چهار لایحه اقتصادی به مجلس ارسال شد؛
تمرکز بر مالیات گریزان و کاهش بار مالیاتی کارگران و کارکنان

گروه اقتصادی 
 مورخ ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی پس از نشست مشترک با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارسال ۴ لایحه درباره دیپلماسی اقتصادی به مجلس خبر داد و سیاست دولت و مجلس را متمرکز بر طبقات پردرآمد و جلوگیری از فرارهای مالیاتی بزرگ و کاهش بار مالیاتی بر کارکنان، کارگران، کسبه و گروه‌های ضعیف دانست. وی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های دولت درزمینه دیپلماسی اقتصادی توسعه روابط با کشورهای همسایه، همسو و شرکای راهبردی است، 4لایحه در این زمینه و مربوط به کشورهای مختلف در خصوص افزایش سرمایه جمهوری اسلامی در بانک‌های خارجی، توافقات مالیاتی و مسائل مربوطه به گمرک و پیوستن به سازوکار همکاری‌های مالیاتی کشورهای کمربند راه که بیش از ۳۰ کشور دنیا و منطقه عضو آن هستند از سوی هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: با توجه به اینکه کلیات این لوایح در جلسات گذشته کمیسیون اقتصادی به تصویب رسیده بود، امروز موفق شدیم با همکاری اعضای کمیسیون اقتصادی در یک جلسه جزئیات هر 4 لایحه را در این کمیسیون مصوب کنیم. وی بابیان اینکه فرارهای مالیاتی کاهش پیدا کرده است، متذکر شد: سال‌های اخیر چند مصوبه خوب در مجلس درباره قوانین مالیات داشتیم، از قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان تا اصلاح قانون ‌مالیات‌های مستقیم و ارزش‌افزوده که سال ۱۴۰۰ تصویب و ابلاغ شد. همه این موارد کمک کرد تا در طول دو سالی که از شروع دولت می‌گذرد بیش از تمام سال‌های قبل مؤدی مالیاتی جدید شناسایی و فرارهای مالیاتی کاهش پیدا کند. به گفته وی، تمرکز دولت در سال ۱۴۰۳ افزایش متعارف  مالیات همزمان با رشد تولید ناخالص داخلی اقتصاد و درآمد ملی به‌تناسب تورم و به‌علاوه رشد اقتصادی می‌باشد. وی در این راستا خاطرنشان کرد: عددی که درباره افزایش مالیات در لایحه ۱۴۰۳ در رسانه‌ها بزرگ‌نمایی شده چیزی جز افزایش متعارف و همزمان با رشد تولید ناخالص داخلی اقتصاد و درآمد ملی به‌تناسب تورم و به‌علاوه رشد اقتصادی که در کشور صورت می‌گیرد نیست. افزایش بیشتری که با عنوان فشار مضاعف به مردم مطرح‌شده در لایحه وجود نداشته و مدنظر دولت نیز قرار ندارد. در بررسی بیشتر این موضوع و همچنین ارسال
 ۴ لایحه درباره دیپلماسی اقتصادی به مجلس با محوریت تمرکز بر طبقات پردرآمد و جلوگیری از فرارهای مالیاتی بزرگ و کاهش بار مالیاتی بر کارکنان، کارگران، کسبه و گروه‌های ضعیف به گفت‌وگو با اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و همچنین مهرداد گودرزوند چگینی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: 
روند مالیات ستانی باید راستی آزمایی شود
اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح تمرکز دولت و مجلس بر کاهش بار مالیاتی کارکنان و کارگران پرداخت و با تأکید بر لزوم جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی مالیات گریزان گفت: موضوع مالیات در تمامی نقاط دنیا یکی از مؤلفه‌های اصلی درآمدزایی به شمار می‌رود و براین اساس بودجه خود را بر مؤلفه مهم مالیات می‌بندند و از این مسیر منابع پیش‌بینی‌شده خود را تحقق می‌بخشند. در این راستا ضرورت دارد تا این مهم را در دستورکار قرار دهیم و منابع شفاف و پایدار را برای لایحه بودجه ۱۴۰۳ در نظر بگیریم. وی افزود: منظور از شفافیت مالیاتی این است که مردم بدانند چه میزان مشمول پرداخت مالیات هستند و چه گر‌وه‌هایی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند. شرایط نباید به‌گونه‌ای رقم بخورد که افراد با بیشترین میزان دریافت خدمات از دولت اما از پرداخت مالیات امتناع کنند و فرار مالیاتی رقم بزنند. نماینده مردم سمیرم تصریح کرد: اگر دولت مسیر اخذ مالیات به‌صورت شفاف را بیش‌ازپیش رقم بزند، شاهد کاهش فرار مالیاتی خواهیم بود و تمامی افراد به میزانی که از منابع کشور و خدمات دولت بهره می‌گیرند، مالیات خود را پرداخت خواهند کرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: در شرایط حال حاضر شناسایی کامل مؤدیان مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی یک ضرورت است. نیاز است تا با اخذ مالیات از طبقات پردرآمد و جلوگیری از فرارهای مالیاتی منابع را به سمت دیگر گروه‌های موردنیاز جامعه هدایت کنیم و زیرساخت‌های موردنیاز کشور را توسعه ببخشیم. او با اشاره به بودجه ۱۴۰۳ متذکر شد: به‌طورکل در پیش‌بینی منابع بودجه دو محل نفت و مالیات را دارا هستیم. موضوع نفت به سبب اتفاقات سیاسی، تحریم‌های ظالمانه و دیگر موضوعات شرایط ثابتی ندارد و به‌نوعی قابل‌اتکا نیست. در این راستا نیاز است تا در لایحه بودجه سال آینده به مؤلفه مالیات تکیه کنیم هرچند که آن‌طور که بایدوشاید مؤدیان مالیاتی را شناسایی نکرده‌ایم. متأسفانه همواره برخی از افراد که مشمول پرداخت مالیات قابل‌توجه می‌باشند، فرار مالیاتی دارند. وی بابیان اینکه ضرورت دارد تا دولت مؤدیان مالیاتی را شناسایی کند، یادآور شد: تمرکز دولت و مجلس بر شفافیت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی است. در این راستا نیاز است تا نظارت بیش‌ازپیش گردد. راستی آزمایی مالیات ستانی و پرداخت مالیات یک مؤلفه اساسی است و می‌بایست به جد در دستور کار قرار بگیرد. متأسفانه برخی از مطب‌ها، فروشگاه‌‌ها و ... از دستگاه‌های کارتخوان استفاده نمی‌کنند و درخواست انتقال وجه به‌صورت کارت به کارت و پول نقد را دارند. بی‌شک چنین روندی خود عامل رقم خوردن فرار مالیاتی و نیازمند جلوگیری و نظارت هرچه‌تمام‌تر است. فضا باید به‌گونه‌ای باشد که درآمد افراد و میزان مالیات پرداختی‌شان راستی آزمایی شود. 

مهرداد گودرزوند چگینی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس: 
کوشش مجلس در مالیات ،تمرکز بر طبقات پردرآمد  و جلوگیری از  فرارهای مالیاتی است
مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح ارسال ۴ لایحه درباره دیپلماسی اقتصادی به مجلس با محوریت متمرکز بر طبقات پردرآمد و جلوگیری از فرارهای مالیاتی بزرگ و کاهش بار مالیاتی بر کارکنان، کارگران، کسبه و گروه‌های ضعیف پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: به‌طورمعمول یکی از منابع اصلی درآمد دولت می‌بایست مالیات باشد. آنچه که در سایر کشورهای دنیا نیز در حال انجام می‌باشد، امر مالیات ستانی است به‌گونه‌ای که ۶۰ درصد منابع‌شان از مسیر مالیات تحقق می‌یابد. وی بابیان اینکه اخذ مالیات می‌تواند منابع کشور را واقع‌گرایانه کند، افزود: تأکید دولت و مجلس برای اخذ مالیات به معنای دریافت مالیات از طبقه کارگر، کارمند و گروه‌های ضعیف نیست بلکه مقصود متمرکز شدن بر طبقات پردرآمد و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کشور ایران به سبب آنکه مالیات سالیان سال به‌صورت دستی دریافت می‌شد، فرارهای مالیاتی بسیاری رخ‌داده و راه‌های زیادی نیز شکل گرفته است. خوشبختانه مجلس یازدهم از ابتدای آغاز به کار خود موضوع هوشمند سازی و شناسایی مؤدیان را مطرح کرده است. به‌موجب این امر اکنون فضای شناسایی مؤدیان و جلوگیری از فرارهای مالیاتی فراهم شده است. نماینده مردم رودبار همچنین خاطرنشان کرد: درگاه‌های ملی و پایانه‌های فروشگاهی و همچنین پایانه‌های خرید در قانون مالیاتی مجلس پیش‌بینی‌شده تا عدالت مالیاتی در کشور تحقق یابد.وی متذکر شد: مادامی‌که مالیات درست و به‌اندازه دریافت شود، تمامی بخش‌های جامعه رضایت خواهند داشت. به‌طورحتم اخذ مالیات از کارمندان و فرارمالیاتی اقشار پردرآمد جامعه نتیجه خوبی نخواهد داشت و نارضایتی مردم را رقم خواهد زد. در این راستا کوششمان این است كه امر مالیات ستانی، عادلانه باشد و با تمرکز بر طبقات پردرآمد و همچنین جلوگیری از فرارهای مالیاتی انجام شود. او یادآور شد: تدابیر مجلس یازدهم به همراه اقدامات دولت سیزدهم موجب شده تا طی سال گذشته و سال جاری حجم دریافتی مالیات افزایش پیدا کند. مقصود از شرح این موضوع افزایش پایه‌های مالیاتی نیست بلکه حجم دریافت شده مالیات می‌باشد. گودرزوند چگینی گفت: افزایش حجم دریافتی مالیات‌ها به معنای کاهش فرار مالیاتی می‌باشد و خوشبختانه این روند همچنان در حال انجام می‌باشد. امیدواریم دولت بتواند با اجرای صحیح قانون مانع از فرارهای باقی مانده مالیاتی شود؛ متأسفانه همچنان برخی گروه‌ها در حوزه طلا، خودرو و مسکن فرار مالیاتی دارند و نیاز است تا شناسایی و مالیات‌شان اخذ شود.عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در پایان این گفت‌وگو همچنین ادامه داد: هنگامی‌که مالیات به‌درستی اخذ شود و فرار مالیاتی صورت نگیرد، فاصله طبقاتی در جامعه کاهش پیدا خواهد کرد. براین اساس دیگر طبقات متوسط جامعه تحت‌فشار بسیار قرار نخواهند گرفت و به‌تناسب برخورداری از دانش سهم خود دریافت خواهند کرد. بی‌شک متمرکز شدن بر مالیات ستانی عادلانه به جامعه کمک فراوانی خواهد کرد و نتایج مهمی را رقم خواهد زد.