با توجه به ظرفیت‌های گسترده دریایی ایران مطرح شد:
لزوم اجرای سیاست‌های اقتصاد دریا محور

گروه اقتصادی 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوادر دیدار فرمانده کل ارتش و جمعی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان در نیروی دریایی ارتش به‌خصوص ظرفیت این نیرو برای کمک به اجرای سیاست‌های اقتصاد دریا محور، بر لزوم کشف ظرفیت‌های جدید به‌منظور افزایش اقتدار نظام و کشور و همچنین ایجاد نشاط و امید در جامعه تأکید کردند. رهبر معظم انقلاب، طی ادوار گذشته نیز بر استفاده از ظرفیت دریا و اقتصاد دریاپایه و همچنین کریدور شمال جنوب برای بهبود اقتصاد کشور تأکید کردند و همواره خواستار تمرکز مسئولان بر این حوزه و پیگیری جدی آن تا حصول نتیجه شدند‌. ایشان دربخشی از سخنانشان در پانزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، دراین‌باره خطاب به مسئولان چنین فرمودند: دریا مرکز برکت است، ما هم ازلحاظ دریا خوشبختانه دستمان باز است؛ در جنوب کشور و در شمال کشور دریاداریم. اقتصادهای متّکی به دریا خیلی اقتصادهای بابرکتی است؛ یکی این است؛ به این توجّه کنیم. لوازمی دارد [که باید] به آن لوازم ملتزم بشویم، دنبال کنیم، پیگیری کنیم. ایشان همچنین در اجرای بند یک اصل یک‌صد و دهم قانون اساسی، شانزدهم آبان سال‌جاری سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را برای اقدام به روسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. براساس این ابلاغیه قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را، شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم در مهلت ۶ ماه ارائه کند. در پی ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور توسط رهبر انقلاب، آیت‌الله رئیسی دستوری را به همه دستگاه‌های مرتبط در مرکز و نیز استان‌های ساحلی صادر کرد که بر اساس آن باید در مدت سه ماه پیشنهادات خود برای تدوین برنامه‌های اجرایی این سیاست‌های کلی را ارائه کنند تا کار بررسی و تصویب آن‌ها در دولت و مجلس نیز در مدت ۶ ماهه تعیین‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب به سرانجام برسد. باور فعالان حوزه اقتصاد دریا این است که چنانچه بیانات مقام معظم رهبری دراین‌باره سرلوحه کار قرار ‌داده شود، در آینده‌ای نزدیک شاهد توسعه دوچندان اقتصاد دریا محور خواهیم بود. خوشبختانه در شرایط کنونی نیز مطابق با بررسی‌ها ‌و آمارهای موجود، اقتصاد دریامحور جهش‌یافته و دولت در راستای بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این مهم را موردتوجه قرار دا‌ده است. کشتی‌سازی، شیلات، حمل‌ونقل ارزان‌قیمت، نقطه اتصال جمعیت و تجارت جهان به‌وسیله دریاها،اشتغال‌زایی برای افراد متخصص صنایع دریایی، تعمیرات، سوخت‌رسانی، فروش قطعه، مباحث درمانی و آذوقه خدمه کشتی‌ها، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ لجستیکی و صنایع بسته‌بندی و تبدیلی و در کنار آن رونق گردشگری دریا محور، اشتغال‌زایی، ایجاد و تولید ثروت در منطقه و افزایش شاخص‌های امنیت از مهم‌ترین مزایای اقتصاد دریامحور می‌باشد که کارشناسان این حوزه همواره بر آن تأکیددارند و توسعه اقتصاد دریا را گامی روبه‌جلو در راستای تحقق عوامل مذکور می‌دانند. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با اسماعیل حسین‌زهی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و الله‌وردی دهقانی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

اسماعیل حسین‌زهی، عضو کمیسیون عمران مجلس: 
اقتصاد دریامحور  در سه سال گذشته  توسعه چشمگیری داشته است

اسماعیل حسین‌زهی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم اتخاذ سیاست‌های اقتصاد دریامحور‌ پرداخت و درخصوص چگونگی کشف ظرفیت‌های جدید و افزایش سهم اقتصاد دریا از تولید ناخالص داخلی عنوان کرد: جمعیت قابل‌توجهی از مردم دنیا در شهرهای نزدیک به دریا یا اطراف سواحل زندگی می‌کنند. براین اساس می‌توان اظهارداشت که توسعه اقتصاد دریامحور یک ضرورت است و می‌بایست تحقق یابد. 
وی درخصوص توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به توسعه اقتصاد دریامحور در جریان بررسی برنامه پنج ساله هفتم توسعه افزود: مقام معظم رهبری همواره در بیانات خود به موضوع اقتصاد دریامحور تأکید داشتند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در راستای بیانات و تذکرات ایشان در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه موضوع توسعه اقتصاد دریامحور و لزوم اتخاذ سیاست‌ برای کشف ظرفیت‌های این حوزه را موردتوجه قراردادند. امیدواریم شورای نگهبان این مهم را به تایید برساند و به‌زودی شاهد توسعه اقتصاد با محوریت دریا باشیم. 
حسین زهی تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره به توسعه اقتصاددریا محور تأکید داشتند و دراین‌باره به توسعه سواحل مکران نیز اشاره کردند. اگرچه تحقق این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجه می‌باشد اما درآینده‌ای نه‌چندان دور نتیجه قابل‌توجهی را رقم خواهد زد. 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: به‌منظور توسعه اقتصاد دریاهای کشور می‌توانیم از چندین روش بهره بگیریم؛ نخست می‌توانیم دریاها را به‌عنوان منبع آبرسانی به شهرهایی که تنش آبی دارند، در نظر بگیریم. افزون بر این از آبرسانی دریاها می‌توان برای گسترش ظرفیت‌های بخش کشاورزی نیز بهره گرفت. 
او بابیان اینکه حمل‌ونقل دریایی ارزان‌قیمت خواهد بود، متذکر شد: حمل‌ونقل کالا از مسیر دریاها دیگر مؤلفه قابل‌توجه است چراکه حمل‌ونقل آبی درآمد قابل‌توجهی را برای کشور رقم خواهد زد. 
وی یادآور شد: ضرورت دارد تا همواره بیانات و تذکرات مقام معظم رهبری را  سرلوحه قرار دهیم و از ظرفیت‌ دریاها به بهترین شکل ممکن بهره بگیریم. 
نماینده مردم خاش، میرجاوه، نصرت‌آباد و کورین همچنین ادامه داد: خوشبختانه طی دو سه سال اخیر اقتصاد دریامحور توسعه قابل‌توجهی پیداکرده و بیش‌ازپیش تقویت‌شده است. پیش‌تر اهتمام چشم‌گیری نسبت به این حوزه وجود نداشت و اقتصاد دریا مغفول مانده بود. 
وی در پایان این گفت‌وگو اظهارکرد: علی‌رغم آنکه توسعه اقتصاد دریامحور جهش‌یافته اما همواره معتقدیم که این میزان کافی نیست و می‌بایست بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد. خوشبختانه ظرفیت‌های این مهم موجود است و توانایی‌های بسیاری در بخش کشتی‌سازی وجود دارد. در بندرعباس قریب به ۳ کارخانه کشتی‌سازی وجود دارد که می‌توان با تقویتشان به تولید و ساخت کشتی در منطقه پرداخت و دانش این حوزه را انتقال داد.

الله‌وردی دهقانی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس: 
اقتصاد دریا  پیش‌نیاز توسعه ارتباطات تجاری  و ‌ رونق صادرات است

الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان  و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  یکی از اساسی‌ترین ارکان پیشرفت اقتصادی می‌باشد. موضوع مهمی‌ که از سوی ایشان بیان شد یکی از مهم‌ترین پایه‌های رشد اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته می‌باشد. 
وی افزود: اقتصاد دریامحور می‌تواند یکایک حوزه‌ها اعم از حوزه نظامی، اقتصاد، تأمین مواد غذایی و ... را در بربگیرد و قدرت چانه‌زنی‌ را افزایش دهد. به‌موجب توسعه اقتصاد دریامحور می‌توان با کشورهای مختلف دنیا ارتباط گرفت و زمینه صادرات و واردات را رقم زد.
نماینده مردم ورزقان در مجلس یازدهم تصریح کرد: در شرایط حاضر دیده می‌شود که صنایع آ‌ب‌بر را در حاشیه دریاها قرار می‌دهند تا آب‌مورد نیاز به سهولت تأمین گردد. چنانچه آب دریا شیرین نباشد نیز به‌آسانی و با استفاده از آب‌شیرین‌کن می‌توان آن را تغییر داد و به آب موردنیاز صنایع تبدیل کرد.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: صید انواع ماهی یکی دیگر از مواردتوسعه اقتصاد دریامحور می‌باشد. با توجه به این بخش می‌توان زمینه امنیت غذایی و تأمین گوشت موردنیاز را رقم زد. از طرفی دیگر به‌وسیله دریاها می‌توان گردشگری را توسعه بخشید و زمینه ورود گردشگران را فراهم ساخت. 
او متذکر شد: حمل‌ونقل دریایی بسیار کم‌هزینه می‌باشد و با توجه به اقتصاد دریامحور می‌توان این مهم را فراهم کرد و صادرات کم‌هزینه را در دستورکار قرارداد. خوشبختانه بخش عمده‌ای از صادرات کشور مواد نفتی و معدنی می‌باشد و این مواد از مسیر دریا امکان حمل‌ونقل آسانتری خواهند داد. 
وی یادآور شد: توسعه صنایع دریایی و تولیدات انواع کشتی، لنج و قایق و همچنین ساخت ناو می‌تواند از دیگر موضوعات قابل‌توجه باشد. مادامی‌که توسعه اقتصاد دریا شکل‌بگیرد، ظرفیت‌های متنوعی رقم خواهد خورد. 
دهقانی با تأکید بر لزوم اجرای سیاست‌های اقتصاد دریامحور گفت: متأسفانه طی سالیان گذشته به اقتصاددریا توجه نشده و حال ضرورت دارد تا به این مهم بیش‌ازپیش  توجه گردد. 
وی در پایان این گفت‌وگو بابیان اینکه اقتصاد دریا قدرت نظامی کشور را تا‌ چندین برابر افزایش خواهد داد، اظهارکرد: اقتصاد دریا مزایای بسیاری دارد و بی‌شک ظرفیت‌های قابل‌توجهی را برای کشور رقم خواهد زد.