جمشید عدالتیان، کارشناس اقتصادی:
لزوم کمک بانک‌ها به رفع مشکلات نقدینگی تولیدکنندگان

جمشید عدالتیان، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: خطوط ترانزیتی تغییر و تحول بسیاری را برای کشور به همراه خواهد داشت چراکه هم مسیرهای ترانزیتی موجب کسب درآمد خواهد شد و از طرفی دیگر شرکت‌های بسیاری برای صادرات و واردات خود از آن بهره خواهند گرفت. 
وی‌ افزود: علی‌رغم ظرفیت‌های‌ ترانزیتی گسترده اما به درستی از آن بهره‌ کسب نشده است. از طرفی دیگر ریل‌های کشور‌ نیز پاسخگو نیست و از حجم کمی برخوردار است. دراین راستا ضرورت دارد تا خطوط را تکمیل و ریل‌ها را بیش از پیش توسعه دهیم. 
عدالتیان تصریح کرد: خطوط ترانزیتی شمال و جنوب کشور به میزان موردنیاز فعال نیست و دراین راستا نیاز است تا خطوط را فعال کنیم. بدیهی‌ است با فعال سازی بیشتر اثرگذاری قابل توجهی رقم خواهد خورد. 
کارشناس مسائل اقتصادی درخصوص اثرات تقویت تولیدات داخلی برای صادرات و توسعه ارتباط با همسایگان همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه سیستم بانکی  در برخی موارد با خلف وعده همراه است و آنطور که باید از تولیدکنندگان حمایت نمی‌کند و پرداخت تسهیلات ندارد. 
او متذکر شد: مطالبه‌ این است که تولید همچون گذشته در اولویت قرارگیرد. شرایط ارائه تسهیلات بانک‌ها می‌بایست شامل‌تمامی فعالان بخش‌های تولیدی شود. آمارهای موجود نشان می دهد که بیش از ۳۰۰ هزار شرکت و کارگاه درکشور وجود دارند که خواهان توسعه و دریافت وام‌ از بانک‌ها هستند تا فعالیت خود را ارتقا دهند. دراین راستا ضرورت دارد تا ارائه و پرداخت تسهیلات تسریع گردد و شرکت‌های تولیدی نیز بیش از پیش حمایت شوند. 
وی یادآور شد: یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری همواره حمایت از تولید است و این مهم در سال جاری نیز به عنوان شعار سال از سوی ایشان مطرح شده است. براین اساس توجه به تولید همواره ضرورت دارد و راهگشا خواهد بود. 
عدالتیان درخصوص ارتباط با کشورهای همسایه گفت: امروزه روابط خوبی با عراق و امارات برقرار است. از مسیر عمان نیز به بازارهای عربی حوزه خلیج فارس دسترسی وجود دارد. دراین میان اما بیشترین میزان همکاری با کشور عراق است. 
وی با اشاره به وضعیت صادراتی کشور عنوان کرد: چنانچه بتوانیم وضعیت صادراتی خود را به گونه‌ای که اکنون برقرار است، حفظ کنیم اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. دراین میان ضرورت دارد تا سیستم بانکی فعال تر شود تا مشکلات نقدینگی شرکت‌های تولیدی به منظور توسعه و تهیه مواد اولیه نیز مرتفع گردد.