معرفی شهرهای پیشرو در به‌کارگیری فناوری متاورس
متـاورس در خدمت شهر

به نقل از Weforum، گزارش جدید شرکت اطلاعات فناوری «ABI Research» نشان می‌دهد که نزدیک به ۷۰۰ شهر در سرتاسر جهان تا سال ۲۰۳۰ به زیرساخت‌های متاورس مجهز می‌شوند. تجهیز شهرها به زیرساخت متاورس، مزایای بسیاری از جمله صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به طراحی، بهره‌برداری و نگهداری زیرساخت‌های شهری را به دنبال دارد. در ادامه به بررسی سه شهر پیشرو در حوزه توسعه فناوری و زیرساخت متاورس خواهیم پرداخت:
 سئول، کره جنوبی
به گزارش زاویه، کره جنوبی با اختصاص حدود ۱۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ برای ایجاد اکوسیستم متاورس، قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ به پنجمین کشور بزرگ در بازار جهانی این فناوری تبدیل شود. ساکنان شهر سئول، پایتخت این کشور می‌توانند، اولین اپلیکیشن متاورس شهری جهان را دانلود کرده و برای آسان‌تر کردن کارهای خاصی از آن استفاده کنند. در فاز نخست اجرای این پروژه، از پلتفرم مذکور برای بازی‌، گشت‌وگذار مجازی در جاذبه‌های سئول و اموراتی چون ثبت شکایات مدنی و دریافت مشاوره مالیاتی استفاده می‌شود. ابزار یاد شده از برخی فرآیندهای دیگر در زمینه مدیریت، آموزش، گردشگری و امور مدنی نیز پشتیبانی می‌کند. فاز دوم از سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود و خدمات بیشتری از جمله امکان اتصال صنایع محلی به سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم می‌کند. فاز نهایی نیز فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را در زیرساخت‌های شهری ادغام خواهد کرد.
 دبی، امارات متحده عربی
شهر دبی در طول سال‌های اخیر از یک دهکده ماهیگیری کوچک به رتبه سوم دنیا در گزارش عملکرد اقتصادی جهانی اکونومیست رسیده است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، رشد این شهر آن را تا سال ۲۰۳۵، در زمره ۱۰۰ شهر برتر جهان از نظر تولید ناخالص داخلی قرار خواهد داد.
بخشی از استراتژی رشد اقتصادی دبی تبدیل آن به یکی از ۱۰ اقتصاد برتر متاورس و مرکزی جهانی برای این فناوری نوظهور محسوب می‌شود. هدف این استراتژی جذب هزار شرکت فعال در عرصه بلاک‌چین و فضای متاورس و پشتیبانی بیش از ۴۰ هزار شغل تا سال ۲۰۳۰ است. متولیان شهر دبی همچنین قصد دارند فناوری Web۳ و کاربردهای آن را برای ارتقای روش‌های جدید اشتغال در بخش‌های خاصی مانند گردشگری، آموزش، خرده‌فروشی، مراقبت‌های بهداشتی و دورکاری توسعه دهند. کارشناسان بر این باور هستند که این هدف با تقویت نوآوری و افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه، قابل تحقق است.
  سانتا مونیکا، ایالات متحده آمریکا
نرم‌افزار «FlickPlay»، یک پلتفرم اجتماعی مبتنی بر فناوری متاورس است که افراد در آن می‌توانند، با باز کردن قفل توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs)، از آن‌ها برای تولید فیلم‌های واقعیت افزوده (Augmented Reality) در دنیای واقعی استفاده کنند. سانتا مونیکا نخستین شهر آمریکا است که دسترسی به متاورس را از طریق این اپلیکیشن فراهم ساخته است. همچنین از این اپلیکیشن برای کاهش جرم و جنایت در این شهر نیز استفاده می‌شود. پیرینا مرینو، بنیانگذار و مدیر عامل «FlickPlay» در این خصوص گفت: «ثابت شده است که فعال کردن فضاهای شهری بلااستفاده از طریق هنر، نرخ جرم و جنایت را کاهش می‌دهد». اپلیکیشن «FlickPlay» مردم را تشویق می‌کند که در مکان‌های واقعی قدم بزنند، توکن‌های دیجیتال کمیاب را بیابند، جمع‌آوری کنند و سپس آن‌ها را برای باز کردن قفل ویدئوها به کار گیرند. به عقیده کارشناسان، این برنامه با ترغیب مردم به حرکت در بخش‌های کم تردد شهر، می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی جدیدی ایجاد کرده و در عین حال جرم و جنایت را کاهش دهد.