بازسازی زنجیره مرغ و تخم مرغ، بازار این دو محصول را به آرامش رساند؛
همه تخم‌مرغ‌ها در سبد مردم

طبق آمار های رسمی، در سال گذشته با جوجه ریزی یک میلیارد و 560 میلیون قطعه در 18 هزار و 300 واحد مرغداری، کشور توانست علاوه بر خودکفایی در تامین نیاز مرغ و تخم مرغ در بازار داخلی، به صادرات این محصولات نیز بپردازد و پس از چند سال پیاپی که برای تامین گوشت مرغ و تخم مرغ مجبور به واردات بود به صادر کننده این محصولات تبدیل شود.
صادرات چهار هزار تن مرغ در دوماهه ابتدایی سال 1403
محمد ابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در مصاحبه ای اعلام کرد: در سال گذشته توانستیم با افزایش تولید مرغ ، ذخایر استراتژیک کشور را از محل تولید داخل تامین کنیم وپیش بینی می شود امسال به خودکفایی در زمینه تولید مرغ و تخم مرغ برسیم.
وی گفت: از ابتدای امسال تولید مرغ از 2.6 میلیون تن عبور کرده است و 4 هزار تن مرغ به کشور های دیگر صادر کرده ایم.
​​​​​​​
 این نمودار نشان می دهدکه طی 2 سال گذشته واردات مرغ روند کاهشی داشته است و صادرات این محصول روند افزایشی را طی کرده است.
از سوی دیگر، آمار گمرک نشان می دهد در طی سه سال گذشته(1400- 1402)ارز بری حاصل از واردات گوشت مرغ به حدود 425 میلیون دلار رسیده است به طوری که در سال 1400 واردات مرغ 238 میلیون دلار بوده است و در سال های 1401 و 1402 به ترتیب 99 میلیون دلار و 88 میلیون دلار بوده است.
براساس این آمار، میزان واردات گوشت مرغ طی سال‌های 1400 تا 1402 روند نزولی داشته به طوری که از منظر ارزش دلاری، میزان واردات مرغ در طی مدت یاد شده 63 درصد کاهش داشته است. تداوم وضعیت فوق باعث شده تا از ابتدای سال 1403 ایران، به صادرکننده گوشت مرغ تبدیل گردد.
  هدف گذاری برای صادرات 160 هزار تنی تخم مرغ
اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته برای تنظیم بازار و افزایش جوجه ریزی انجام داد، سبب شد تا با تولید یک میلیون و 130 هزار تن تخم مرغ بتوانیم علاوه بر تامین نیاز داخل ،139 هزار تن تخم مرغ به سایر کشورها صادرات داشته باشیم. گفته می شود با
 برنامه ریزی که وزارت جهاد انجام داده است قرار است که در سال‌جاری میزان صادرات تخم مرغ به 160 هزار تن برسد.

  این آمار نشان می‌دهد مجموع  ارزبری حاصل از واردات تخم مرغ، در سه سال 1400 تا 1402 حدود 24 میلیون دلار بوده است در حالی که با افزایش صادرات در سال 1402 میزان ارزآوری این محصول را در مجموع این سه سال، به 216 میلیون دلار برای کشور رسانده است.
نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تامین زنجیره مرغ و تخم مرغ تاکید کرد:ترمیم زنجیره تولید و بازسازی گله مرغ اجداد و مادر در دستور کار قرار گرفته است و تامین نهاده مطمئن، واحد های تولیدکننده را بر روی ریل فعال‌سازی به حرکت درآورد.
وی متذکر شد:مهرماه سال گذشته شروع سرعت  گرفتن تولید مرغ و تکمیل حلقه زنجیره تولید آن بود و تولید مرغ بدون توقف ادامه پیدا کرد و این تلاش شبانه روزی در اردیبهشت 1403 موجب شد تا جوجه ریزی به بیش از 150 میلیون قطعه برسد و مرغ آماده کشتار از 137 میلیون قطعه فراتر برود.