الله‌وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع مجلس:
بلاتکلیفی‌های ارزی تعادل بازار خودرو را برهم ز‌ده است

الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» با تأکید براین که  بازار خودرو دچار ناترازی است، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی با تصویب چندین طرح و لایحه کوشیده تا ناترازی بازار خودرو کاهش یابد و تعدیل گردد. قانون ساماندهی بازار خودرو و واردات خودروهای صفر و کارکرده ازجمله موضوعاتی است که مجلس شورای اسلامی آن را مصوب کرد تا تناسب عرضه و تقاضا  رقم بخورد و تعدیل قیمت‌ها صورت گیرد. متأسفانه سنگ‌اندازی‌هایی در مسیر اجرای قانون مشاهده می‌گردد و همواره بلاتکلیفی درروند تخصیص ارز مطرح می‌باشد. به سبب بلاتکلیفی‌های‌ موجود، بازار خودرو دچار ابهام شده و قیمت‌ها نیز افزایشی گشته است. دلیل این‌که می‌گوییم بازار خودرو دچار وضعیت نا به سامان می‌باشد این است که در روزهای نخست شاهد کاهش و افت قیمت در بازار بودیم و حال افزایش قیمت رخ‌داده است. چنانچه روند تصمیم‌گیری‌ها شفاف نشود و تسریع اجرای قانون در دستورکار قرار نگیرد، شاهد رشد مجدد قیمت در بازار خودرو خواهیم بود. 
وی درپاسخ به این‌که چرا باوجود افزایش قیمت همواره بازار خودرو دچار رکود معاملاتی است، افزود: مهم‌ترین عامل رکود معاملات در بازار، عدم شفافیت در تصمیم‌گیری‌های دولت نسبت به روند واردات خودروهای نو و کارکرده می‌باشد. دهقانی تصریح کرد: اقدام دولت نسبت به واردات خودروهای نو کافی نبوده و همواره نیاز است تا تأمین منابع ارزی لازم به قوت انجام شود. دولت باید مطابق با قانون عمل کند؛ به‌ویژه در خصوص قانونی که خود لایحه آن را ارائه کرده است. عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: لایحه واردات خودروهای کارکرده از سوی دولت به مجلس ارجاع شد. به طورحتم دولت در ابتدای این امر منابع قانون را تعیین و درنظر گرفته و سپس لایحه را به مجلس آورده است. بی‌شک هیچ لایحه‌ای بدون پشتوانه مالی ارجاع و عنوان نمی‌گردد. اگر این لایحه از سوی مجلس عنوان می‌‌شد ، ضرورت داشت تا درخصوص منابع آن تصمیم‌گیری می‌کردیم. 
او متذکر شد: دولت باید به‌صورت  شفاف قانون واردات خودرو را اجرا کند و امیدواری نسبت به کاهش قیمت خودرو را افزایش دهد. وی یادآور شد: به طورحتم با کاهش قیمت خودرو، عرضه افزایش و ناترازی‌های موجود کاهش پیدا خواهد کرد. کوششمان است که خودروسازهای داخلی به‌دنبال فضای رقابتی و تولید مطابق با استانداردهای لازم باشند. 
دهقانی تأکید کرد: فضای رقابتی تولید با تیراژ بالا را رقم خواهد داد و موجب افزایش رضایت عمومی مردم جامعه نسبت به کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد. این روند در میان‌مدت و همچنین بلندمدت ناترازی در حوزه انرژی را که اکنون مطرح می‌باشد، کاهش خواهد داد. بی‌شک چاره‌جویی درخصوص ناترازی موجود در حوزه انرژی نیز اهمیت فراوانی دارد چراکه به‌موجب ناترازی در این حوزه ناچار به واردات خواهیم بود و هزینه به کشور تحمیل خواهد شد. 
او در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: ضرورت دارد تا دولت طی اقدامی قاطع و انقلابی روند اجرای قانون واردات خودروهای نو و کارکرده را تسریع کند و با مدیریت براین فضا، زمینه تعدیل و تناسب قیمت را رقم بزند.