علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:
جایگزینی معادن به‌جای نفت را به عنوان یک مؤلفه مهم و اجرایی مدنظر قرار می‌دهیم

علیرضا شهبازی، نماینده مردم نهاوند و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تشریح راهکارهای افزایش درآمد دولت پرداخت و در این باره عنوان کرد: درحال حاضر منابع درآمدی دولت مبرهن می‌باشد و نقش و سهم هریک نیز تبیین شده است. در شرایط کنونی یکی از منابع مهم درآمدی دولت، مالیات‌ها می‌باشد. براین اساس به هرمیزانی که بتوانیم مالیات‌ها را حقیقی سازیم و عرصه را برای سوداگران تنگ سازیم، به همان میزان از سوداگری و فرار مالیاتی جلوگیری خواهیم کرد و اتکاء به فروش نفت را نیز کاهش خواهیم داد. 
وی با اشاره به موضوع جایگزینی افزود: فرآوری نفت و حوزه معادن از جمله بخش‌های مهم درآمدی د‌ولت می‌باشند و می‌بایست در این بخش‌ها ظرفیت‌ها تولیدی را افزایش دهیم تا بهره‌گیری بیش‌تری صورت گیرد و وابستگی به نفت کاهش یابد. گفتنی‌ست که طی سال‌های گذشته اقداماتی در این حوزه صورت گرفته و اکنون در مقایسه با ادوار گذشته از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار می‌باشیم و تکیه بر درآمدهای حاصل از فروش نفت نیز کاهش یافته است اما همواره معتقدیم که این روند کافی نیست و می‌بایست بیش از پیش به حوزه معادن و فرآوری نفت توجه گردد. 
شهبازی با اشاره به مولفه‌های موردنیاز برای افزایش درآمدهای دولتی تصریح کرد: توجه به معادن و جلوگیری از فرارهای مالیاتی دو مولفه مهم است که چنانچه موردتوجه قرارگیرد، درآمدهای دولت افزایش پیدا خواهدکرد. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  ضمن بیان اینکه باید ظرفیت بهره‌گیری از معادن را تقویت سازیم، همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه آمارهای موجود نشان می‌دهد که ظرفیت بهره برده شده از معادن در کشور کم است و به طورتقریبی به ۱۰ درصد یا کمتر از آن می‌رسد. ضرورت دارد تا از ظرفیت‌های موجود بهره بیش‌تری کسب کنیم و موضوع جایگزینی معادن به‌جای نفت را به عنوان یک مولفه اجرایی و عملیاتی در دستورکار قرار دهیم. 
نماینده مردم نهاوند در مجلس یازدهم همچنین خاطرنشان کرد: در فرآیندبهره‌گیری از ظرفیت معادن بخش خصوصی می‌بایست به صورت حقیقی وارد میدان شود و این مهم نباید به صورت شعاری باقی بماند. متاسفانه اکنون بسیاری از مولفه‌های مثمرثمر که از آن‌ها سخن گفته می‌شود، شعاری است و تنها در رویدادهای مهم از آن‌ها یاد می‌گردد. 
او در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: باید نسبت به اجرای شعار سال اهتمام جدی داشت و موانع رفع تولید و کاهش تورم را در مقام عمل به اجرا ‌رساند. اگر به صورت حقیقی نسبت به موضوعات مذکور توجه کنیم، قادر به حداقل رساندن وابستگی به درآمدهای نفتی خواهیم بودیم و زمینه بهبود معیشت مردم را با حضور خودشان فراهم خواهیم کرد.