رئیس صدا و سیما از پشت صحنه فیلمبرداریِ سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» بازدید کرد
قاب تلویزیون در انتظار شاهکار حاتمی‌کیا

گروه فرهنگی 
این روزها که انتقادات عمومی از صدا و سیما در اوج خود قرار دارد، امید دوستداران تلویزیون به دو سریال الف ویژه در حال ساخت، یعنی موسی و سلمان است. می‌بینیم که سریال‌هایی همچون یوسف پیامبر و مختارنامه هر چندسال یکبار از رسانه ملی پخش می‌شوند و از اغلب برنامه‌های روز تلویزیون مخاطب بیشتری دارند. رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران تنها تریبونی است که می‌تواند از تاریخ یک روایت درست و بی‌حاشیه ارائه دهد و تولیدات دینی این رسانه در سطح جهان اسلام مؤثر است. موسی نیز یکی از پرتکرارترین نام‌های قرآن است و وقایع زندگی ایشان هم برای جامعه اسلامی و هم برای جامعه جهانی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. غیر این، داستان‌های قرآنی تأثیرات فردی ویژه‌ای هم دارند. ساخت این سریال‌ها در دیپلماسی عمومی و فرهنگی ایران نیز تقریبا مهم‌ترین اقدام به شمار می‌آید.
تکنولوژی تولید مجازی (در زبان انگلیسی: Virtual Production) تکنیکی جدیدی است که در چندسال اخیر توسط استودیوهای بزرگ فیلمسازی بین‌المللی استفاده می‌شود و قرار است برای اولین‌بار در سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» بومی‌سازی و اجرا شود.
به گزارش ایرنا، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار بود دکورهای و فضاهای میدانی عظیمی برای فصل اول و دوم مجموعه «موسی کلیم‌الله (ع)» ساخته شود که علاوه بر ساخت، نگهداری و تعمیرات آن در آینده نیز هزینه بسیار زیادی را به پروژه تحمیل می‌کرد.
در عین حال پس از تست‌های متعدد تکنولوژی تولید مجازی، برنامه‌ریزی‌های جدید نشان می‌دهد که فقط در دو فصل نخست سریال «موسی کلیم‌الله (ع)»،
 هزینه و زمان ساخت ۱۱۰ هکتار (معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع) دکور و فضاهای عمومی صرفه‌جویی می‌شود. همچنین هزینه‌های پس از تولید؛ یعنی نگهداری و تعمیر دکور در سال‌های بعد نیز از پروژه حذف می‌شود.
توسعه تکنولوژی جهانی تولید مجازی با توانِ ایرانی
تکنولوژی جدید تولید مجازی زیرساخت مهمی برای آینده سینما و تلویزیون ایران است که می‌تواند مسیر تولید آثار تاریخی را ساده‌تر و به صرفه‌تر کند.این تکنولوژی، ترکیبی از فناوری‌ به روز جهانی، نیروی انسانی متخصص و ابزارهای فناورانه‌ است که برای واردات بخشی از تجهیزات فنی آن محدودیت‌هایی وجود دارد و نیروی انسانی متخصص بومی آن نیز باید آموزش داده شود.
پروژه سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» در مراحل مختلف با تشکیل تیم تحقیق و توسعه (R&D) و استفاده از استعداد نیروی انسانی متخصصِ ایرانی، اقدام به توسعه تکنولوژی و بومی‌سازی «Virtual Production» با ابزارهای داخلی کرده است. بر همین اساس، تست‌های مختلفی برای فیلمبرداریِ تکنولوژی «تولید مجازی» طراحی و اجرا شده است.
در عین حال، پیگیری‌های متعدد برای تامین و تجهیز زیرساخت‌های لازم و ترکیب آن با توان و ابزار داخلی در جریان است.پیش‌بینی می‌شود که ایجاد دپارتمان‌ تولید مجازی، باعث اشتغال ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این سریال شود که این مسیر همراه با آموزش مداوم نیروی انسانی متخصص داخلی، به منظور توسعه دانش این صنعت برای استفاده‌های آتی در کشور خواهد بود.
 جبلی در پشت صحنه «موسی کلیم‌الله (ع)» چه گفت؟
رئیس صدا و سیما از پشت ‌صحنه تستِ فیلمبرداری تکنولوژی جدید تولید مجازی برای پروژه سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» بازدید کرد. این تست توسط ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سریال و با استفاده از جمعی از نیروی‌های متخصص جوان داخلی انجام شده است.پیمان جبلی پس از تست موفقیت‌آمیز این تکنولوژی در بخش‌هایی از سریال «موسی کلیم‌الله (ع)»، ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت این پروژه بزرگ تلویزیون ایران، اعلام کرد که «تولید سریال موسی کلیم‌الله (ع) از اولویت‌های مهم سازمان صدا و سیما بوده و سازمان با تمام توان خود برای به سرانجام رسیدن این تکنولوژی در کنار نیروهای جوان و متخصص و تیم تولید سریال ایستاده است».
جبلی همچنین تاکید کرد که «از نتایج مهم بومی‌سازی این تکنولوژی و به نتیجه رسیدن آن در سریال موسی کلیم‌الله (ع)، تغییر خط تولید سنتی به تکنولوژی مدرن و صنعتی با استفاده از تکنولوژی روز در صنعت سریال‌سازی و سینمای ایران خواهد بود. این کار حاصل تلاش این تیم در ۹ ماه گذشته است و صدا و سیما ضمن استقبال از این تغییر، از آن پشتیبانی می‌کند».
در این دیدار، وحید جلیلی قائم مقام فرهنگی رئیس صدا و سیما و محسن برمهانی معاون سیما، جبلی را همراهی می‌کردند.