محمد اسلامی: تعاملات ایران‌ و آژانس روال طبیعی دارد

وزرا و مسئولان ارشد دولت صبح روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بودند. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تعاملات ایران و آژانس در روال طبیعی تداوم دارد و در جهت رفع ابهامات و توسعه همکاری‌ها گفت‌وگوها صورت می‌گیرد.
وی افزود: گروسی ابراز تمایل به سفر در ایران دارد و هر زمان برنامه‌ریزی صورت بگیرد این سفر انجام می‌شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: احتمالاً با توجه به اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اردیبهشت‌ماه و پنجاهمین سال تأسیس سازمان انرژی هسته‌ای، باید از فرصت این سفر استفاده کرد.
وی همچنین یادآور شد: در کنفرانس‌ها عناصر علمی و تحقیقاتی می‌آیند. ما از ۱۳۰ محقق و افراد برجسته هسته‌ای دعوت کرده‌ایم. تا هفته پیش که من پیگیری کردم بیش از ۳۰ درصد مهمانان  اعلام حضور کردند. بقیه هم در دست پیگیری است.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است گزارش جدیدی علیه ایران به شورای امنیت برود؟ خاطرنشان کرد: آژانس به‌طور طبیعی هر سه ماه یک‌بار برای شورای حکام و هر ۶ ماه یک‌بار برای شورای امنیت سازمان ملل گزارش می‌دهد. گزارش مدیرکل دو بخش دارد. یک بخش گزارش‌های پادمانی است. یک بخشی از گزارش در بخش پادمان رفتار جاری صنعت هسته‌ای ما و نظارت‌هایی است که صورت می‌گیرد. دوربین‌هایی که دارند و بازرسی‌هایی که صورتی می‌گیرد جزیی از این گزارش است.
اسلامی همچنین گفت: گزارش بخش دومی دارد که ویژه برجام است و برجام طبق قطعنامه ۲۲۳۱ در دستور کارشان است که انطباق یا عدم انطباق با برجام را گزارش می‌کنند و با توجه به اینکه بر اساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام برای اینکه طرفین متعهد به تعهداتشان عمل نکردند، ما طبق قانون اقدام راهبردی عمل می‌کنیم که گزارشات آن‌هم باز توسط آژانس تهیه و منتشر می‌شود.
پیمان جبلی، رئیس صداوسیما  در حاشیه جلسه هیئت دولت، گفت: نزدیک‌ به ۱۴۰۰ مناظره در طول این روزها ضبط شده است و مناظره‌های ضبط‌شده از فردا در رسانه ملی پخش می‌شود.
وی افزود: در هر حوزه‌ای نامزدها به ۷ پرسش پاسخ داده‌اند و درباره هر سؤال به مدت ۲ ساعت اظهارنظر کردند که از فردا  پنج شنبه سوم اسفندماه  به‌تدریج پخش می‌شود.
رئیس صداوسیما خاطرنشان کرد: امکان پخش برنامه‌ها از تلوبیون نیز برای همه نامزدهای انتخاباتی فراهم است.
جبلی تصریح کرد: تاکنون بیش از هفت هزار نفر وارد صفحات اختصاصی خود شده‌اند اما بارگذاری‌ها به‌تدریج انجام می‌شود.
وی ادامه داد: تا روز گذشته حدود سه هزار نفر اقدام به بارگذاری ویدئوهای تبلیغاتی در صفحات شخصی خود در تلوبیون کرده‌اند.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از دلایل اصلی برگزاری نمایشگاه رسانه‌ها ایران، کمک به فضای سیاسی کشور، گفت‌وگو، کمک انتقاد و مشارکت سیاسی سازنده است که امید است این اتفاق بیفتد.
وی افزود: نمایشگاه رسانه‌های کشور که قرار بود روز - دوم اسفندماه - به کار خود پایان دهد به دلیل استقبال مردم و اصحاب رسانه با هماهنگی بخش‌های مختلف و وزارت کشور تا فردا - پنج شنبه سوم اسفندماه - تمدید شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتخابات حق مردم است. مردم از این حق برای اعمال قدرت خود استفاده خواهند کرد. صندوق‌های رأی محل اعمال قدرت و نظر مردم برای اصلاح و ارتقا مدیریت سیاسی و اجرایی کشور است.
وی ادامه داد: طبق استعلامات برای تبلیغات مجوز خواهیم داد و موضع هنرمندان و چهره‌ها همراهی با وزارت فرهنگ و ارشاد بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است دستگاه‌های مختلف به یک مجموعه‌ای مجوز دهند و بعدا دچار مشکل شوند، این‌یک بحث حقوقی و قضائی و امنیتی است و تمامی مراحل طبق قانون انجام‌ می‌شود.
عزت‌الله ضرغامی وزیر گردشگری گفت: ۱۷ کشور در جشنواره صنایع‌دستی حاضر شدند.
وی افزود:  ۲۰۰ اثر برجسته صنایع‌دستی در این جشنواره از 17 کشور ارائه شد و  همچنین شب گذشته در اختتامیه این جشنواره تعداد زیادی از هنرمندان خارجی حضور داشتند.
 ضرغامی تأکید کرد: ما چند روز قبل هم حضور آقای زوراب که بالاترین مقام گردشگری جهانی است را داشتیم؛ بااینکه جو شدیدی برای ایشان ایجاد کردند که به ایران نیاید و در این جشنواره شرکت نکند و این را در ملاقاتش با آقای رئیس‌جمهور هم مطرح کردند. البته آقای زوراب نه‌تنها به این جو شدید اعتنا نکردند بلکه ادای احترام سنگینی نسبت به جایگاه و تمدن و گردشگری ایران داشتند.
 وی افزود: ایشان در صفحه اینستاگرام خودشان ۶، ۷ پست مهم درباره جایگاه جمهوری اسلامی در حوزه گردشگری گذاشتند و از همه مردم دنیا دعوت کردند که بیایید ببینید ایران چه جای مهمی است. البته سیم‌کارت بدون فیلتر نداشت که برایشان جور کردیم.ضرغامی همچنین تصریح کرد: وقتی اینفلوئنسری دعوت می‌کنیم بنده خدا باید یک سیم‌کارت بدون فیلتر داشته باشد چراکه ما او را صدایش کرده‌ایم که بیاید بگوید در ایران چه خبر است. درست است عربستان برای تبلیغ گردشگری مسی را دعوت کرده اما ما ده‌ها میلیون دلار پول نداریم و اگر داشته باشیم هم نمی‌دهیم چون به‌اندازه کافی خودمان بدل مسی را بهتر از مسی داریم. ما صادق بوقی داریم که وقتی مردم گیلان را دعوت می‌کند اثرش بیشتر از خارجی‌هاست. به‌هرحال توانستیم تعدادی سیم‌کارت بدون فیلتر تهیه کنیم و به اینفلوئنسرها، رسانه‌های خارجی و مقامات جهانی بدهیم و خوشبختانه انعکاس جشنواره گردشگری و هم جشنواره صنایع‌دستی ما بسیار خوب بود.