وحشت نتانیاهو ازانتخابات زودهنگام

محمد مهرعلی
درحالی‌که هزاران صهیونیست  در تظاهرات ضد نتانیاهو  در شهر تل‌آویو تجمع کرده‌ بودند، نخست‌وزیر اسرائیل هرگونه ایده و درخواست مطرح‌شده برای برگزاری انتخابات زودهنگام در اراضی اشغالی  را رد کرد.به عبارت بهتر، نتانیاهو عملا برگزاری انتخابات زودهنگام و انحلال کنست را خط قرمز خود قلمداد کرد. دلیل این رویکرد مشخص است:نظرسنجی‌های صورت گرفته در اراضی اشغالی بیانگر برتری آشکار افرادی مانند بنی گانتز و لاپید بر نتانیاهو است. حتی برخی از اعضای حزب لیکود، حزب متبوع نتانیاهو نیز بیش از این حاضر به حمایت از وی نیستند.
نتانیاهو تصور می‌کرد با گذشت یک ماه از آغاز جنگ غزه و تحقق برخی اهداف میدانی وی، روند کاهشی محبوبیت وی از بین خواهد رفت اما اکنون پس از 4 ماه متوجه خطای محاسباتی خود شده است.در چنین شرایطی وی تلاش می‌کند از حداکثر اختیارات نخست‌وزیری خود جهت حفظ کابینه استفاده کند! بااین‌حال شکل‌گیری دوباره تظاهرات‌ها و تجمعات اعتراضی  در تل‌آویو و حیفا، بدترین خبر ممکن برای کابینه اضطراری محسوب می‌شود. معترضان دوباره  به خیابان‌های تل‌آویو آمده و خواستار برگزاری انتخابات مجدد شدند؛ این در حالی است  که انتخابات بعدی در اراضی اشغالی  برای سال  ۲۰۲۶ میلادی برنامه‌ریزی‌شده است.
از نتانیاهو در یک نشست خبری درباره درخواست‌های مطرح‌شده در درون حزب حاکم لیکود برای برگزاری انتخابات زودهنگام به‌محض پایان جنگ غزه سؤال شد. او گفت: «آخرین چیزی که در حال حاضر به آن نیاز داریم، انتخابات و پرداختن به انتخابات است، چراکه بین ما تفرقه خواهد انداخت. ما در حال حاضر به وحدت نیاز داریم.»
این اظهارات نتانیاهو، ناظر بر نوعی شورش درون‌حزبی ( در حزب لیکود) علیه وی است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حداقل 45 درصد از اعضای حزب لیکود بیش از این حضور نتانیاهو در مسند قدرت را به صلاح جریان سیاسی متبوع خود نمی‌دانند. حتی نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس چندین بار نگرانی خود را بابت تحرکات سیاسی( اشاره به‌احتمال کودتای درون‌حزبی در لیکود) بیان کرده است. 
یکی از مواردی که نتانیاهو را در وضعیت بحرانی و سخت قرار داده، مربوط به شکست مذاکرات آتش‌بس در قاهره است. نتانیاهو طرح پیشنهادی حماس برای متارکه جنگ را «توهم» خوانده بود. او می‌گوید   که این خواسته‌های مطرح‌شده شامل پایان دادن به جنگ ، بقای حماس و آزادی زندانیان فلسطینی است. بسیاری از تحلیلگران صهیونیستی و غربی معتقدند برخلاف ادعای اولیه نتانیاهو، حماس حاضر نشده امتیازی به رژیم اشغالگر قدس بابت پایان دادن به جنگ دهد و خواسته‌های خود را به‌صورت قاطعانه و مستدل مطرح ساخته است. این صلابت حماس، منبعث از ناکامی صهیونیست‌ها در میدان و عدم دستیابی آن‌ها به اهداف سه‌گانه تعیین شده است. در این میان، آمریکا نیز قدرت مدیریت جنگ غزه را ازدست‌داده و از سوی دیگر، خود را همچنان ملزم به حمایت از نسل‌کشی در غزه می‌داند! شورای امنیت سازمان ملل متحد احتمالاً روز سه‌شنبه در مورد طرح پیشنهادی الجزایر برای درخواست آتش‌بس بشردوستانه فوری در جنگ اسرائیل و حماس رأی خواهد داد، قطعنامه‌ای که لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در شورای امنیت می‌گوید آن را وتو خواهد کرد. 
الجزایر بیش از دو هفته پیش، پیش‌نویس این قطعنامه اولیه را ارائه کرده بود؛ اما لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات‌متحده در سازمان ملل متحد در مواضعی کاملا دروغین مدعی شده است  که این متن می‌تواند «مذاکرات حساس» میانجیگری را به خطر بیندازد و به توقف درگیری‌ها در غزه و آزادی اسرا دست نیابد و چه‌بسا با آن منافات داشته باشد. 
وحشت نتانیاهو  ازانتخابات زودهنگام
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو