نقش هوش مصنوعی در اقتصاد مشرق‌زمین

امروزه وجود هوش مصنوعی به اصلی معمول و روزمره برای مصرف‌کنندگان، مشاغل و دولت‌ها در سرتاسر جهان تبدیل شده است. ظهور و تکامل این فناوری از سال ۲۰۲۳ سبب شد، مصرف‌کنندگان از این فناوری برای رفع نیازهای اطلاعاتی روزانه خود استفاده کنند و سازمان‌ها آن را در سازوکار ماموریت‌های خود بگنجانند.
به گزارش زاویه؛ هوش مصنوعی مولد به عنوان یکی از متحول‌کننده‌ترین فناوری‌هایی که تا به امروز اختراع شده است، به کاربران کمک می‌کند به سطوح جدیدی از خلاقیت، بهره‌وری و اثربخشی دست یابند و این در همان حالی است که هوش مصنوعی نگرش دولت‌ها و کسب‌وکارها نسبت به فناوری مذکور را نیز تغییر  داده است. بر اساس نتایج تحقیقی که به تازگی انجام شده است، دوسوم رهبران فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی مولد را در دستور کار ۱۸ ماه آینده کسب‌وکار خود قرار داده و یک‌سوم دیگر نیز آن را در زمره اولویت اصلی می‌دانند. همچنین ۷۲ درصد از شرکت‌های مورد بررسی ادعا کرده‌اند که قصد دارند سرمایه‌گذاری بر هوش مصنوعی را تا سه سال آینده به میزان قابل توجهی افزایش دهند.
سرمایه‌گذاری روزافزون و پذیرش هوش مصنوعی مولد، می‌تواند دستاوردهای اقتصادی عظیمی را در سطح جهانی به همراه داشته باشد. مطالعه اخیر مک‌کینزی حاکی از آن است که تا سال ۲۰۳۰ هوش مصنوعی مولد ظرفیت افزایش سالیانه ۲/۶ تا  ۴/۴ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی را دارد. این فناوری می‌تواند در منطقه آسیا- اقیانوسیه (آسیا پاسیفیک) فرصت‌های اقتصادی قابل توجهی را ایجاد کند. از سوی دیگر شواهد گویای آن است که هوش مصنوعی مولد قادر خواهد بود سالیانه ۷۶میلیارد دلار به اقتصاد استرالیا کمک کند، سهم ظرفیت تولیدی ژاپن نیز از به کارگیری این فناوری حدود ۱/۱ تریلیون دلار تخمین زده شده است که البته همه این‌ها نیازمند فراهم آوردن ارکان این فناوری است.
 ارکان تعیین‌کننده در پذیرش هوش مصنوعی
زیرساخت‌ها و زمینه‌های اقتصاد کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه برای موفقیت در زمینه هوش مصنوعی از جمله پذیرش هوش مصنوعی مولد، عاملی تعیین‌کننده است. در واقع کشورهایی که سودای به کارگیری هوش مصنوعی مولد و افزایش ظرفیت تولید خود را دارند؛ نیازمند آن هستند که از ظرفیت‌های مختلف برخوردار باشند. وجود نهادها، زیرساخت‌ها، سازمان‌ها و اصول اخلاقی قوی در رابطه با هوش مصنوعی برای موفقیت آتی و مستمر هوش مصنوعی این منطقه در سطح جهانی حیاتی خواهد بود. ارکانی که آمادگی این کشورها برای پذیرش هوش مصنوعی را تعیین می‌کنند، عبارت‌اند از:
  زیرساخت
انواع مدل‌های هوش مصنوعی مولد به حجم عظیمی از داده و در نتیجه منابع محاسباتی عظیم و سخت‌افزار تخصصی نیاز دارند. فراهم کردن زیرساخت‌های فنی برای پردازش فشرده داده‌ها اولین گام به سوی آمادگی هوش مصنوعی است.
 داده‌ها
لازمه آموزش به هوش مصنوعی مولد، وجود الگوهای معنادار و از سوی دیگر لازمه تولید محتوای واقعی وجود مقادیر زیاد داده‌های آموزشی با کیفیت است. ایجاد پایه‌ای قوی از داده‌های با کیفیت و استمرار این روند برای تعیین نتایج و موفقیت یک مدل بسیار حائز اهمیت است.
 توسعه نیروی کار
هوش مصنوعی مولد پیامدهایی برای نیروی کار تمام صنایع خواهد داشت و احتمالاً به جای جایگزینی کامل مشاغل، تمرکز در مشاغل خاص را تغییر می‌دهد. نباید از یاد برد که هوش مصنوعی موفق آن است که به تقویت و نه جایگزینی نیروی انسانی بینجامد. با این وجود، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از تقاضاها به سوی متخصصان فناوری هوش مصنوعی مولد متمرکز خواهد شد. دولت‌ها و کسب‌وکارها نیز باید مجموعه‌ای قوی از استعدادهای هوش مصنوعی را پرورش دهند، تا نیاز بازار برای متخصصان این حوزه در همه بخش‌های اقتصاد را برآورده کنند.
 اخلاق
هوش مصنوعی مولد به همان اندازه که می‌تواند شیوه زندگی و کار را به شکلی همه‌جانبه و عمیق تغییر دهد، پتانسیل ایجاد خطرات بزرگی را نیز دارد. نگرانی‌های اخلاقی مانند احتمال تولید محتوای مغرضانه یا مضر دور از ذهن نیست. به همین دلیل لازم است، نوآوری مسئولانه و اخلاقی از ابتدا در اولویت قرار داده شوند و اطمینان به دست آید که فناوری‌های عرضه شده به بازار، با ملاحظات همه جانبه برای کاربران همراه باشد.
 ادغام
آمادگی برای پذیرش این فناوری نوظهور، شامل توانایی ادغام مدل‌های هوش مصنوعی مولد در برنامه‌ها و چرخه کار است. ارکانی که تا کنون برشمرده شدند، برای دستیابی به آمادگی هوش مصنوعی بسیار مهم هستند؛ اما رکن پنجم، یا همان ادغام مدل‌های هوش مصنوعی مولد، برای دستیابی به فناوری قابل ارتقاء، منعطف و مؤثرتر در آینده ضروری خواهد بود.
 آمادگی هوش مصنوعی برای کمک به اقتصادهای آسیا-اقیانوسیه در سال ۲۰۲۳
شرکت رایانش ابری «Salesforce» در راستای کمک به اقتصادهای آسیا-اقیانوسیه شاخص «آمادگی آسیا-اقیانوسیه ۲۰۲۳» را منتشر کرد. این شاخص میزان آمادگی کسب‌وکارها و دولت‌های این منطقه برای پذیرش، استقرار و ادغام هوش مصنوعی را ارزیابی می‌کند. شاخص مذکور  آمادگی هوش مصنوعی ۱۲ کشور در سرتاسر منطقه آسیا-اقیانوسیه را اندازه‌گیری کرده و تأثیر آن بر فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی هر کشور را از طریق ۱۵ شاخص آماری سنجیده است.
این شاخص در حالی که افزایش آمادگی کلی اقتصادهای آسیا-اقیانوسیه در راستای پذیرش هوش مصنوعی را نشان می‌دهد، شکاف رو به رشدی را در میزان آمادگی این کشورها، بسته به اقتصاد آنان، نمایان می‌کند. در واقع این مطالعه پیشرفت قابل توجه آمادگی به کارگیری هوش مصنوعی مولد را در استرالیا، اندونزی، نیوزلند، سنگاپور و تایلند نسبت به آمار سال ۲۰۲۱ نشان داده است. این پیشرفت  بازتاب مستقیم بسیاری از ابتکارات مرتبط با هوش مصنوعی است که این کشورها بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ راه‌اندازی و اجرا کرده‌اند. در میان کشورهای پیشرو منطقه آسیا-اقیانوسیه سنگاپور برای سومین دوره متوالی از سال ۲۰۱۹ رتبه اول را به خود اختصاص داد. متخصصان معتقدند، این امر نتیجه سیاست‌های مناسب و محیط تجاری بسیار مساعد این کشور است که به پیشرفت این کشور در حوزه فناوری انجامیده. ژاپن و چین نیز به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. این دو کشور با نگاه رو به جلو اقدامات بسیاری را برای چارچوب‌بندی و فراهم کردن امکان پذیرش هوش مصنوعی در تمام جنبه‌های اقتصادی توسعه داده و اجرا کرده‌اند. پس از این سه کشور، کره جنوبی در مقام چهارم و استرالیا در رتبه پنجم شاخص ایستاده است. این دو کشور به لحاظ اقتصادی امکان پیشرفت بسیاری در حوزه پذیرش هوش مصنوعی دارند.
یافته‌های شاخص ۲۰۲۳ نشان می‌دهد، علی‌رغم درجات مختلف آمادگی هوش مصنوعی در اقتصادهای آسیا- اقیانوسیه و رویکردهای متفاوت آن‌ها، همگی پیشرفت هوش مصنوعی و به خصوص هوش مصنوعی مولد را در اولویت قرار داده‌اند. این فناوری اکنون در صدر برنامه‌های ملی همه اقتصادها قرار دارد. اجرای استراتژی‌های هوش مصنوعی ملی به خوبی در حال انجام است و آگاهی از تأثیر بالقوه این فناوری در رشد و توسعه اقتصادی در بالاترین حد خود قرار دارد.
هوش مصنوعی فقط یک موضوع فناورانه نیست، بلکه در حال تبدیل شدن به محرک اصلی رشد اقتصادی و ارتقای تجارت دیجیتال سرتاسر آسیا و اقیانوسیه است. این فناوری همچنین پیامدهای بسیاری برای جامعه دارد؛ زیرا می‌تواند رابطه سرمایه و نیروی کار را دگرگون‌ و اشکال پایدارتر و فراگیرتر رشد اقتصادی را امکان‌پذیر کند.