی سران حزب دموکرات معتقدند تاریخ‌مصرف بایدن به پایان رسیده و باید هر چه سریع‌تر بر روی نامزد دیگری در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 سرمایه‌گذاری کرد.حتی برخی از دموکرات‌ها از میشل اوباما ،همسر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به‌عنوان گزینه ایده‌آل خود یاد می‌کنند. با همه این اوصاف، نظرسنجی اخیر تا حد زیادی خیال بایدن را بابت این موضوع راحت کرده است. بایدن در انتخابات مقدماتی صوری در حزب دموکرات  که تاکنون برگزارشده است، با اکثریت قاطع پیروز شده است. 
تقریبا 60 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی تأکید کرده‌اند که  سن بایدن و اتهامات جنایی متعدد علیه ترامپ نگرانی‌های جدی در مورد تمایل آن‌ها برای رأی دادن ایجاد نموده و بر همین اساس، حدود 10 درصد از رأی‌دهندگان واقعا نمی‌دانند در صورت تکرار دوگانه ترامپ-بایدن باید به کدام‌یک از این دو رأی دهند .این نظرسنجی از 13 تا 14 فوریه بین 1225 رأی‌دهنده ثبت‌نام‌شده انجام شد. حاشیه خطای آن 2.7 امتیاز بود.
آنچه مسلم است اینکه گردش آرای بلاتکلیف به سود یا زیان یکی از دو حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 را رقم خواهد زد. بر همین اساس، ممکن است در آخرین روزها و بلکه ساعات منتهی به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، بسیاری از نظرسنجی‌های صورت گرفته به چالش کشیده شود. این اتفاق در سال 2016 میلادی و در جریان رقابت میان هیلاری کلینتون و ترامپ نیز رخ داد.جایی که نامزد حزب دموکرات بازی دقیقه نودی را به بدترین نحو ممکن به رقیب سرسخت و جنجالی جمهوری‌خواه خود واگذار کرد....
کابوس هریس