اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
اولویت بازاریابی بین المللی با محصول نهایی و تولیدات کشاورزی است

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در‌گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» و در‌ پاسخ به اینکه‌ چطور می‌توان ظرفیت‌های صادراتی کشور را‌ به حداکثر و موانع پیش‌روی تولید را به حداقل‌ ممکن رساند، اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند موجب‌ارز‌ آوری کشور‌ شو‌د و به عنوان پشتوانه اقتصاد کشور تلقی گردد، صادرات محصولات داخلی است. از‌ این رو می‌بایست تلاش کنیم تا‌ موانع صادراتی پس از فرآیند شناسایی، مرتفع شوند و ظرفیت‌های صادراتی نیز به حداکثر میزان خود برسند. وی با بیان اینکه تقویت صادرات، مشکلات تحریمی‌را برطرف خواهد کرد، افزود: به سبب آنکه کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و بسیاری از فرآیندهای ارزی و مالی با دشواری راه و سختی‌ همراه است، انتظار است که مسیرهای صادراتی تقویت گردد. بی‌شک رونق صادرات بسیاری از مشکلات موجود را‌ حل‌ خواهد کرد و موجب‌ تقویت تولید خواهد شد. به موجب تقویت تولید زمینه اشتغال بیش‌تر نیز‌ فراهم خواهد شد و هدف اشتغال‌زایی در کشور نیز‌ تحقق پیدا خواهد کرد. 
نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فروش‌ محصولات ایرانی با بسته بندی و برندینگ دیگر کشورها همچنین خاطرنشان کرد: در‌فرآیند به حداکثر رساندن ظرفیت‌های صادراتی می‌بایست یکایک مولفه‌های اثرگذار را شناسایی کنیم و درصدد تقویت‌شان باشیم؛ به عنوان مثال یکی از مولفه‌های مهم در فرآیند صادرات محصولات داخلی و بازاریابی جهانی، امر برند سازی است. طی سال‌های گذشته تا به امروز‌ موضوع‌ برندسازی با قوت دنبال نشده و همواره بسیاری از بسته بندی‌ها‌ نامناسب است و رضایت بازارهای بین المللی را‌ کسب‌ نمی‌کند. به موجب‌‌ نبود برند سازی صحیح و قابل قبول، بسیاری از کشورها محصولات‌مان را‌ تهیه می‌کنند و با نام و بسته‌بندی مختص به خود، وارد بازارهای جهانی‌ می‌شوند و محصول تولید داخل کشور‌ را به فروش می‌رسانند. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم ضمن اشاره به اهمیت برندسازی متذکر شد: انتظارمان این است که‌ موانع صادراتی بیش از‌پیش شناسایی و مرتفع شوند. در این مسیر تقویت برندسازی موضوعی مهم و قابل ارزیابی است. لذا ضرورت دارد تا امر مهم برندسازی با قوت بیشتری دنبال شود و مجوزهای صادراتی نیز تسهیل گردد. 
او در پایان این گفت‌وگو با تاکید بر‌ لزوم تسهیل سازوکارهای صادراتی یادآور شد: جلوگیری از خام فروشی و کمک به صادرات محصولات نهایی می‌تواند شرایط اقتصادی را بهبود ببخشد. بی‌شک تسهیل صادرات، رونق معیشت کشاورزان را رقم خواهد زد چراکه زحمت بسیاری می‌کشند و علی‌رغم تمامی دشواری به تولید محصول می‌پردازند. محصولات تولیدی کشاورزان ‌داخلی اغلب از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است اما به سبب عدم تسهیل سازوکارهای صادراتی، در موعد مناسب زمانی صادر نمی‌شود. امیدواریم با شناسایی موانع صادراتی و تسهیل شرایط همچون صدور مجوزها‌، ظرفیت‌های صادراتی کشور بیش از پیش شود و حیات پررونقی برای کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی رقم بخورد.