بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران آغاز به کار کرد:

تشریح دیروز تبیین امروز، ترسیم فردا

گروه فرهنگی
رسانه‌های رسمی دوره عجیبی را پشت سر می‌گذارند. با فراگیری اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، آن‌ها بیش و کم از سبد مصرف رسانه‌ای افراد در سرتاسر جهان حذف شده‌اند. رسانه‌های اجتماعی اما مأمن رسانه‌ای خوبی برای انسان‌ها نیستند. آن‌ها پر از اخبار غلط، شایعات، نفرت‌پراکنی‌ها، آگاهی‌های کاذب، اظهارنظرهای خشونت‌آمیز، بحث‌های غیرحرفه‌ای و غیرتخصصی، جدال‌های توهین‌آلود، محتواهای مضر برای روان کودکان و نوجوانان، الگوریتم‌های وقت‌گیر و اعتیادآور و ارتباطات سطحی و بی‌کیفیت هستند. همه این‌ها باعث شده انسان‌ها در رسانه‌های اجتماعی زندگی آرام و درستی نداشته باشند. مرزبندی‌های اعتقادی، سلیقه‌ای، سیاسی و اجتماعی به طور حاد و بغرنجی پررنگ شده‌اند و جوامع تحت تأثیر همین رسانه‌ها، پر از گسل‌هایی مستعد زلزله‌های سهمگین هستند. در چنین شرایطی رسانه‌های رسمی وظیفه بازگرداندن اتحاد به جامعه را دارند. آن‌ها می‌توانند فراتر از مرزبندی‌های طبیعی، بر اصول انسانی و ملی پافشاری کنند و از این طریق آرامش را به جامعه بازگردانند. رسانه‌های رسمی امروز وظیفه دارند شیرازه‌ای بر جهان بی‌قید و بندِ اسیر رسانه‌های اجتماعی باشند. آن‌ها منبعی‌اند برای اخبار درست، مطالب علمی، موضع‌گیری‌های فراجناحی، سرگرمی‌های کم‌آسیب و بیان حقیقت. از این رو تقویت این رسانه‌ها در دوره حاکمیت رسانه‌های اجتماعی به هیچ‌وجه کم‌اهمیت نیست. بلکه برعکس، رسانه‌های اجتماعی بدون وجود رسانه‌های رسمی، بدون تعارف یا اغراق، می‌توانند موجبات نابودی یک جامعه را فراهم کنند. نمایشگاه رسانه‌های ایران فرصتی برای تأمل بر وضعیت مرجعیت رسانه‌ای این رسانه‌ها و تلاش برای بهبود این وضعیت هستند.
بیست‌و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» برگرفته از اشعار فردوسی پیش از ظهر روز یک شنبه ۲۹ بهمن با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی ابطحی، دبیر کل کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در ایران، اسامه حمدان، سخنگوی جنبش حماس و اصحاب رسانه آغاز به کار کرد.
به گزارش  مهر، در این دوره از نمایشگاه که با وقفه 6 ساله برگزار شد، ۴۵۰ رسانه حضور دارند و نمایشگاه کار خود را تا روز چهارشنبه دوم اسفند ادامه می‌دهد. پیش از آغاز  و شروع به کار رسمی، نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن ستاد خبری نمایشگاه برگزار و در حاشیه آن از جلد دوم کتاب دانشنامه مطبوعات ایران نوشته محمدجعفر محمدزاده رونمایی شد. جلد اول این دانشنامه شامل مداخل آ و الف، پیش از این سال ۱۳۹۳ با ۲۲۰ مقاله منتشر شده بود. جلد دوم آن نیز مداخل ب و پ را با ۳۵۱ مقاله شامل می‌شود. محمدجعفر محمدزاده، نویسنده این‌دانشنامه و معاون پیشین مطبوعاتی وزیر ارشاد در مراسم رونمایی از آن گفت: چشم‌انداز دانشنامه مطبوعات ایران ۱۰ جلد است که ان‌شاء الله به مرور جلدهای بعدی نیز منتشر و رونمایی می‌شوند. بعد از رونمایی این‌کتاب اسامه حمدان، سخنگوی جنبش به سخنرانی پرداخت.
سخنرانی اسامه حمدان تا اذان ظهر ادامه داشت و پس از سخنرانی وی، بنا بود اسماعیلی وزیر ارشاد سخنرانی کند که اسماعیلی به‌دلیل همزمانی با اذان ظهر از ایمان شمسایی، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت خواست اذان بگوید. اسماعیلی پس از اذان، به سخنرانی پرداخت و ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران پس از 6 سال، گفت: عدم برگزاری این نمایشگاه در این ۶ سال از امور معطل مانده در حوزه فرهنگ بود. ۴۵۰ رسانه در این نمایشگاه حضور دارند که این‌مسئله برای من و همکارانم افتخار است.
وی به مهمانان جبهه مقاومت، حماس و جهاد اسلامی خوش‌آمد گفت و از محمد جعفر محمدزاده نویسنده دانشنامه مطبوعات ایران تشکر کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دانشنامه مطبوعات ایران گفت: امیدوارم علاوه بر رونمایی از این کتاب، حمایت‌های لازم برای ادامه کار این کتاب و رسیدن به چشم انداز
 ۱۰ جلدی آن فراهم شود. اسماعیلی در ادامه سخنان خود از خبرنگاران، عکاسان و مدیران رسانه تشکر کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم با همیاری و همکاری هم، چهره ایران با عظمت و افتخارات گذشته مردم این کشور را به درستی به ثبت رسانده و آینده درخشان و روشنی را نیز ترسیم کنیم.
تشریح دیروز تبیین امروز، ترسیم فردا