در پی بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت انتخابات پیش‌رو مطرح شد:
ضرورت حاکم بودن اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی

گروه سیاسی 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ،رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در سی‌وپنجمین سالگرد عروج حضرت امام خمینی(ره) در بخش مهمی   از سخنانشان، انتخابات پیش‌رو را کاری بزرگ و پدیده‌ای پر دستاورد دانستند و گفتند: اگر ان‌شاءالله این انتخابات به خوبی و با شکوه و عظمت برگزار شود و بعد از این حادثه تلخ، مردم مسئول بعدی را با آرای بالا انتخاب کنند، دستاوردی بزرگ برای ملت ایران خواهد بود و انعکاس فوق‌العاده‌ای در دنیا خواهد داشت، بنابراین انتخابات ۸ تیر بسیار مهم است. ایشان حماسه انتخابات را مکمل حماسه مردم در بدرقه شهیدان خواندند و افزودند: ملت ایران برای حفظ منافع و تثبیت عمق راهبردی خود در معادلات پیچیده بین‌المللی و برای اینکه بتواند ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی و انسانی خود را ظهور و بروز بدهد تا کام کشور شیرین شود و همچنین برای اینکه بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی را پر کند، به رئیس‌جمهوری فعال، پر کار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب احتیاج دارد. رهبر انقلاب با تأکید بر ضرورت حاکم بودن اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی بین نامزدها، گفتند: بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی هم لطمه می‌زند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان همچنین افزودند: صحنه انتخابات، صحنه عزت و حماسه و رقابت برای خدمت است نه میدان کشمکش برای تصاحب قدرت، بنابراین کسانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، رعایت اخلاق را وظیفه خود بدانند تا خدای متعال دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت کند و ان‌شاءالله یک رئیس‌جمهور شایسته برای ملت ایران تعیین شود. مطابق با بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت انتخابات پیش‌رو از منظرپدیده‌ای 
پر دستاورد به گفت‌وگو با محمد رشیدی، دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و ابوالقاسم جراره، نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم پرداختیم و ضرورت حاکم بودن اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی بین نامزدها و حماسه حضور مردم را بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

ابوالقاسم جراره، نماینده مردم تهران در مجلس: 
نامزدهای انتخابات رعایت اخلاق را مبنای عمل قرار دهند
ابوالقاسم جراره، نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» و در راستای بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت انتخابات پیش‌رو از منظرپدیده‌ای پر دستاورد و تأکید بر ضرورت حاکم بودن اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی بین نامزدها و حماسه حضور مردم، اظهارکرد: برکسی پوشیده نیست که انقلاب جمهوری اسلامی ایران، انقلابی مردم و بر مبنای اراده، انتخاب و  اداره مردم می‌باشد. براین اساس می‌توان اظهارداشت که طی تمامی ادوار؛ از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امر‌وز اثرگذاری مردم همواره مشهود بوده است و تمامی مسئولیت‌ها از قبیل انتخابات شوراها، انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری از سوی مردم تعیین می‌گردد. در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم تعیین کننده می‌باشند و منتخبان‌شان در قالب وکلای خود عنوان می‌دارند. 
وی در تشریح ثمرات حضور مردم افزود: حضور مردم اثرگذاری بسیاری دارد و بر این اساس به هر میزانی که پشتوانه مردمی را افزایش دهیم، به همان میزان شاهد اثرگذاری و تبيین درست نتایج و تصمیم‌گیری‌ها خواهیم بود. 
نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم با اشاره به اثرات اتکاء به رأی عمومی و حضور چشمگیر در عرصه بین المللی همچنین خاطرنشان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی همواره درصدد آنند تا حضور مردم را کمرنگ جلوه دهند و عنوان کنند که مردم تمایلی به حضور در صحنه‌های مهم سیاسی و اقتصادی ندارند. خوشبختانه همواره این سیاست دشمنان شکست خورده و حضور مردم حماسه ‌آفرین بوده است. امروز نیز با افزایش حضور مردم شاهد اثربخشی بیشتر تصمیم‌گیری‌ها خواهیم بود و با اتکای به رأی عمومی در جامعه بین المللی حضور پررنگ تری خواهیم داشت. 
جراره ضمن بیان اینکه باید بسترسازی برای مشارکت حداکثری در دستورکار قرارگیرد، تصریح کرد: شور و مشارکت مردم در تمامی ادوار حماسه ساز بوده و بی‌شک در انتخابات پیش رو نیز چنین خواهد بود. 
او با اشاره بر اینکه حضور مردم، سرنوشت ساز خواهد بود، متذکر شد: به برکت حضور مردم، شاهد انتخابات قوی و انتخاب رئیس جمهور آینده برای حضور هرچه تمام تر در جوامع بین المللی خواهیم بود. 
وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر ضرورت رعایت اخلاق میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو یادآور شد: اصل اخلاق برخاسته از مکتب دینی است و به عنوان جامعه مسلمان می‌بایست اصول اخلاقی را به درستی رعایت کنیم. بی‌شک رقابت‌های منحصری دارد اما در این فرآیند می‌بایست با مردم بر مبنای اصول و ضوابط اخلاقی برخورد کنیم تا در این فضا، ناامیدی و اقدامی دور از شئونات اخلاقی شکل نگیرد. شرایط نباید به نحوی رقم بخورد که منظور تقویت حضور در میدان رقابتی انتخاباتی، اقدامات دور از اخلاق مبنا قرار گیرد. بی‌شک چنین مواردی با آرمان‌های انقلاب اسلامی همخوانی ندارد و نامزدهای نهایی می‌بایست در کارزار انتخابی، رعایت اخلاق را بر مبنای تأکیدات مقام معظم رهبری داشته باشند. بی‌شک فضای رقابتی انتخاباتی به پایان خواهد رسید اما حضور و همراهی مردم و مسئولان همیشگی خواهد بود. مراقبت کنیم تا در این فضا حرفی موجب اختلاف پایدار نشود و اعتماد مردم را سلب نکند. 

محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس: 
فضای اخلاقی و گفتمان محور موجب حماسه حضور مردم در انتخابات پیش‌رو خواهد شد
محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه و دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح ضرورت حاکم بودن اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی پرداخت و با تأکید بر گفتمان محوری و ادامه خط مشی شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، اظهارکرد: انتخابات پیش رو با توجه به شهادت
 آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشور متمایز تر از سایر ادوار می‌باشد و می‌بایست با مشارکت بیش از پیش برگزار گردد. انتخابات پیش رو
با توجه به بیانات مقام معظم رهبری از منظر پدیده‌ای پر دستاورد برای انتخاب رئیس جمهور انقلابی، کارآمد، با توان سابقه اجرایی قوی برای استمرار راه خدمتگزاری مردم اهمیت فراوانی دارد. 
وی ضمن بیان اینکه باید مسیر شهدای خدمت با قوت دنبال شود، افزود: امتداد خط ترسیم شده از سوی شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم این خط به خوبی دنبال شود. 
رشیدی با اشاره به مؤلفه‌های موردنیاز برای شکل‌گیری مشارکت حداکثری تصریح کرد: نیاز به مشارکت مردم مستلزم حمایت و ایجاد بسترهای موردنیاز برای شکل‌گیری مشارکت حداکثری است. در این فرآیند برآیند رفتاری نامزدها اهمیت فراوانی دارد. نامزدها نباید دست به اقدامی بزنند که به موجب آن 
یأس و ناراحتی میان مردم شکل گیرد. 
دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر برنامه محوری و اخلاق مداری نامزدهای انتخاباتی همچنین خاطرنشان کرد: اخلاق مداری و برنامه محور بودن، دو رکن مهم برای نامزدهای انتخابات پیش رو می‌باشد. نامزدها می‌بایست ایجابی فعالیت کنند و از رفتارهای سلبی دوری کنند؛ خود
و برنامه‌های خود را به ملت شریف معرفی کنند و شاخص‌های مدنظر برای رشد اقتصادی کشور را شرح دهند. بی‌شک به موجب این عوامل مردم نیز با انگیزه هرچه تمام تر در یک فضای اخلاق مدارانه تصمیم به انتخاب عقلانی خواهند گرفت. 
او با تشریح اثرات گفتمان برنامه محور متذکر شد: فضای غبارآلود مانع از تصمیم‌گیری درست است و براین اساس مردم نیز قادر به مشارکت حداکثری نخواهندبود. براین اساس مطالبه‌مان از نامزدها که هریک چهر‌ه‌ای شاخص و برجسته می‌باشند، این است که به سمت و سوی اخلاق و گفتمان برنامه محور حرکت کنند و با صداقت کلام حضور یابند. 
وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: فضای اخلاقی و گفتمان محور موجب حماسه حضور مردم خواهد شد و بر این اساس رئیس جمهور آینده مطابق با مشخصات ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری، انتخاب خواهد شد.