آمار گمرک در طی یازده ماه اخیر نشان می دهد:
ارزآوری 295 میلیون دلاری صادرات خرما برای کشور

زهرا برمکی 
براساس آمار گمرک صادرات خرما از ابتدای سال‌جاری تا آخر بهمن ماه، 331هزار و 586 تن به ارزش 295 میلیون دلار بوده است.  به گزارش مرکز پژوهش های مجلس ، ایران با تولید سالانه یک میلیون و 300 هزارتن محصول خرما به عنوان سومین تولید کننده خرما در جهان شناخته می شود و در سال های اخیر به جایگاه دومین صادر کننده
 جهان رسیده است اما به دلیل پایین بودن متوسط قیمت خرمای صادراتی ایران به کشور ها در مقایسه با قیمت صادراتی کشورهای دیگر مانند تونس، عربستان و سایر کشور ها ارزآوری کمتری دارد.
همچنین طبق آمار منتشر شده از گمرک جمهوری اسلامی، صادرات خرما تا سال 1401 روند افزایشی داشته است و حاکی از آن است که ارزآوری خرما در سال 1398، 213 میلیون دلار بوده است و در سال 1399 با رشد 39 درصدی نسبت به سال گذشته  خود 297 میلیون دلار بوده است همچنین در سال 1400 ارزش صادراتی خرما با رشد
 3 درصدی نسبت به سال 1399 به 306 میلیون دلار رسیده است و در سال گذشته (1401) صادرات این محصول با رشد 18 درصدی ارزآوری 363 میلیون دلار ی داشته است.

طبق آخرین گزارش فائو، میزان تولید خرما در جهان  افزایشی بوده است و در سال 2023 به بیش از 10 میلیون تن رسیده است و این افزایش روند تولید حاکی از افزایش تقاضای جهانی به سوی استفاده از تنقلات سالم است.
 
 ایران جایگاه سوم تولید خرما در جهان
طبق آمار فائو در سال 2023 کشور مصر با یک میلیون و 748 هزار تن در رتبه اول تولید خرمای جهان قرار دارد و بعد از آن کشور عربستان با یک میلیون و 566 هزار تن و ایران با یک میلیون و 304 هزار تن در جایگاه دوم و سوم قرار دارند که این مسئله نشان دهنده ظرفیت بالای خرمای ایرانی برای ارزآوری می باشد.
 63 درصد تولید خرمای کشور در چهار استان
خرما مجموعا در 14 استان کشور تولید می شود که به ترتیب استان های سیستان و بلوچستان با سهم 18.1 درصدی، استان فارس با سهم 15.2 درصدی، جنوب استان کرمان با سهم 15.1 درصدی و خوزستان با سهم 14.9 درصدی در رتبه اول تا چهارم تولیدکنندگان خرمای کشور قرار دارند و 63.3 درصد از کل خرمای کشور را این چهار استان تولید می کنند.
 ​​​​​​​
بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت جهاد کشاورزی  با توجه به اهمیت نخیلات کشور برنامه های متعددی، شامل کشت ارقام مقاوم، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، مدیریت منابع آبی، حفظ رطوبت خاک با مالچ و میانه کاری، افزایش ماده آلی خاک در شرایط مناسب، تغذیه بهینه، مدیریت میزان تبخیر و تعریق، مدیریت فتوسنتز، هرس و تربیت مناسب درختان، حذف باغات درجه سوم و غیر اقتصادی در دست اقدام دارد.
همچنین برآورد ها نشان می دهد که حدود 30 درصد نخیلات کشور نیازمند اصلاح و بازسازی ست در همین راستا نیز وزارت جهاد کشاورزی با هدف افزایش کمی و کیفی عملکرد و ارتقای بهره وری آب و سایر نهاده ها برنامه اصلاح ساختار نخیلات کشور را در سطح 68 هزار و 500 هکتار آماده کرده است.
 بازار در ایام ماه مبارک رمضان کمبودی در عرضه خرما نخواهد داشت 
  مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی استان تهران در خصوص تامین خرما در ایام ماه مبارک رمضان در گفت و گو با خبرنگار« رسالت» متذکر شد: مردم این اطمینان خاطر را داشته باشند که هیچ کمبودی در زمینه خرما در ایام ماه مبارک وجود ندارد. مسعود حیدری افزود: از 6ماه گذشته قراردادهایی میان سازمان تعاون روستایی و تشکل ها امضا شد تا در زمینه خرما در ایام ماه مبارک و همچنین در زمینه میوه شب عید کمبودی در بازار وجود نداشته باشد.وی در خصوص میزان ذخیره سازی خرما اظهار کرد : هم اکنون بیش از 100 تن خرما در انبار های تعاون روستایی تهران و شهرستان ها موجود است و به محض کمبود به بازار باقیمت تنظیم بازاری ارائه خواهد شد.