آتش‌سوزی مرگبار در مرکز ترک اعتیاد

روز گذشته به علت وقوع آتش‌سوزی در یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد لنگرود، شماری از مددجویان جانشان را از دست دادند و رئیس قوه قضائیه به رئیس کل دادگستری استان گیلان برای بررسی علت این حادثه تلخ مأموریت داد.
به گزارش رسانه ها، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای طی دستوری خطاب به رئیس کل دادگستری استان گیلان بر تسریع در مشخص شدن علت حادثه و همچنین استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی جهت کمک به افراد حادثه دیده تأکید کرد. احمد وحیدی نیز پس از اطلاع از حادثه آتش سوزی در تماس تلفنی با استاندار گیلان در جریان جزئیات این حادثه قرار گرفت و ضمن دستور فوری برای کمک به مصدومان، بررسی دقیق علت آن و برخورد قاطع و قانونی با مسبب یا مسببان این حادثه را خواستار شد. 
علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور هم ضمن ابراز تأسف از بروز این اتفاق از مدیرکل بهزیستی استان گیلان خواست تا در اسرع وقت نسبت به بررسی ابعاد موضوع و برخورد با متخلفان در بروز این حادثه اقدام شود. 
پس از آن، فرمان دستگیری افراد مسئول و دخیل در این حادثه توسط رئیس کل دادگستری استان گیلان صادر و عنوان شد که متولیان این مرکز ترک اعتیاد و دیگر مسئولان مرتبط بازداشت هستند. 
محمد جلایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با اشاره به جزئیات بیشتر حادثه دلخراش لنگرود، اظهار کرد: تاکنون در جریان این سانحه اندوهبار ۳۲ تن فوت کرده و 17 تن دیگر تحت مداوا در دو بیمارستان لنگرود و ولایت رشت هستند.
وی همچنین از وخامت حال چهار تن دیگر از مصدومان و سانحه دیدگان این حادثه خبر داد و گفت: تلاش کادر درمان برای زنده نگه‌داشتن افراد مصدوم با جدیت در حال انجام است.
جلایی در تشریح دلیل و ابعاد این حادثه اندوهبار در گیلان بیان کرد: علت آتش‌سوزی در بررسی‌های اولیه آتش گرفتن بخاری، سرایت آتش به پرده و نهایتا آتش سوزی کل ساختمان در عین غافلگیری مددجویان و مسئولان‌ کمپ بوده‌است که هنوز نظر قطعی و کارشناسی اعلام نشده است. برخی از کارشناسان عنوان کرده اند که ساختمان کمپ قدیمی و دارای سقف ایرانیتی بوده و همین موضوع سبب شدت آتش‌سوزی شده است؛ احتمالا اتصال سیم برق موجب آتش‌سوزی شده که البته در دست بررسی است. 
وی با بیان اینکه غافلگیری شبانه، محبوس شدن و ازدحام جمعیت از دلایل افزایش فوتی‌ها در این مرکز ترک اعتیاد بوده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر شمار بالای مددجویان، نگهبان و مسئول نگهداشت این مرکز درمان سوء مواد مخدر نیز جان خود را در این حادثه از دست داده است. 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان همچنین از نگهداری بیش‌از ظرفیت مددجویان در مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در لنگرود خبر داد. 
مطابق وعده استاندار گیلان علت این حادثه پس از بررسی های کارشناسی به سرعت اعلام خواهد شد. 
اسدالله عباسی، ۱۲ آبان ماه در حاشیه برگزاری نشست شورای تأمین استان گیلان در فرمانداری شهرستان لنگرود، اظهار کرد: علت حادثه در دست بررسی است و متعاقبا و پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی اعلام خواهد شد لذا با هماهنگی وزیر کشور، دستورات لازم برای بررسی علل و عوامل حادثه آتش‌سوزی صادر شده است. 
استاندار گیلان بیان کرد: ابعاد گوناگون این حریق به صورت دقیق کارشناسی می‌شود و لذا مدیران کمپ و مسئولانی که در این زمینه وظایفی برعهده داشته‌اند تحت نظر هستند.
رئیس اورژانس کشور نیز در تشریح جزئیات امدادرسانی به حادثه دیدگان گفت:‌ مصدومان دارای سوختگی ۴۰ تا ۶۰ درصد هستند و اقدامات درمانی بر روی این افراد در حال انجام است و اجساد ۳۲ نفر از جانباختگان به پزشکی قانونی منتقل شده است.
وی از برگزاری جلسه شرایط اضطراری حوزه سلامت با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و رئیس مرکز اورژانس گیلان خبر داد و عنوان کرد: پس از این حادثه مراکز درمانی شهرستان‌های لنگرود، رودسر و رشت به حالت آماده‌باش درآمده و اتوبوس آمبولانس نیز برای انتقال مصدومان از لنگرود به رشت اعزام شد. 
میعادفر  اعزام تیم ارزیاب از ستاد اورژانس گیلان به شهرستان لنگرود، اعزام رئیس شبکه بهداشت شهرستان لنگرود به محل حادثه، تخلیه بخش اورژانس بیمارستان ولایت رشت برای پذیرش مصدومان، فراخوان کادر درمانی آنکال برای حضور در بیمارستان ولایت رشت، حضور رئیس مرکز اورژانس گیلان در ستاد فرماندهی حادثه دانشگاه گیلان و حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بیمارستان ولایت رشت را نیز از دیگر اقداماتی برشمرد که بلافاصله پس از حادثه انجام شده است.