علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تهران:
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تورم‌ز‌ا نیست و یک ضرورت است

علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تهران در‌ گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» با تأکید بر لزوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و درنظرگیری اعتبار کافی برای اجرای این روند اظهار کرد: در‌گام نخست متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، تعیین مزد ۱۴۰۳ اهمیت دارد. بنابراین باید منتظر‌ماند و دید که دستمزد سال آینده به چه میزانی تعیین می‌گردد چراکه تعیین دستمزد، میزان متناسب یا همسان‌سازی را مشخص خواهد کرد. 
وی با اشاره به روند تصویب اعتبار و کوشش مجلس یازدهم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان افزود: به‌منظور متناسب‌سازی، مجلس یازدهم عددی را تعیین کرد که حدود ۱۷۰ هزارمیلیارد تومان پیش‌بینی‌شده بود. خوشبختانه این رقم مصوب شد تا در‌شورای‌ نگهبان با‌ مخالفت دولت روبه‌رو شد و به‌منظور رفع ابهام به مجلس‌ بازگشت. طی بررسی مجدد، مجلس بر ۱۷۰ هزارمیلیارد تومان اعتبار تأکید و این بار طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. مجمع تشخیص مصلحت نظام ابهامات را اصلاح کرد و درنهایت عدد نهایی از سوی مجلس ۱۷۰ هزارمیلیارد تومان باقی ماند. 
دهقان کیا بابیان اینکه همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تورم‌زا‌ نیست، تصریح کرد: پیش‌بینی‌‌ها حاکی‌ از این است که این عدد به ۱۳۰ هزارمیلیارد تومان کاهش یابد. هنوز صحت این امر مبرهن نیست و نمی‌توان درخصوص آن اظهارنظر قطعی داشت. دولت درصدد کاهش این اعتبار است درحالی‌که این اعتبار پول نقد نیست و تورم‌زا‌ نخواهد بود. این اعتبار‌‌ تنها جابه‌جایی سهام دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی خواهد بود و مشکلی ایجاد نخواهد کرد. 
رئیس کانون بازنشستگان تهران همچنین خاطرنشان کرد: برآوردهای رسمی از سوی دولت نشان می‌‌دهد که طی یک سال دولت ۲۱۴ هزارمیلیارد تومان از سازمان تأمین‌اجتماعی خدمات می‌گیرد و در مقابل نیز می‌بایست این هزینه را پرداخت کند. 
او متذکر‌ شد: مطابق‌ فرمایشات مقام معظم رهبری به هنگام ابلاغ سیاست‌های کلی‌ که در تاریخ ۲۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ عنوان شد، عدم ایجاد بدهی و انباشت آن دربند ۴ مطرح و از سوی ایشان مورد تأکید قرار گرفت. دراین راستا ضرورت دارد تا سیاست‌‌های‌ ‌کلی‌ به‌درستی اجرا‌ گردد و  توصیه‌های مقام معظم رهبری اجرایی شود. چنانچه این موارد در دستورکار‌قرارگیرد، مشکلی ‌پیش رو نخواهیم داشت.
وی‌ با اشاره به هزینه‌های معیشتی بازنشستگان و حقوق‌ پایین آن‌ها یادآور شد: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یک ضرورت است چراکه با حقوق‌۶ میلیون تومانی نمی‌توان هزینه‌های معیشتی را‌ پرداخت کرد. امیدواریم اعتبار پیش‌بینی‌شده برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تایید و با موافقت دولت همراه شود. 
دهقان کیا در‌ پایان این گفت‌وگو با تأکید بر لزوم اجرای متناسب‌سازی یا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهارکرد: انتظارمان این بود که دولت مردمی بیش از این به بهبود معیشت بازنشستگان اهتمام می‌ورزید. باید مطابق با مطالبه مر‌دم حرکت کرد و مطابق توصیه مقام معظم رهبری کاری کرد که اعتماد مردم افزایش یابد. امیدواریم اعتبار همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ تایید و اجرایی‌شود.