ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه:
رابطه ایران با عراق و پاکستان مستحکم است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد. کنعانی درباره شهادت 5 نفر از مستشاران ایران در سوریه گفت: لازم می‌دانم تسلیت عرض کنم. برای روح بلند این شهیدان علو درجات نزد خداوند و برای خانواده‌های آنان صبر آرزو می‌کنم. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به وضعیت غزه گفت: ما عملا امروز 108 روز تجاوز رژیم علیه ملت مظلوم فلسطین در نوار غزه را پشت سر می‌گذاریم. جنایاتی که نشان‌دهنده جنایت‌آمیز بودن اقدامات رژیم و حامیان آن است. آماری که گزارش‌شده از سوی منابع فلسطینی بسیار تکان‌دهنده است. طبق آمار بیش از 25 هزار شهید در طول این 108 روز به دست دژخیمان صهیونیست به شهادت رسیدند. بیش از 70 درصد از شهدا زنان و کودکان هستند. همچنین طی این مدت بیش از 62 هزار نفر مجروح شدند. همچنین بیش از 8 هزار نفر مفقود هستند و 119 خبرنگار به شهادت رسیدند. هرروز 10 کودک دچار قطعی یک و یا دو پای خود می‌شوند.
به گزارش تسنیم، تخریب 30 بیمارستان غزه، 221 مسجد و سه کلیسا و عددهای تکان‌دهنده‌ای که اگر اشاره‌کنم فصل بلندی است. همان‌گونه که نخست‌وزیر این رژیم جنایتکار اشاره‌کرده و نظامیان را به کشتار دعوت کرده و وقتی نخست‌وزیر این‌گونه دستور می‌دهد، نتیجه این آمار بلندبالای جنایات است. امیدواریم جامعه بین‌المللی به شکایت مطرح‌شده علیه این رژیم رسیدگی کند و جنایتکاران را به دست عدالت بسپارد.
 روابط ایران با دولت عراق مستحکم است
وی در خصوص موضع‌گیری خصمانه علیه ایران درباره عملیات در اربیل گفت: روابط ایران با عراق و دولت عراق مستحکم است. در حوزه اقلیم کردستان به‌رغم روابط خوبی که با این منطقه از کشور عراق داریم اما در طول سال‌های متمادی از این جغرافیا تهدیدات عینی متوجه امنیت ایران بوده و طبیعی است ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی بی‌تفاوت باشد. امنیت شهروندان ایران خط قرمز است و نیروهای مسلح دست‌بسته نخواهند بود. لازم است اشاره‌کنم ایران بزرگ‌ترین مدافع امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حامی وحدت سرزمینی این کشور بوده است. ما نسبت به امنیت عراق و شهروندان این کشور تعهد داریم و نیازی به راستی‌آزمایی ندارد.
ایران این تعهد را در ارتباط با دولت و ملت عراق نشان داده و اثبات کرده است. اقدام ایران علیه مقرّ سازمان تروریستی موساد در راستای تنبیه متجاوزان علیه امنیت ایران بوده و نه تعرض به حاکمیت ارضی این کشور. ما موضع روشنی داریم در چارچوب همکاری‌های امنیتی. ما هشدارهای لازم را به مقام‌های کشور دوست دادیم و تأکید کردیم امنیت ایران خط قرمز ماست. برگزاری نشست توسط عناصر صهیونیستی در اربیل در جهت اقدام علیه امنیت ملی ایران قابل‌تحمل نیست. ما در چارچوب تأمین امنیت ایران عمل کردیم درعین‌حال که به تمامیت ارضی عراق متعهد هستیم و همواره حمایت صادقانه خود را از امنیت دولت و ملت عراق و همکاری با ارتش عراق اعلام کردیم. موضع ما تأکید بر توافق امنیتی با عراق در راستای تأمین منافع مشترک است.
سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات در روابط ایران و پاکستان گفت: آنچه که انجام شد حمله به پایگاه‌های تروریستی جریان جیش الظلم در منطقه موسوم به کوه سبز ناشی از یک ضرورت آنی برای مقابله با تروریست‌های آماده عملیات بود. شاید فقط حدود نیم ساعت تا مرز مشترک فاصله داشتند و آماده حمله تروریستی به ایران و شهروندان بودند. موضوع مقابله با گروه‌های تروریستی یکی از موضوعات موردبحث نهادهای نظامی و امنیتی ایران و پاکستان بود. مقابله با گروه‌های تروریستی هدف درازمدت دو کشور برای ارتقای همکاری‌های مشترک خواهد بود. رابطه ایران و پاکستان مستحکم است.
اقدام علیه یک گروه تروریستی دارای سوابق اقدام علیه ملت و نیروهای ما در چارچوب حمایت از امنیت شهروندان ایران صورت گرفته و این ناشی از ضرورت آنی برای جلوگیری از یک اقدام ضد امنیتی توسط این جریان تروریستی بود. روابط دو کشور دوستانه و برادرانه است و دو کشور بر حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تأکیددارند. تروریسم خطر مشترک ماست و در مبارزه با تروریسم اتفاق‌نظر دارند. بهتر است کسی به سوءاستفاده از رخداد اخیر فکر نکند و برای سوءاستفاده طمع‌ورزی نکند. روابط مبتنی بر پیوند عمیق پیش خواهد رفت و دو طرف بر عزم مشترک خودشان برای فعالیت دو سفیر در تهران و اسلام‌آباد تأکیددارند و دو وزیر خارجه دراین‌باره گفت‌وگو کردند. تأکید می‌کنم که روابط دو کشور مستحکم است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدام ایران در منطقه اظهار کرد: اقدام مشخص و روشنی بود از سوی ایران در چارچوب اقدام علیه منابع تهدیدکننده امنیت ملی و نیز پاسخی بود به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ارتباط با برخی فعالیت‌های ضد امنیتی علیه اهداف مرتبط با ایران. آن‌هایی که باید پیام را دریافت کنند پیام لازم را دریافت کردند. ایران نسبت به امنیت ملی خود حساس است. در ارتباط با همسایگان بر روابط دوستانه و عمل به توافقات دوجانبه به‌منظور تأمین امنیت مشترک تأکیدداریم.