نگاهی به سیاست رفراندوم در فلسطین

مصطفی هدایی
در روزهای اخیر رسانه‌های ضدانقلاب و معاند و برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای با دستاویز قرار دادن بخشی از سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با بسیجيان، آن را عقب‌نشینی ایران از موضع خود در برابر رژیم صهیونیستی دانسته‌اند. ایشان در این دیدار فرمودند: «حل مسئله‌ فلسطین هم یکی از خصوصیاتی است که این غرب آسیای جدید ان‌شاء‌الله به خود خواهد دید. بعضی از این سخنگویان دنیا راجع به نظرات جمهوری اسلامی درباره منطقه که صحبت می‌کنند، به‌دروغ می‌گویند که «ایران می‌گوید بایستی یهودی‌ها را یا صهیونیست‌ها را به دریا بریزند»؛ نه، این حرف را قبل‌ها دیگران یا کسانی از عرب‌ها گفتند؛ ما هیچ وقت نگفتیم این را؛ ما کسی را به دریا نمی‌ریزیم. ما می‌گوییم نظر، نظر مردم است؛ آن دولتی که با آراء مردم فلسطین تشکیل شد، درباره‌ مردمی که آنجا هستند و از کشورهای دیگر آمده‌اند تصمیم‌گیری خواهد کرد؛ ممکن است به همه‌   آن‌ها بگوید در فلسطین بمانید ــ کمااین‌که در بعضی از کشورهای آفریقا که بنده زمان ریاست جمهوری رفتم آنجا، [مردم] مبارزه کردند و پیروز شدند؛ انگلیسی‌ها آنجا حاکم بودند، بومی‌ها توانستند انگلیسی‌ها را مغلوب کنند، امّا همان انگلیسی‌ها را در کشور خودشان نگه داشتند؛ مصلحت دانستند نگه داشتند، این‌ها هم ممکن است نگه دارند ــ ممکن هم هست بگویند نه، بعضی بروند یا همه بروند؛ اختیار با آن‌ها است؛ ما هیچ وقت در این زمینه نظری نداریم. خب، حالا این راجع به این مسئله.»
حال مسئله به دریا نریختن صهیونیست‌ها به‌عنوان عقب‌نشینی ایران یا ترس ایران از واکنش دشمن از سوی رسانه‌های ضدانقلاب تعبیر شده که با نگاهی به بیانات رهبر انقلاب در رابطه با رژیم صهیونیستی مشخص می‌شود که این موضع به‌هیچ وجه جدید نیست و پیش از این نیز جمهوری اسلامی ایران بر راه‌حل رفراندوام همواره تأکید داشته است. در اینجا مروری به سخنان رهبر انقلاب در چند دهه قبل در این زمینه خواهیم انداخت. 
می‌توان اذعان داشت موضوعات رژیم صهیونیستی، صهیونیسم و جنایت‌های اسرائیل، در اکثر بیانات رهبر معظم انقلاب مطرح شده است و یکی از دغدغه‌های اساسی ایشان بوده است که همواره بدان اشاره داشته‌اند. تولد خائنانه این رژیم در منتهی الیه خاورمیانه و در کنار دریای مدیترانه باعث درگیری‌ها و جنگ‌های متعددی شده است. ساکنان اصلی سرزمین فلسطین، هدف توطئه صهیونیسم جهانی قرار گرفتند تا به امروز تاوان این توطئه جهانی را پس می‌دهند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شکل‌گیری، ادامه روند حیات و رفتارهای رژیم صهیونیستی را همیشه محکوم کرده‌اند و براساس سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران، تنها راه علاج این غده سرطانی را نابودی این رژیم می‌دانند.
رهبر انقلاب دلیل اصلی فشار و تهدید استکبار علیه ایران را حمایت جمهوری اسلامی از مقاومت فلسطین و لبنان می‌دانند. ایشان این موضوع را در مراسم گشایش حمایت از انتفاضه فلسطین به روشنی عنوان می‌دارند:«علت اساسی فشارهای همه‌جانبه‌ای که استکبار جهانی - و در رأس آن‌ها رژیم آمریکا - به ایران وارد می‌کند، حمایت ما از فلسطین است. آن‌ها در اظهارات صریح‌تری گفته‌اند که مشکل اصلی آمریکا با ایران، مخالفت جمهوری اسلامی ایران با طرح‌های ذلّت‌بار سازش در فلسطین است؛ و بقیه امور نظیر ادّعاهای مضحکِ نقض حقوق بشر و ساخت سلاح‌های کشتار جمعی، بهانه‌ای بیش نیست؛ و اگر ایران دست از حمایت خود از مبارزین و مردم لبنان و فلسطین بردارد، آن‌ها دست از روش خصمانه خویش علیه ایران برمی‌دارند! البته ما به‌روشنی می‌دانیم مشکل اصلی آنان، اسلام و حکومت اسلامی است که مانع از بازگشت غارتگرانه و سلطه‌طلبانه آنان به این کشور پهناور شده است و آن‌ها هم حقیقتا این رویکرد سیاست‌های جمهوری اسلامی را به‌خوبی می‌شناسند. ما به آن‌ها جواب رد داده‌ایم و حمایت از مردم فلسطین و لبنان را از وظایف مهم اسلامی خویش می‌دانیم. لذا آن‌ها از هر سو فشارهای خود را وارد می‌کنند.» (2/2/1380)
 راه علاج قضیه فلسطین
امام خمینی (ره) موضع ایران را در مقابل رژیم صهیونیستی به‌وضوح مشخص کردند و این رویکرد توسط جانشین به حق ایشان، آیت‌الله خامنه‌ای نیز دنبال می‌شود. راه‌حلی که ایران ارائه می‌دهد، نابودی رژیم صهیونیستی است. نابودی رژیم صهیونیستی یعنی ساختاری که به نام اسرائیل در این منطقه شکل گرفته و برای آن نیز راه‌حل دقیقی از سوی رهبر انقلاب عنوان شده است. رهبر انقلاب این رویکرد را با جزئیات موشکافی کرده‌اند و در مقاطع مختلف نیز بیان کرده‌اند: «البته تا قبل از این‌که این رژیم رسما هم شناخته بشود و استعمارگرها آن را بر دنیا و بر منطقه تحمیل کنند، صهیونیست‌‌ها در فلسطین جنایت‌هاى زیادى کردند؛ لکن این ۶۶ سال، به‌‌عنوان یک نظام سیاسى هر کار توانستند انجام دادند و هر خشونتى که به ذهن می‌گنجید که یک دولت می‌تواند نسبت به یک مردمى انجام بدهد، این‌ها انجام دادند؛ هیچ ابایى هم ندارند؛ این واقعیت رژیم صهیونیستى است؛ علاجى هم ندارد جز از بین رفتن این رژیم. از بین رفتن رژیم صهیونیستى هم به‌‌هیچ‌‌وجه به معناى قتل‌‌عام کردن مردم یهودى در آن منطقه نیست؛ یعنى این منطقى که امام بزرگوار مطرح کردند که «اسرائیل باید از بین برود»، یک منطق انسانى است؛ ما سازوکار عملى آن را هم به دنیا ارائه کردیم، که کسى هم نتوانست هیچ ایراد منطقى بگیرد. ما گفتیم از این مردمى که در این منطقه زندگى می‌کنند و اهل اینجا هستند و متعلق به خود اینجا هستند، یک نظرسنجى و نظرخواهى بشود؛ یعنى یک رفراندومى انجام بگیرد، رژیم حاکم بر این منطقه را رفراندوم معین کند، مردم معین کنند؛ معناى از بین رفتن رژیم صهیونیستى یعنى این؛ سازوکار آن این است؛ یک کارى است که منطق امروز دنیا آن را درک می‌کند و می‌فهمد و مى‌‌پسندد و کارى است عملى. ما حتى شکل آن را هم در ارتباط با سازمان ملل و بعضى از مراجع بین‌‌المللى تعیین کردیم و ابراز کردیم، محل بحث هم واقع شد؛ یعنى این رژیم وحشى و گرگ‌‌صفت که سیاستش این است که با مشت آهنین، با بى‌‌رحمى و سنگدلى با مردم رفتار بکند و آدم‌‌کشى و کودک‌‌کشى و حمله‌‌  به مناطق و ویرانگرى اصلا برایش مهم نیست و انکار هم نمی‌کند، علاجش جز از بین رفتن و نابود شدن نیست... » (بیانات در دیدار دانشجویان: 1/5/1393)