برنامه‌ریزی فعالان قرآنی برای پربار کردن ۳۰ روز روزه‌داری مردم در ماه رمضان

نشست عملیات هم‌افزای ماه مبارک رمضان با حضور سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جمعی از فعالان این عرصه برگزار شد.
در این برنامه احمد ابوالقاسمی از مجریان برنامه محفل، حجت‌الاسلام حمیدرضا لیمویی، مسئول دارالقرآن بسیج کشور، محمد انجم شعاع، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم و میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش حضور داشتند.
در ابتدای این نشست حسینی طی سخنانی با اشاره به اینکه امسال همه مجموعه‌های قرآنی در کنار هم هستند، گفت: در این راستا لازم بود که محتوای مشترکی هم تولید کنیم که مخاطبان گوناگون به صورت مشترک تحت آموزش قرار بگیرند که مسئولیت تولید محتوا با حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم بود.
در ادامه حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم گفت: ماه رمضان برای مردم روزشمار دارد و مردم روز به روز قرآن تلاوت می‌کنند و برای هر روز برنامه دارند، برای این منظور سی آیه از قرآن انتخاب شد و تا موضوع هر روز ماه رمضان قرار گیرد و سعی شد یک موضوع واحد بر این سی موضوع حاکم باشد
وی ادامه داد: کتابی رهبر انقلاب برای این کار انتخاب شد و در کاری پژوهشی هر درس آقا با یکی از آیات جزء آن روز هماهنگ‌سازی شد و برای ارائه در ایام ماه رمضان انتخاب شد. سعی شده تا آیات معروف انتخاب شود تا مردم با آن از قبل آشنایی داشته باشند و در این طرح با ابعاد و مفاهیم آیه آشنا شوند.
حاج ابوالقاسم گفت: این محتوا و سی آیه آماده شد و یک خزینه و گنجینه از محتوا مرتبط با آیات آماده شد و به گروه‌های مختلف مخاطبان سپرده شد. برای کودک، نوجوان، بزرگسال، معلم و... محتواهای مختلفی آماده شد.
این حافظ کل قرآن گفت: در این راستا کلیپ‌های مختلف، موشن گرافی، مسابقه و سؤال آماده شد و در بیلبوردهای شهری هم قرار است آیات منتخب ارائه شود، همچنین مؤسسات هم پای کار هستند و محتواهایی برای آنها آماده شده است.
باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در ادامه گفت: آموزش و پرورش ۱۷ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی دارد و ۳۵ میلیون نفر اعضای خانواده دانش‌آموزان هم با آموزش و پرورش درگیر هستند. مجموعاً ۵۰ میلیون نفر جامعه هدف ما است که ظرفیت بالایی است و آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد در راستای ترویج قرآن است و این امر مورد تأکید وزیر هم هست.
وی افزود: در دو موضوع فرهنگیان و دانش‌آموزان تدابیری اندیشیده‌ایم‌ که مشارکت اولیاء هم در دل دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است. دوره سی روزه طراحی شده که محتوای آیات انتخاب شده در اختیار فرهنگیان قرار می‌گیرد و آنها بعد از مطالعه آزمون می‌دهند و در صورت موفقیت گواهی می‌گیرند.
باقری با اشاره به راه‌اندازی کانال مستورا در شبکه شاد گفت: همه محتوا‌ها در این کانال ارائه می‌شود، همچنین سامانه جامع پرورشی دیگر ظرفیت ما است که کانال و مسیر ارتباطی و تعاملی ما با دانش‌آموزان جهت دریافت محتوا و آزمون‌ها است و این موارد آنجا برگزار می‌شود.
باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش گفت: در سال‌های گذشته پیک نوروزی به دانش‌آموزان داده می‌شد اما امسال پیک نداریم و دانش‌آموزان در کانال می‌توانند ۲۰ آیه از ۳۰ آیه را که مناسب آنها است یاد بگیرند و در پایان جوایز دریافت کنند. طرح در گام اول چهار هدف اصلی دارد هدف اول گفتمان سازی الفاظ کاربردی کردن و هر چه جلو برویم شاید مخاطب کمتر شود. در ادامه انجم شعاع گفت: امسال همه نهادها با برنامه و محتوای واحد گرد هم جمع شده‌اند و همه اساتید می‌خواهند بر مبنای طرح مستورا کار قرآنی را در ماه رمضان بسیار موثر انجام دهند.
وی ادامه داد: ما در مؤسسات 27 هزار و 300 معلم قرآن داریم که در حال گذراندن دوره هستند و مدیران موسسات هم باید توجیه شوند بیش از ۳ هزار موسسه و خانه‌های قرآنی پای کار هستند، همچنین ۴۰ هزار معلم بالقوه هم داریم که قرار شد در صورت نیاز برای آنها هم دوره برگزار کنیم تا به طرح بپیوندند.لیمویی، مدیر دارالقرآن بسیج در ادامه گفت: محتوای مستورا برگرفته از کتاب اندیشه کلی آقا برگرفته و از نظر محتوا کامل است و هم‌افزایی خوبی هم شکل گرفته و ما هم به نوبه خودمان در مساجد نقش خودمان را ایفا می‌کنیم. فرماندهان نواحی و پایگاه‌های بسیج پای کار هستند تا این طرح به خوبی اجرا شود.