مروری بر دستاوردهای دولت شهید رئیسی در بخش کشاورزی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی؛
میراث ۳۳ ماه جهاد

 این روزها که کشور در فقدان رئیس جمهور به سوگ نشسته است باید یادی کنیم از دستاورد های مهم دولت سیزدهم در صنعت کشاورزی که به دلیل اهمیت امنیت غذایی، بسیار حائز اهمیت است. 
 براساس عملکرد دولت سیزدهم دربخش کشاورزی می توان اذعان کرد که این دولت با دغدغه تامین امنیت غذایی کار خود را آغاز کرد و یکی از مهمترین دستاوردهای این دولت افزایش 129 درصدی خرید تضمینی گندم در طول 33 ماه خدمتش بود. 
 دولت سیزدهم با اقداماتی که در بخش کشاورزی در زمینه جهش تولید خصوصا محصول مهم و استراتژیک گندم انجام داد توانست تحریم های ظالمانه در خصوص کشاورزی و صنایع غذایی را خنثی سازی کند. 
درآخرین سال خدمت دولت دوازدهم، تولید گندم در شرایط خوبی قرار نداشت و گندمکاران کشور فقط 8 میلیون تن گندم توانستند تولید کنند و دولت از این میزان گندم تولید شده 4.5 میلیون تن آن را خریداری کرد و مابقی نیاز کشور را از طریق واردات برطرف کرد. 
  با روی کار آمدن دولت سیزدهم و دغدغه‌مندی این دولت نسبت به خودکفایی و خوداتکایی در زمینه غذایی کشور، تولید گندم را با اعلام بهنگام نرخ خرید تضمینی گندم قبل از فصل کاشت موجب جهش تولید گندم در کشور شد و ایران اسلامی را از واردات این محصول بی نیاز کرد. 
 براساس گزارش فائو، سال 2022 تولید گندم در ایران با رشد 28 درصدی همراه بوده است. گفتنی است که تولید گندم در سال 1402 به  حدود 13.5میلیون تن رسید که نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است. 
تولید گندم به عنوان یک محصول راهبردی کشور از برنامه های موفق دولت شهید رئیسی در بخش کشاورزی به حساب می آید. 
  افزایش 9.3درصدی ارزآوری صنعت کشاورزی  
یکی از اتفاقات مهمی که در دولت شهید رئیسی رقم خورد، رونق تجارت و افزایش مقاصد صادرات در بخش کشاورزی و صنعت غذایی کشور به 80 مقصد بود.و این مسئله منجر شد تا صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور از 5.5 میلیارد دلار در سال 1401 به بیش از 6 میلیارد دلار در سال 1402 رسید. 
 گفتنی است که سهم محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای از کل صادرات محصولات کشاورزی در سال1402، 61.09درصد  است. همچنین محصولات شیلاتی ، دامی و لبنی سهم19.5 درصدی ومحصولات فراوری شده سهم 18.5 درصدی در صادرات 1402 داشته است.