مدیران بیمارستان گاندیِ تهران دست‌کم سه بار اخطار گرفته بودند

هتل بیمارستان گاندی، پنجم بهمن‌ماه، دچار آتش‌سوزی شدید شد و بر اساس گزارش‌های اولیه خبرگزاری‌ها«حدود ساعت ۱۹ شامگاه پنج‌شنبه؛ پنجم بهمن‌ماه نمای ساختمان بخش هتلینگ بیمارستان گاندی در قسمت شرقی آن در خیابان ولی‌عصر تهران، دچار حریق شده و به دلیل جنس نمای این بیمارستان، آتش به سرعت به دیگر بخش‌های این مرکز درمانی نیز سرایت کرد.»
در پی وقوع این حادثه، مدیران شهرداری و آتش‌نشانی عنوان کردند که مدیریت این بیمارستان دست‌کم سه بار اخطار ایمنی دریافت کرده، اما در این زمینه اقدامی نکرده است. به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، آتش از نمای ساختمان آغاز شد و به داخل سرایت کرد و بعد از حدود سه ساعت با تلاش آتش‌نشانان مهار شد.  خبرگزاری ایسنا روز جمعه، ششم بهمن، نوشت که از ۹۳ بیماری که روز پنج‌شنبه جزء پذیرش‌شدگان بودند، ۵۱ بیمار به‌هنگام حریق در بیمارستان حضور داشتند که «همگی با هماهنگی شبکه بهداشت [به مکان امن] منتقل شدند.»
به گفته مدیران شهری تهران، این حریق هیچ تلفات و مجروحی نداشته است. با این حال وقوع این حریق بزرگ در بیمارستان بار دیگر مسئله ساختمان‌های ناایمن در پایتخت کشور را در رسانه‌ها برجسته کرده است.
به اذعان مدیر بحران منطقه6 شهرداری تهران، «۴۰ بیمارستان این منطقه به خاطر ناایمن بودن وضعیت ساختمان‌ها تاکنون سه بار اخطار ایمنی دریافت کرده‌اند.» یکی از این بیمارستان‌ها هم بیمارستان گاندی بوده که به بیان این مدیر شهرداری در سه جلسه‌ای که با مدیران آن برگزار شده «مقرر شد که مسئولان بیمارستان گاندی یک مشاور برای چگونگی اجرای به‌روزترین سیستم‌های اطفا و اعلان حریق به منظور رعایت ایمنی در فازبندی‌های مختلف داشته باشند.»
این موضوعی است که مدیران بیمارستان با بی‌توجهی از کنار آن گذشته‌اند. این در حالی است که به گفته جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران، بیمارستان گاندی در پنج جلسه که آخرینِ آن در آبان سال جاری برگزار شده «هشدار و اخطار دریافت کرده» است. برابر آنچه که مرکز رسانه قوه‌قضائیه اعلام کرده است، در ارتباط با این حادثه و بررسی علت آن نیز پرونده قضائی تشکیل شده است. در همین راستا پس از وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی تهران، با دستور علی صالحی، دادستان تهران، یکی از معاونین دادستان تهران و بازپرس ویژه در محل حادثه حاضر شدند. مسئله عدم رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن در پایتخت از سال‌ها پیش مطرح است و پس از حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تاکنون چند فهرست از بناهای ناایمن و در خطرِ تهران تهیه شده است. 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشوری هم در مردادماه سال جاری گفته بود که هزار ساختمان ناایمنِ دارای بیش از ١٢ طبقه در تهران شناسایی شده‌ که مستعد آتش‌سوزی‌اند. دو ماه پیش تر هم رئیس کل دادگستری استان تهران تأیید کرده بود که ساختمان «کلینیک هزار تختخوابی مهدی» در تهران در شرایط و وضعیت ناایمن قرار دارد.