سایه تقلب بر صنعت خودروسازی ژاپن

این روزها گزارش‌های متعددی در خصوص جعل تست اولیه محصولات خودرویی در ژاپن منتشر و موجب ایجاد  التهاب در این کشور آسیایی شده است. در سال گذشته میلادی بود که شرکت خودروسازی دایهاتسو به ناچار تولیدات خود را به دلیل جعل نتایج مربوط به آزمایش‌های تصادفات هفته‌ها متوقف کرد. وزارت راه و ترابری ژاپن اکنون پنج شرکت دیگر را زیر نظر گرفته است.برخی منابع رسانه ای درژاپن می گویند دامنه تقلب‌های صورت گرفته در تست‌های اولیه خودروها، به مراتب فراتر از یک یا حتی پنج مورد است! در صنایع خودروسازی ژاپن رسوایی دیگری برملا شده است. وزارت راه و ترابری ژاپن اعلام کرد که پنج شرکت خودروسازی نتایج آزمایش‌هایی مربوط به دریافت مجوز برای برخی از مدل‌های خود را جعل کرده‌اند. این پنج شرکت عبارتند از تویوتا، هوندا، سوزوکی، مزدا و یاماها.
بدون شک طرح این موضوع، مولد بحران‌هایی در روند تولید، فروش و خدمات رسانی این شرکت‌های پر مخاطب خواهد بود. همان گونه که مشاهده می شود، اکثر این شرکت‌ها، در سرتاسر جهان دارای شعبات تولید و فروش هستند. در سال گذشته میلادی بود که رسوایی مشابهی در مورد شرکت ژاپنی دایهاتسو خبرساز شد. این شرکت زیرمجموعه کمپانی عظیم تویوتا است و در بهار پارسال اذعان داشت که در مورد برخی از مد‌ل‌های تولیدی، نتایج آزمایش‌های تصادفات را دستکاری و جعل کرده است. این امر در نهایت سبب شد که تولیدات این شرکت هفته‌ها متوقف شود.
کارشناسان در آن زمان در پی تحقیقات و بررسی‌های خود گزارش دادند که در ۲۵ مقوله از آزمایش‌های لازم ۱۷۴ مورد «تخلف» کشف کرده‌اند که برخی از آنها حتی به سال ۱۹۸۹ میلادی بازمی‌گردد. وزارت راه و ترابری ژاپن در پی آن دستور داد که در تمامی شرکت‌های خودروسازی بررسی‌هایی انجام گیرد.
بر اساس گزارش دویچه وله، این وزارتخانه از این که اکنون در پی رسوایی دایهاتسو در سال گذشته، موارد دیگری از «دستکاری و تخلف»برملا شده است، ابراز تأسف و تصریح کرد، اینگونه«اعمال تقلب‌کارانه» اعتماد مصرف‌کنندگان و همچنین بنیاد صدور مجوز تولید برای خودروها را متزلزل می‌کند.وزارت راه و ترابری ژاپن به شرکت‌های تویوتا، هوندا، سوزوکی، مزدا و یاماها دستور داده است، عرضه مدل‌هایی که در نتایج آزمایش‌های مربوط به آن‌ها دستکاری و جعل صورت گرفته، فعلا متوقف کند.کمپانی تویوتا فروش سه مدل در ژاپن را متوقف کرده است. تویوتا اعلام کرد، در جریان تحقیقات داخلی در مورد ۷ مدل  ناهماهنگی‌هایی  مشخص شده که از آن‌ها، چهار مدل در خارج از ژاپن تولید می‌شوند.طبق اعلام این کمپانی ژاپنی، خودروها  با شیوه‌هایی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که با استانداردهای دولتی تطابق ندارند . به گفته مسئولان تویوتا خودروهای مربوطه کماکان از ایمنی لازم برخوردار بوده و نیازی به پس‌فراخواندن آن‌ها نیست.از سوی دیگر شرکت هوندا اعلام کرد در آزمایش‌های مربوط به صدا و همچنین قدرت موتور  «اشتباهاتی» کشف شده‌اند، اما خودروهای تولیدی این شرکت از ایمنی لازم برخوردار بوده و با استانداردهای معمول تطابق دارند.باا ین حال، قطعا نمی توان به سادگی ادعای مطرح شده از سوی کمپانی‌های خودرویی هوندا و تویوتا را مورد تأیید قرار داد! این منازعه ( بر سر تست کیفیت و جعل گزارش‌های اولیه ) به سادگی پایان نخواهد یافت.