پاس گل دیوان عالی آمریکا به ترامپ

دیوان عالی ایالات متحده رسیدگی به پرسش درباره مصونیت دونالد ترامپ پیرامون نقش او در حمله به کنگره را به تعویق انداخت. با این تصمیم، کمپین انتخاباتی ترامپ در ماه‌‌های آینده احتمالا مورد موانع حقوقی قرار نخواهد گرفت.پاسخ نهایی قضائی به این پرسش که آیا مصونیت دونالد ترامپ در اواخر دوران ریاست جمهوری او در ایالات متحده آمریکا در زمینه نقش او در حمله هوادارانش به ساختمان کنگره در ژانویه ۲۰۲۱ نیز در عرصه فدرال پابرجا خواهد بود یا نه،‌ به تعویق افتاده است.
رئیس جمهور سابق ایالات متحده با توجه به این نکته که در آن زمان هنوز در قدرت بوده است، اصولا از مصونیت برخوردار بوده است.
دیوان عالی ایالات متحده بدون ارائه توضیحات، درخواست دادستانی آمریکا را برای رسیدگی به این موضوع در حال حاضر رد کرده است.
بنابراین تاریخ برنامه‌ریزی شده در اوایل ماه مارس برای آغاز مراسم محاکمه دادگاهی دونالد ترامپ در واشنگتن، پایتخت آمریکا، به اتهام تقلب در انتخابات احتمالا امکان‌پذیر نخواهد بود.تصمیم دادگاه عالی ایالات متحده در این زمینه ضربه سنگینی برای جک اسمیت، بازپرس ویژه دادستانی آمریکا در این پرونده محسوب می‌شود. او ترامپ را به دلیل تلاشش برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ متهم کرده است.با این حال به نظر می رسد دادگاه های ایالتی به سدی محکم تحت عنوان دیوان عالی آمریکا برخورد کرده است! 
بازپرس ویژه دادستانی آمریکا گفته است که این پرونده «به پرسش‌هایی مربوط می‌شود که از اهمیت ملی فوق‌العاده برخورار هستند.»
حال اتخاذ تصمیم فعلی دیوان عالی ایالات متحده احتمالا موقعیت مناسبی را برای دونالد ترامپ ۷۷ ساله پیرامون برگزاری کمپین‌های انتخاباتی او بدون موانع حقوقی اساسی در ماه‌های آینده، مهیا خواهد کرد.رئیس جمهور پیشین آمریکا قصد دارد دوباره برای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نامزد شود.انتخابات مقدماتی برای نامزدی ریاست جمهوری در آمریکا چند هفته دیگر آغاز می‌شود. ترامپ در حال حاضر بر اساس نتایج نظرسنجی‌های داخلی در حزب جمهوری‌خواهان، با اختلاف زیادی پیشتاز است.
بدون شک در شرایطی که یک گره کور سیاسی در کشوری ایجاد می‌شود، نهادهای نظارتی و قضائی بی‌طرف نقش مهمی در پایان دادن به بحران به وجود آمده دارند. با این حال در ایالات متحده آمریکا چنین قانونی صادق نیست. اصلی‌ترین و آخرین مرجعی که باید رای نهایی در خصوص نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و اعتراضات نامزدها را صادر کند دیوان عالی این کشور است. این دیوان اکنون متشکل از ۹ قاضی است که 6 نفر از آنها، رسما طرفدار ترامپ و حزب جمهوری خواه 
در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو هستند. به عبارت بهتر، سه قاضی دموکراتی که در این دیوان حاضر هستند، قدرت قابل‌توجهی به منظور جلوگیری از تقلب نظام‌مند قضات عالی‌ترین دادگاه آمریکا به سود ترامپ ندارند. بنابراین، شهروندان آمریکایی اطمینانی نسبت به دیوان‌عالی آمریکا و رای صادره از سوی آن نیز از ابتدا نداشته و نخواهند داشت. دیوان‌عالی آمریکا در سال ۲۰۰۰ میلادی نیز دارای اکثریت 
جمهوری خواهان ( پنج قاضی به چهار قاضی) بود. در آن زمان، با وجود اسناد محکمی که دلالت بر تقلب گسترده جمهوری خواهان و جورج واکر بوش در ایالت حساس و سرنوشت‌ساز فلوریدا داشت، قضات جمهوری خواه در نهایت با رای خود به سود بوش پسر، به این منازعه خاتمه دادند و دموکرات‌ها نیز نتوانستند اعتراضی به این رای داشته‌باشند.در حال حاضر نیز دیوان عالی آمریکا تبدیل به سوپاپ اطمینان ترامپ و جمهوری خواهان شده است.