مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس:
توسعه و تکمیل خطوط ریلی موجب مزیت‌های اقتصادی تحریم ناپذیر خواهد شد

گروه اقتصادی
مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای  اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تشریح ورود ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی کشور پر‌داخت و درخصوص اثرات تکمیل زنجیره‌های کریدوری ریلی اظهارداشت: یکی از مولفه‌های رشد اقتصادی، فراهم سازی زیرساخت‌های پیشران در بخش اقتصادی است و یکی از مهم‌ترین حوزه‌های این بخش، حمل و نقل می‌باشد. با توجه به افزایش مصرف انرژی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در دنیا، تکمیل خطوط ریلی اهمیت فراوانی دارد. به موجب افزایش قیمت انرژی، هزینه جا به جایی و حمل و نقل نیز بالا رفته است. دراین میان تنها کشوری موفق خواهد بود که نگاه صادراتی داشته باشد و با صادرات محصول بخشی از بازارهای مختلف دنیا را به خود اختصاص دهد و زمینه ارز آوری را فراهم سازد. 
وی افزود: به موجب لزوم ارزآوری و بازارهای جدید نیاز است تا کریدورها تقویت شوند. به عبارت دیگر یکی از مولفه‌‌های‌ دسترسی آسان و سریع صادراتی با هزینه کم، تکمیل کریدورها و خطوط ریلی است. 
یوسفی تصریح کرد: نقش کریدورها در توسعه اقتصادی، تولید، صادرات کالا، تولید و  ناخالص داخلی بی بدیل است. به موجب چنین نقش چشم‌گیری ضرورت دارد تا خطوط بین المللی به صورت هرچه تمام تر تقویت گردد تا مزیت‌های اقتصادی ایجاد شود. به موجب رقم خوردن مزیت‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری‌ها بیش از پیش خواهد شد. 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: کشوری که بتواند کریدورهای بین المللی ایجا‌د کند، مزیت‌های اقتصادی چشم‌گیری ایجاد خواهد کرد و هرگز نادیده گرفته نخواهد شد. تکمیل کریدورها با کوتاه‌ترین مسیر ترانزیت کالا در میان کشورهای صادرکننده و قطب اقتصادی همچون چین و دیگر کشورهای آسیایی موجب امنیت و درآمد پایدار خواهد شد. 
او متذکر شد: تکمیل کریدورها موجب‌ وابستگی دیگر کشورها به کشور تکمیل کننده خطوط خواهد شد و این مهم به هیچ عنوان تحریم پذیر نیست. مادامی که بخواهیم از بندر گوادر در پاکستان که هم‌اینک چین به منظور دسترسی به آب‌های آزاد در حال سرمایه‌گذاری در آن بندر می‌باشد به بندر چابهار ترانزیت انجام دهیم، حدود ۱۰ ساعت زمان نیاز خواهیم داشت و مادامی که  بخواهیم از چابهار که شاهراه جهانی است به دریای مدیترانه که راه ورود به کشورهای اروپایی است، برویم به صورت زمینی
 ۳ الی ۴ روز راه خواهیم داشت.
 براین اساس تنها نیازمند ۵ الی ۶ روز خواهیم بود و به سهولت مسیر صادراتی را طی خواهیم کرد. چنانچه این روند از مسیر آب‌های آزاد انجام شود، بیش از 10 روز زمان خواهد برد. بی‌شک هیچ مولفه‌ای وجود ندارد که بتواند هزینه حمل و نقل را تا پنج روز جبران کند. مزیت حمل و نقل‌های ریلی بی بدیل است و بی‌شک تکمیل خطوط ریلی اهمیت و مزیت اقتصادی فراوانی خواهد داشت. 
وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: هرآنقدرکه در حوزه خطوط ریلی سرمایه‌گذاری کنیم، ارتباطات خود را توسعه خواهیم بخشید و مزیت‌های اقتصادی رقم خواهیم زد که تحریم پذیر نخواهند بود. 
شایان ذکر‌است تا بگوییم که مورخ روز دوشنبه، ۱۶ بهمن ماه سال جاری و در پنجمین روز از دهه مبارک فجر، تعداد ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده،  به ارزش سه‌هزار و ۳۵۸ میلیارد تومان در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی به شبکه ریلی کشور اضافه شده است. در بخش واگن‌های باری توسعه یافته تعداد ۳۹۲ دستگاه واگن لبه بلند، ۵۷ واگن لبه کوتاه، ۸۶ واگن حمل غلات، ۳۵ واگن حمل بالاست و ۷۵ واگن کانتینری در مجموع به ارزش یک‌هزار و ۹۳۵ میلیارد تومان وارد شبکه ریلی شد. در بخش لکوموتیوهای توسعه یافته، تعداد ۱۰ دستگاه لکوموتیو نو و پنج دستگاه لکوموتیو بازسازی شده در مجموع به ارزش یک‌هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان وارد شبکه ریلی شد. همچنین در بخش واگن‌های مسافری توسعه یافته، ۲ دستگاه واگن نو و ۲۳ دستگاه واگن بازسازی شده در مجموع به ارزش ۳۱۳ میلیارد تومان به شبکه ریلی اضافه شده است.