نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و توسعه خودروهای برقی
۶۰ هزار خودروی فرسوده از چرخه ترافیک خارج شد

گروه اقتصادی 
به‌تازگی مهران سالاریه با اشاره به دستاوردهای دستگاه‌ها در دولت سیزدهم در خصوص کاهش آلودگی هوا، توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری که در سازمان محیط‌زیست برگزار شد، افزود: امسال ۶۰ هزار خودروی فرسوده از چرخه ترافیک خارج‌شده است و سال گذشته نیز بیش از ۷۲ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد که بدین ترتیب در عمر کوتاه شکل‌گیری ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل حدود ۱۳۰ هزار خودرو فرسوده را اسقاط کردیم. وی ابراز امیدواری کرد که امسال رکورد سال ۱۳۹۳ که ۳۳۰ هزار دستگاه اسقاط بود را بزنیم و به مرز ۵۰۰ هزار دستگاه برسیم. رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل تأکید کرد: برنامه‌های ویژه‌ای برای خودروهای برقی و استفاده از آن در حمل‌ونقل عمومی داریم که آغازشده است. کارشناسان و فعالان عرصه خودرو براین باورند که به‌موجب نوسازی خودروهای فرسوده و توسعه ناوگان حمل‌ونقل، گام بزرگی در زمینه کاهش آلایندگی و مصرف سوخت برداشته خواهد شد و مسیر حرکت به‌سوی انرژی‌های پاک بیش‌ازپیش ميسر خواهد گشت. در این فرآیند نگاه نظارتی اهمیت فراوانی دارد و براین اساس نیاز است تا مسئولان مربوطه استمرار روند اسقاط خودروها را فراهم سازند و با رویکرد توسعه خودروهای برقی و هیبریدی زمینه نوسازی هرچه‌تمام‌تر را در حوزه ناوگان‌های حمل‌ونقل رقم بزنند. از طرفی دیگر همه‌گیر شدن فناوری خودروهای برقی به‌عنوان یک تحول فناورانه، فرصت بی‌نظیری در اختیار بازیگران این صنعت قرار داده تا نسبت به بهبود جایابی خود در زنجیره ارزش صنعت خودروسازی اقدام نمایند. کاهش نیاز به سوخت‌های فسیلی،ملاحظات اجتماعی و زیست‌محیطی همچون کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، ایجاد زمینه برای به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین کاهش آلودگی صوتی،مقرون‌به‌صرفه بودن در آینده نزدیک و سهولت تولید ازجمله مزایای استفاده از خودروهای برقی است که ضرورت توسعه آن‌ها را مبرهن می‌سازد و نیاز به اسقاط خودروهای فرسوده را تشریح می‌دارد. در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مجلس یازدهم وعضو سابق کمیسیون صنایع و معادن پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده  سابق مجلس: 
سازمان استانداردباید تولید برخی از خودرو‌های فعلی را متوقف کند
لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح اثرات نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و توسعه خودروهای برقی پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: ناوگان‌های حمل‌ونقل فعلی کشور و چه‌بسا تعداد بسیار بالایی از خودروهای نو، مصرف سوخت بسیار بالایی دارند و بر این اساس آلایندگی قابل‌توجهی را رقم می‌زنند. 
وی افزود: به‌موجب مصرف سوخت بسیار بالا و همچنین ایجاد آلایندگی می‌توان اظهارداشت که نوسازی ناوگان  حمل‌ونقل عمومی یک اصل اساسی است و ضرورت دارد تا خودروهایی با ویژگی‌های مذکور، به‌سرعت اسقاط شوند و اجازه تردد به آن‌ها داده نشود. متأسفانه در این فرآیند، برخی از خودروهای نو نیز سطح آلایندگی بالا و مصرف سوخت قابل‌توجهی دارند که می‌بایست از سوی سازمان استاندارد با آن‌ها مقابله شود و این سازمان دیگر اجازه تولید این خودرو‌ها را صادر نکند. 
سیاهکلی ضمن بیان اینکه شرط افزایش تولید، رعایت استانداردهاست، تصریح کرد: گاه ممکن است که میزان تولید خودروهای داخلی موجب احساس خوشایند شود اما باید دید این تولیدات تا چه اندازه به استانداردهای تعیین و پذیرفته‌شده، نزدیک است و چه میزان مصرف سوخت و آلایندگی دارد. 
نماینده مجلس یازدهم با اشاره به معایب استفاده از خودروهای فرسوده همچنین خاطرنشان کرد: آلایندگی و مصرف سوخت بالای خودروها خسارت‌های جبران‌ناپذیری را وارد خواهد کرد. این اثرات گاه موجب بیماری‌های فردی و چه‌بسا خطرات جانی خواهد شد. 
او با تأکید بر ضرورت نوسازی ناوگان  حمل‌ونقل متذکر شد: معایب خودروهای فرسوده به‌قدری بالاست که شرح آن‌ها لزوم نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و توسعه خودروهای برقی را مبرهن می‌سازد. 
او با اشاره به لزوم نظارت بر روند فراگیری اسقاط خودروهای فرسوده یادآور شد: حذ‌ف خودروهای فرسوده یک اصل اساسی است و متأسفانه تاکنون در این فرآیند به میزان مطلوب نزدیک نشده‌‌ایم. مشکلات سامانه حذف موجب شده تا بسیاری از خودروها اسقاط نشوند و بی‌شک وزارت صمت می‌بایست این روند را‌ پیگیری کند. شرایط باید به‌گونه‌ای رقم بخورد که اگر فردی درصدد عرضه خودرو است، ما به ازای آن خودرو از رده خارج کند. چنین روندی بسیار آسان است و شرایط دشواری ندارد. بنابراین بسته شدن سایت مربوطه توجیه ندارد و می‌بایست مورد نظارت قرار گیرد. 
سیاهکلی همچنین ادامه داد: اسقاط هرچه‌تمام‌تر خودروهای فرسوده می‌بایست تسریع گردد. بی‌شک استمرار این روند نتایج بسیار خوبی را رقم خواهد زد و ازاین‌رو با انجام آن موافق هستیم. 
وی با اشاره به‌ضرورت توسعه خودروهای برقی اظهارکرد: بی‌شک با نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و توسعه خودروهای برقی نتایج خوبی رقم خواهد خورد. باید به خودروسازی جهانی بنگریم و مشاهده کنیم که به کدام سو در حال حرکت‌اند. امروز خودروهای برقی بسیار فراگیر شده و موردقبول قرارگرفته است چراکه این خودروها آلایندگی بسیار کمی دارند. توسعه این خودروها در کلانشهرها به‌ویژه شهر تهران اهمیت بسیاری دارد. بی‌شک اگر اهتمام جدی در دستورکار قرار گیرد و ناوگان  حمل‌ونقل تغییر یابد، طی چندسال آینده خواهیم دید که میزان آلایندگی و آلودگی‌های شهر تهران به حداقل خواهد رسید و هوای تهران پاک خواهد شد. 
او در پایان این گفت‌وگو اضافه کرد: خودروهای برقی و هیبریدی بسیار خوب و دارای اثرات مثبت قابل‌توجهی می‌باشند. این خودروها بخش بسیاری از مشکلات به وجود آمده ناشی از وجود خودروهای فرسوده را مرتفع خواهند کرد و در آینده استفاده از انرژی‌های پاک جهانی خواهد شد.