شکست در آودیوکا چه تأثیری بر سرنوشت جنگ دارد؟

سکته اوکراینی‌ها در جبهه شرقی

بخش بین‌الملل 
   این روزها اخبار بدی برای زلنسکی از مناطق راهبردی در شرق اوکراین مخابره می‌شود. ارتش اوکراین می‌گوید که نیروهای خود را از آودیوکا، یک شهر کوچک اما مهم در شرق کشور که ماه‌ها از چند جهت تحت محاصره نیروهای روسیه بود، خارج کرده است.اولکساندر سیرسکی، فرمانده نیروهای مسلح اوکراین، گفت که «برای پرهیز از محاصره شدن نیروها و حفظ جان سربازان و سلامت پرسنل نظامی» اقدام کرده است.او افزود که سربازان به «خطوط مناسب‌تر» منتقل شده‌اند.بااین‌حال بر همگان مسجل است که ارتش اوکراین بازی را در این شهر راهبردی و مهم، به مسکو واگذار کرده و همین مسئله قدرت چانه‌زنی و حتی اقدام نظامی روس‌ها در ادامه نبرد را بیشتر خواهد ساخت. 
 موازنه‌ای که به سود اوکراین نیست 
قبل از وقوع ضد حمله اوکراین ، زلنسکی معتقد بود  این ضد حمله منجر به تغییر موازنه نبرد به سود کی‌یف و ناتو خواهد شد اما محصول این عملیات ، سقوط دو شهر باخموت و اکنون آودیوکاست. آودیوکا، که دروازه ورودی منطقه تحت اشغال دونتسک است، ماه‌ها صحنه نبردهای بسیار شدید بود و تقریبا به‌طور کامل ویران شده است.مقامات اوکراینی، باعث این شکست را آمریکا و برخی اعضای ناتومی دانند. سرویس امنیتی اوکراین می‌گوید که مقامات دفاعی اوکراین یک قرارداد برای ۱۰۰ هزار گلوله خمپاره در اوت سال ۲۰۲۲ امضا کردند، اما هیچ تسلیحاتی در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است. بااین‌حال علاوه بر بی تعهدی ناتو نسبت به کی‌یف ، شکاف صورت گرفته میان ارتش اوکراین و دولت این کشور نیز در تحولات میدانی اخیر مؤثر بوده است. 
سقوط این شهر بزرگ‌ترین پیروزی روسیه در چند ماه اخیر است .زلنسکی نیز به‌مانند سرویس امنیتی اوکراین، نوک پیکان انتقادات خود را متوجه غرب ساخته اما کاخ سفید و اعضای اروپایی پیمان آتلانتیک شمالی ترجیح می‌دهند در خصوص تحولات میدانی در شرق اوکراین کمتر اظهارنظر کنند! ولودیمیر زلنسکی در کنفرانس امنیتی مونیخ، خواستار مهمات و تدارکات بیشتر شد تا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را شکست دهد.بااین‌حال تاب‌آوری امنیتی، نظامی و راهبردی برخی اعضای اصلی ناتو در جنگ اوکراین پایان‌یافته و همین مسئله، ضریب ریسک‌پذیری آن‌ها در قبال این موضوع را شدیدا کاهش داده است. 
 هشدار زلنسکی در مونیخ 
زلنسکی هشدار داد که اگر جهان غرب از اوکراین حمایت نکند، پوتین در چند سال آینده کشورهای دیگر را مانند اوکراین غرق «فاجعه» خواهد کرد.در این معادله، رئیس‌جمهور اوکراین صراحتا و رسما خود را متغیری وابسته به ناتو قلمداد می‌کند.او در کنفرانس مونیخ مدعی شد : 
از اوکراین نپرسید که جنگ کی به پایان می‌رسد. از خودتان بپرسید که چرا پوتین همچنان قادر به ادامه آن است.»
بدون شک سکوت غربی‌ها و ضجه‌های زلنسکی نمی‌تواند واقعیات میدانی در اوکراین را تغییر دهد! همان‌گونه که اشاره شد، سقوط آودیوکا بزرگ‌ترین تغییر در بیش از هزار کیلومتر خط مقدم جنگ از زمانی است که نیروهای روسیه در ماه مه ۲۰۲۳ شهر باخموت را تصرف کرده‌اند. قطعا مسکو قصد دارد سلطه میدانی خود بر آودیوکا را به‌مثابه یک برگ برنده در مذاکرات پنهان و آشکار بر سر آینده جنگ اوکراین به کار گیرد.در چنین شرایطی تأخیر ناتو در چینش میز مذاکرات صلح اوکراین هرروز بیشتر به ضرر دو سوی آتلانتیک و البته اوکراین تمام می‌شود .
 از باخموت تا آودیوکا 
زمانی که باخموت  در سال 2023 میلادی در آستانه تصرف توسط روس‌ها قرار گرفته بود، رئیس‌جمهوری اوکراین هشدار داد  شکست در نبرد باخموت، روسیه را قادر می‌سازد دستاورد میدانی خود را به «غرب» بفروشد و حمایت بین‌المللی برای توافقی را به دست آورد که اوکراین را ملزم به «سازش‌های غیرقابل‌قبول» کند.اکنون این قاعده به همان میزان در قبال "آودیوکا"نیز صادق است. رئیس‌جمهور اوکراین تأکید دارد شکست‌های میدانی اخیر، به‌مثابه پیش‌درآمدی برای انعقاد پیمان صلحی اجباری میان طرفین درگیر خواهد بود که در آن، قطعا منافع راهبردی اوکراین در نظر گرفته نخواهد شد.  فارغ از اهمیت میدانی و راهبردی باخموت که در استان دونتسک (شرق اوکراین) واقع شده است، جمله خاص زلنسکی درباره «معامله روسیه و غرب» در صورت شکست ارتش اوکراین در این شهر، بسیار معنادار است! این اظهارنظر، نه از سوی منتقدان جنگ اوکراین و نه از سوی ژنرال‌های ارشد ارتش روسیه، بلکه از سوی یکی از اصلی‌ترین نمادهای غرب‌گرایی در کی‌یف بیان شده است.پیام این جمله مشخص است : آمریکا برای متحدان و مهره‌های خود تاریخ‌مصرف معینی قائل است. 
 زلنسکی کشورش را با توهم عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی  و اتحادیه اروپایی به زمین نبرد روسیه - ناتو تبدیل کرد! جمله اخیر زلنسکی، از ۲ منظر قابل بررسی است: نخست اینکه وی اطلاعاتی از تصمیم‌گیری‌های انجام شده در کاخ سفید و اتحادیه اروپایی درباره آینده جنگ اوکراین دارد.  بر این اساس، ممکن است در جریان سفرهای وی به کشورهای اروپایی و واشنگتن، بایدن و ماکرون به وی کدهایی درباره سرنوشت محتوم جنگ اوکراین و ناچار شدن کی‌یف مبنی بر اعطای برخی امتیازات به مسکو داده باشند که چندان به مذاق زلنسکی خوش نیامده است.نگرانی‌ها و دغدغه‌های زلنسکی ( علی‌رغم گفتاردرمانی مقامات آمریکایی و اروپایی)، روزبه‌روز در خصوص آینده جنگ اوکراین پررنگ‌تر می‌شود. این روند پس از سقوط دومین شهر مهم در شرق اوکراین ( آودیوکا) تشدید شده است. 
 نشانه‌های نگران‌کننده علیه زلنسکی
 سکوت معنادار غرب در برابر طرح صلح کیسینجر که بر مبنای تحقق ۲ پیش‌شرط کلان، یعنی «الحاق رسمی کریمه به روسیه» و «تضمین اوکراین مبنی بر عدم عضویت در ناتو» تعریف شده است، یکی از نشانه‌های آمادگی پشت‌پرده غربی‌ها برای پایان دادن به جنگ اوکراین و ورود به دوران جنگ سرد در آسیای میانه و اروپای شرقی است. سفر ماکرون به پکن و تقاضای وی از رهبر چین برای ایجاد شرایط اتمام جنگ اوکراین نیز در همین راستا بود. بنابراین اظهارنظر اخیر زلنسکی نمی‌تواند منبعث از نوعی گمانه‌زنی یا حتی تحلیل ابتدایی باشد و قطعا قرائن و شواهدی دراین‌باره در ذهن رئیس‌جمهور اوکراین وجود دارد که فعلا قدرت بیان آن‌ها را در محافل رسمی و خبری ندارد. زلنسکی اکنون محکوم است با وجود آشفتگی ذهنی خود نسبت به بازی دوگانه ناتو در اوکراین، مدام به‌صورت رسمی از آمریکا و بازیگران اروپایی بابت ارسال تانک‌ها و تجهیزات نظامی به میدان نبرد قدردانی کند!  اما از زاویه‌ای دیگر، سخنان زلنسکی معنای عمیق‌تری نسبت به ابعاد اطلاعاتی و روبنایی آن دارد!
 سکته اوکراینی‌ها در جبهه شرقی
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو